Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t4 2.5tdi 88pk een beurt geven
t4 2.5tdi 88pk een beurt geven
hallo ik wil mijn bus even een onderhouds beurt geven
welke olie is het beste
dat wilde ik graag weten
mijn bus moet het wel goed hebben
groeten albert
welke olie is het beste
dat wilde ik graag weten
mijn bus moet het wel goed hebben
groeten albert
Re: t4 2.5tdi 88pk een beurt geven
Daar lopen de meningen over uiteen.t4freak schreef:hallo ik wil mijn bus even een onderhouds beurt geven
welke olie is het beste
dat wilde ik graag weten
mijn bus moet het wel goed hebben
groeten albert
Het beleid van VW is om in de 3 TDI 's die in de motorsticker
(onderste regels) de code QG1 hebben zgn longlife olie te doen
met een variabele interval die door de boordcomputer wordt aangegeven.
dat komt gemiddeld op 1x/2 jaar of 1x/30.000 km.
Die longlife olie dat is vollsynthetische 0w30 of 5 w 30. en die is bij de dealer ontzettend duur.
Persoonlijk vindt ik dat niks om de olie 2 jaar of 30.000km erin te laten.
Ik doe er Voll synthetische moterolie in van Kendall
dat is amerikaanse olie en wordt veel in profesioneel materieel gebruikt.
specificatie 5 w 40 API SL/CF ACEA A3 B3 B4 -98
en die wissel ik 1x/jaar of 20.000km dat wat het eerste is bereikt
incl de filter natuurlijk.
deze olie is veel goedkoper als de 0 w 30
(heb vorig jaar afname vat van 18,9 liter= 5 gallon) daar 6.67 euro per liter voor betaald. via mijn werkgever ingekocht.
vaker verversen van de olie en filter is beter voor de motor als alle drap en troep er 2 jaar in laten drijven "ongeacht welke olie er in zit."
De gewone simpele en goedkope 15 w 40 Minerale olie die in de 1.9TD (abl motor) kan, en die we ook in de caddy (1Y) en alle vrachtwagens schudden mag je in ieder geval niet in een T4-2.5 TDI schudden, (heeft me de vertegenwoordiger dhr Engel van onze olie leverancier ---------http://www.kendall.nl/
me verteld) wat dat betreft is de 1.9TD
veel minder gevoelig voor olie kwaliteiten als de TDI en met de pompverstuiver motoren zijn de kwaliteitseissen voor de olie nog hoger.
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Olie
Hoi Albert,ik gebruik al jaren Castrol Machnetic 10W40 perfect!!!!!!!!
Daarbij doe ik een toevoeging ( is niet goedkoop) TSL ( Tri Star Lube ) USA.
Sinds ik dit gebruik ben ik het tikken van mijn vacuumpomp kwijt.
Ik heb een 88PK 2.5 getuned enz.enz.
GR.Ron.
Daarbij doe ik een toevoeging ( is niet goedkoop) TSL ( Tri Star Lube ) USA.
Sinds ik dit gebruik ben ik het tikken van mijn vacuumpomp kwijt.
Ik heb een 88PK 2.5 getuned enz.enz.
GR.Ron.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
Re: Olie
hallo ron weet jij ook hoeveel liter er op gaanRon Mokum 383 schreef:Hoi Albert,ik gebruik al jaren Castrol Machnetic 10W40 perfect!!!!!!!!
Daarbij doe ik een toevoeging ( is niet goedkoop) TSL ( Tri Star Lube ) USA.
Sinds ik dit gebruik ben ik het tikken van mijn vacuumpomp kwijt.
Ik heb een 88PK 2.5 getuned enz.enz.
