Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie lekkage onderkant

vragen over de T4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

olie lekkage onderkant

Bericht door dennisvt4 »

hoi

vandaag de bodemplaat aan de onderkant ff losgehaald om te kijken waar de olie vandaan komt.

komt ergens tussen een plastic vanaf zo`n multiriemtandwiel (de onderste) langs de olie pomp onderop

iemand een idee waar het dan vandaan kan komen ergens achter deze riemwiellen ?

Zie fotos
Afbeelding
Afbeelding

groeten Dennis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan de oliepomp zijn, je krukaskeerring, je carterpanpakking.... je ziet het eigenlijk pas als je de hele boel uit elkaar haalt (multirienm en distrubutie(kap/riem)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

Roger B. schreef:kan de oliepomp zijn, je krukaskeerring, je carterpanpakking.... je ziet het eigenlijk pas als je de hele boel uit elkaar haalt (multirienm en distrubutie(kap/riem)
oliepomp is toch de onderste ? waar de slangen opziten ? die is het in iedergeval niet komt van een hoger gebied

carterpan pakking is het dus ook niet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
heintje 31
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:16

Bericht door heintje 31 »

das de stuurbekrachtigingspomp!! oliepomp zit in het onderblok,die zie je zo nie!! :knipoog
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

:bonk :muur gaat goed dus. (ach hij pomp toch wel olie :lach )

maar de olie komt dus ergens achter de multieriemen vandaan (denk ik) de distributie is 1000 km geleden gebeurt zal die er nu dan weer afmoeten ? om het te kunnen zien
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Olie lekkage

Bericht door Coen220 »

Ik zou beginnen met alle boutjes en bouten na te trekken, soms wil dit wel eens helpen.
Dus ook de carterpan boutjes, olie verspreid zich van zichzelf al ,en met draaiende warme motor helemaal.
Soms kan je daar weleens geluk mee hebben.

Groet en sucses
Coen
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Olie lekkage

Bericht door dennisvt4 »

Coen220 schreef:Ik zou beginnen met alle boutjes en bouten na te trekken, soms wil dit wel eens helpen.
Dus ook de carterpan boutjes, olie verspreid zich van zichzelf al ,en met draaiende warme motor helemaal.
Soms kan je daar weleens geluk mee hebben.

Groet en sucses
Coen
ik heb alle olie schoongemaakt zodat je dus goed kon zien dat het vanachter de multi/distributie kant komt

de meeste boutjes had ik evengoed wel ff nagelopen maar dit biedt dus niet de oplossing

is het een beetje zelf te doen om de multiriem eraf te halen ? of kan je dan alsnog niet bij de keeringen die eventueel lekken ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Hiervoor zal toch je hele distributie eraf moeten. Tevens voor de pakking van de oliepomp te vervangen zul je ook de carterpan eronder uit moeten halen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

dit kan dus een dure grap worden.

iemand nog ideeen hiervoor ? de oliepomppakking die zit toch onder de carterpan waar kan je dan zien of die lekt ? en een krukaskeering is die dan vanaf de buitenkant makelijk te vervangen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

net nog ff gauw gekeken of de distributie riem onder de olie zat dit is zo vanaf boven tussen de kap gezien niet zo, ziet re nog nieuw uit
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Bericht door jan517 »

Antwoord, op mijn vraag zie hieronder, van Heintje
komt ie!! ! oliepomp pakking nr:074 115 189B 5,96 euri ex
carterpakking (indien nodig) nr:074 103 609H 22,25 ex
Krukaskeering nr:038 103 085E 17,65 ex
Bij mij vorige week vervangen!!
Gr Heino
grtzz Jan
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door carl »

Ik had het zelf de probleem en bij was het het de olie pomp pakking en de olie coeler pakking

http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic ... 6d71d8a823

bij mij lekt hij niet meer :happy

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

maar hoe zit die oliepomp dan in elkaar zit die nu dan aan het blok vast. heb jammer genoeg nog geen idee waar alles geplaatst is op een tdi blok

zal denk ik toch maar een afspraak gaan maken bij de dealer want het stoort me behoorlijk dat ie olie lekt
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
de Masseur
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 jan 2007, 14:17

Bericht door de Masseur »

Hi Dennis

had hetzelfde probleem. bij mijn t4 was de stuurbekrachtigings pomp kapot. asje had erg veel speling. kon je zowat 1cm eruittrekken. dus lek - overal olie

nwe ruilpomp eronder - best duur bijna 270EUR - nwe distributie en zo - maar goed - als het moet dan moet het maar.

suc6

Andreas 251
een echte Oostenrijker
zeilgek zonder boot
T4 gek MET T4
Mountainbikegek met fiets
skileraar en alles wat met buitensport te maken heeft
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

de pomp voor je MOTORolie zit IN het blok achter je distributie

Als je zelf wil kijken moet je de multiriem demonteren (spanner tegen veerkracht wegdraaien en riem van poelie nemen) en je krukasdemper (de poelie dus) deze zit ERG vast en moet ook weer HEEEL ERG VAST vastgezet worden, daarvoor moet je een gereedschap hebben (maken, lenen of kopen) om je krukas te blokkeren. Als je de krukasbout losdraait moet je deze vernieuwen, zo ook het zogenaamde diamantschijfje (dun ringetje).

Als je de poelie eraf hebt kun je de distributiedeksel demonteren, met wat geluk kun je dan zien wat het is en waarschijnlijk moet vervolgens de distributieriem eraf om de lekkage te kunnen repareren.

ALs je 1000km geleden de riem bij de dealer hebt laten vervangen zou ik proberen of dit niet onder coulance met korting geregeld kan worden (zeker als het de krukaskeerring betreft.... ik weet niet hoe hard ie lekt, maar als je het merkt binnen 1000 km moet ie hard lekken om bij de distributie wissel niet ook al gelekt te hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie