Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reinforced banden?

vragen over de T5
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Reinforced banden?

Bericht door Kobus »

Je ziet op de wang van sommige banden weleens "Reinforced" staan. Betekent dat nu dat de band verstevigd is (qua karkas) of dat het een gebruikte band is die is voorzien van een nieuw loopvlak?
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Verstevigd.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Hier in België mag dat enkel op een vrachtwagenband, en slechts 1 maal onder strikte voorwaarden!
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Dit zijn verstevigde banden deze hebben een hogere loadindex.
Soms staat op de band ook wel eens XL (extra load), dit zijn ook verstevigde banden. bv. een 195/65 R15 band is normaal gesproken loadindex 91 bij een XL band 95.
een reinforced band of XL and heeft meestal als waarde 4 meer dan de normale banden.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Reïnforced banden hebben meestal extra weefsellagen in het karkas van de band. Hierdoor zijn de banden minder gevoelig voor beschadiging als gevolg van stoepranden, het rijden door gaten.
Het nadeel is dat deze banden veel stugger afrollen dan normale banden.
Voor een T5 kun je in principe volstaan met normale banden met een loadindex van 100 of 102. Rijdt je veel met maximale belading en/of op bouwplaatsen, dan is het gebruik van reïnforced banden wel aan te raden.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Dus de loadindex is het belangrijkst (als je een fatsoenlijke rijstijl hebt)?
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Ja, Kobus. Op reïnforced banden wil jij echt niet rijden ! Je wil niet eens op "C" (commercial)banden rijden. Die zijn overigens dikwijls reïnforced.
Mocht je inderdaad veel door puin of bouwplaatsen rijden, dan kan het nuttig zijn.
Op zware aanhangers met kleine wieltjes zie je ze ook veel.

Voor het overige: loadindex=loadindex. Als je zorgt dat je daarmee binnen de normen valt is het goed.

Jan uit België, je bent in de war met recovered, remould en dergelijke.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Guus, ik rij nu met Continental VancoContact Reinforced en mijn auto voelt aan als een stuiterbak..... (zie ook mijn posting over Eibach-veren). Ik vond zelf ook al dat de banden errug weing eigendemping hadden en hoop nu met andere veren en/of banden een hoop verbetering te krijgen. Bedankt voor de uitleg!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Kobus schreef:Guus, ik rij nu met Continental VancoContact Reinforced en mijn auto voelt aan als een stuiterbak..... (zie ook mijn posting over Eibach-veren). Ik vond zelf ook al dat de banden errug weing eigendemping hadden en hoop nu met andere veren en/of banden een hoop verbetering te krijgen. Bedankt voor de uitleg!
Probeer de Michelin Agilis 51 eens, met loadindex 102.
Verder kun je natuurlijk nog experimenteren met de bandenspanning, afhankelijk van de hoeveelheid lading waar je gemiddeld mee rondrijdt.Rijd je doorgaans leeg, dan kun je de bandenspanning verminderen.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Vaniac, volgens de plaatselijke bandenboer zijn die er niet in 235/55R17? Op de site van Michelin word je daar eigenlijk ook niet echt wijzer van.

Ik heb al wat geprobeerd met de bandenspanning, maar ik denk dat het probleem van het keiharde aanspreken van de vering daar niet mee weg is. Als de auto bv. fors beladen is veert ie heel behoorlijk maar je voelt echt iedere richel in de weg als een klap in het onderstel (je stuur en het dashboard doen daarbij ook leuk mee). De veren lijken mij dan ook echt veel te hard om soepel aan te kunnen spreken.
De overgang naar niet-reinforced banden zal best verbetering brengen, maar ik verwacht dat de meeste winst te behalen is in de veren.
Damy

Bericht door Damy »

Voor de 235-55-17 zijn er momenteel maar 2 A-merken die de juiste (103W) banden leveren Conti's en Michelin Pilot Primacy....
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Kobus schreef:Vaniac, volgens de plaatselijke bandenboer zijn die er niet in 235/55R17? Op de site van Michelin word je daar eigenlijk ook niet echt wijzer van.

Ik heb al wat geprobeerd met de bandenspanning, maar ik denk dat het probleem van het keiharde aanspreken van de vering daar niet mee weg is. Als de auto bv. fors beladen is veert ie heel behoorlijk maar je voelt echt iedere richel in de weg als een klap in het onderstel (je stuur en het dashboard doen daarbij ook leuk mee). De veren lijken mij dan ook echt veel te hard om soepel aan te kunnen spreken.
De overgang naar niet-reinforced banden zal best verbetering brengen, maar ik verwacht dat de meeste winst te behalen is in de veren.
Hallo Kobus,
Ik kon uit je posting niet afleiden dat je 17" banden zocht.
Is het misschien mogelijk dat je T5 een sportonderstel af fabriek heeft? Dat is ook al een stuk stugger dan het standaard onderstel, zeker in combinatie met grotere en bredere velgen.
Hoe breder een velg wordt bij gelijkblijvende bandenbreedte, hoe stugger de combinatie. Dat verklaart ook waarom de standaardmaat 215/65-16 op de smalle standaardvelgmaat van 61/2J tamelijk soepel veert.
Ik heb dit fenomeen ervaren op mijn vorige Transporter. Daar heb ik namelijk de 205/65-15 banden van 6J-velgen laten omleggen op 7J-velgen. De banden werden daardoor een stuk stugger :ie :ie :ie
John
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:37

Bericht door John »

Zou deze band ook geschikt zijn voor de T5.
Maat en loadindex zijn goed maar ze zijn eigenlijk bedoeld voor SUV.

klik op de link

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 398&dsco=7
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Vaniac, ik rij met een T800-uitvoering (200 kg minder laadvermogen dan normaal) en heb geen sportonderstel o.i.d. besteld. Ook niet voor betaald, overigens. Ik wist niet dat er sportonderstellen te krijgen waren? En ik rij als een ouwe krant in mijn bus.... echt racen doe ik wel op de motor op het circuit!

De velgenset die ik destijds besteld heb was een origineel VW-direktset: banden + velgen (afkomstig van Pon, dus met Conti's). Deze zijn door de dealer gemonteerd, dus ik heb het vermoeden dat er hier niets aan de vering is veranderd.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Bij mijn weten kun je geen soepeler vering krijgen dan er standaard al onder gemonteerd zit. Een alternatief is misschien luchtvering. Maar de kosten hiervan zijn erg hoog.

Een andere mogelijkheid is dat je winterbanden aanschaft in de maat 215/65-16 op velgen in de maat 6 1/2 J-16. Dat levert doorgaans een soepele vering op en heb je meteen een set winterbanden. Vervolgens heb je tot komend voorjaar de tijd om een comfortabele set zomerbanden voor de 17" velgen te zoeken.
Plaats reactie