GR.Ron.
dan kan ik dat zaterdag gaan ophalen
- Multivan Generation
- Berichten: 33912
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
je mag er ook aldi of lidl olie er in gooien ,die olie is goed gekeurd onder VW 501 / 505 en is net zo goed mischien wel beter en scheelt hoop centen.
maar ligt aan het bouwjaar als er al longlife/sente/halfsent vanuit fabriek er in gekomen is dat die aan houden anders ken je gewoon het gewone er in gooien.
maar ligt aan het bouwjaar als er al longlife/sente/halfsent vanuit fabriek er in gekomen is dat die aan houden anders ken je gewoon het gewone er in gooien.
het zal wel een stomme reactie van mijn zijn ,maar ik zou mijn toch aan de voorschriften houden die de fabrikant opgeeft.
zelf 5 jaar onderhoud bij de dealer (longlife olie) laten doen en de auto heeft altijd gelopen als een trein.
en wat ik ook niet begrijp is dat je een dure transporter koopt met woofers en tweeters ,xenon lampen ,sitebars dure uitlaat van rvs er onder nog verlagen als toetje toe ,maar wel bezuinigen op olie.
en dat kan ik dus niet geheel begrijpen ,maar goed zo denk ik dan als simpel mens. :bonk
zelf 5 jaar onderhoud bij de dealer (longlife olie) laten doen en de auto heeft altijd gelopen als een trein.
en wat ik ook niet begrijp is dat je een dure transporter koopt met woofers en tweeters ,xenon lampen ,sitebars dure uitlaat van rvs er onder nog verlagen als toetje toe ,maar wel bezuinigen op olie.
en dat kan ik dus niet geheel begrijpen ,maar goed zo denk ik dan als simpel mens. :bonk
ik heb geen toeters en bellen op me t4 en zo duur was ie ook nait ik neem ook altijd het goed koopste diesel ,dus geen shell en het kost mij naooit te duur tank altijd voor een geeltjekeescv schreef:het zal wel een stomme reactie van mijn zijn ,maar ik zou mijn toch aan de voorschriften houden die de fabrikant opgeeft.
zelf 5 jaar onderhoud bij de dealer (longlife olie) laten doen en de auto heeft altijd gelopen als een trein.
en wat ik ook niet begrijp is dat je een dure transporter koopt met woofers en tweeters ,xenon lampen ,sitebars dure uitlaat van rvs er onder nog verlagen als toetje toe ,maar wel bezuinigen op olie.
en dat kan ik dus niet geheel begrijpen ,maar goed zo denk ik dan als simpel mens.
maar waarom zou je er dure olie in gooien terwel die goedkope net zo goed is ?? anders geeft VW er geen goedkeur op. de vw 501 /505 ?????
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Het wil niet zeggen dat het GOED is , omdat het DUUR is hékeescv schreef:het zal wel een stomme reactie van mijn zijn ,maar ik zou mijn toch aan de voorschriften houden die de fabrikant opgeeft.
zelf 5 jaar onderhoud bij de dealer (longlife olie) laten doen en de auto heeft altijd gelopen als een trein.
en wat ik ook niet begrijp is dat je een dure transporter koopt met woofers en tweeters ,xenon lampen ,sitebars dure uitlaat van rvs er onder nog verlagen als toetje toe ,maar wel bezuinigen op olie.
en dat kan ik dus niet geheel begrijpen ,maar goed zo denk ik dan als simpel mens.
Bij de dealer is een onderhoud , en vooral die olie DUUR , maar gebruiken zij daarom olie die zoveel beter is dan wat de aftermarket verkoopt?
VW maakt heus zelf géén olie hoor ! De dealers kopen hun olie ook gewoon aan zoals ze het willen , zolang het maar aan de specs voldoet .
Ik heb al veel verschillende oliemerken zien gebruiken bij verschillende dealers ...
Ik doe het onderhoud op mijn T4 (en op andere) gewoon zelf , en dat kost bijna niks. (in vergelijking met de dealerprijzen)
Enne longlife olie ? daar zijn al veel discussies over geweest ... Mijn oordeel over dat hele "longlife gedoe" ? Geldklopperij .
Ik had longlife toen ik mijn T4 nieuw kocht , het eerste wat eraan gebeurde , nog voor de aflevering bij de dealer de eerste dag : die longlife olie eruit , halfsynthetische erop , interval omschakeling laten doen , en klaar.
Nu na 200.000km op 5 jaar , geeft hij nog geen krimp en gaat nog steeds als de brandweer . En STUKKEN goedkoper in onderhoud dan longlife .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Olie
Hallo t4freak, als je ook je olie filter verniewt dan gaat er 5 ltr in.
Ik gebruik altijd een goed merk olie, en met castrol heb ik een goede ervaring.
Succes Ron.
Ik gebruik altijd een goed merk olie, en met castrol heb ik een goede ervaring.
Succes Ron.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383