Peter73 schreef: 21 jun 2017, 10:30
Tevens herken ik het raadsel van de koppeling, ben ook al met de 3e bezig. Whatever...wellicht kom ik er ooit achter wat het is. (rijstijl is al uitgezocht, is het niet, evenals de vliegwielkeerring )
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Ik denk dat je hier iets kunt vinden, qua oorzaak..
Het rare bij onze T4 is dat 3x de koppeling was versleten na rond de 80.000 km (ook de fabrieksset). En na de 3e set konden we ineens zonder problemen 250.000 km rijden. Dat is altijd een raadsel gebleven. Ik verdacht eerst de syncro-aandrijving maar het kan dus wel: veel meer dan 200.000 km met 1 set. Het 2MV vliegwiel heeft het daarentegen wel lang uitgehouden: ruim 500.000 km, weliswaar zo'n 150.000 km met een rammel, maar toch. De T5 is echt een heel ander verhaal: na 150.000 een nieuwe fabrieksmotor (bij vorige eigenaar, compleet met koppeling en vliegwiel). Ik kocht hem toen de nieuwe motor 150.000 km had gereden (e de auto dus 300.0000km). Ik had hem nog maar net of de drukgroep begaf het en een paar maanden later begaf de bak het en kon de boel er weer onderuit. Het is een fantastische motor + (6) bak qua comfort en prestaties maar degelijk heid is toch een heel ander verhaal dan bij de T4 tdi. Maar de T4 is eerder uitzonderlijk goed en de T5 denk ik heel gemiddeld naar de huidige maatstaven.
Peter73 schreef: 21 jun 2017, 10:30
Tevens herken ik het raadsel van de koppeling, ben ook al met de 3e bezig. Whatever...wellicht kom ik er ooit achter wat het is. (rijstijl is al uitgezocht, is het niet, evenals de vliegwielkeerring )
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Ik denk dat je hier iets kunt vinden, qua oorzaak..
Peter,
Doel je dan op een wat hufterig inkomend koppel vanwege de chip?....dat is idd wel een dingetje waar ik inmiddels rekening mee houd tijdens rijden.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Zegt wel iets over de kwaliteit.
Onze Ibiza 1.2TDI met 3 cilinders staat ook al bijna op 300.000km
Nieuw gekocht in 2010, BPM-vrij.
Naast de standaard slijtage onderdelen zijn remschijven voor vervangen bij 265000 en achterdempers bij 285000.
Distributieriem, Uitlaat en voordempers etc zijn nog origineel.
Olie- en bandenwissel gebeuren gelijktijdig (om +/- 70000km).
We gaan door zolang de kosten niet te hoog worden.
Totdusver hebben we gemiddeld 300-350 euro aan bovenstaande per jaar uitgegeven.
(ex afschrijving en brandstof)
De laatste 100.000km kostten wat meer tijd maar de 600.000 km is een feit met onze tdi synchro 2003. Er zijn eigenlijk geen problemen geweest sinds de 500.000 km.
Nog steeds vrijwel alles origineel: verstuivers, nokkenas, klepstoters, turbo, synchro, versnellingsbak, startmotor. Geen toename olieverbruik. Ik wil alleen binnenkort twee wielkastranden stralen en opnieuw in de lak zetten. Geen idee hoe lang we hem nog houden maar volgens mij is 700 000km of meer geen enkel probleem
bij de laatste APK had ik een afkeur op de remleidingen. Vorige jaren waren deze al schoongeborsteld en ingesmeerd met corrosiewerend spul, maar dit jaar was ik aan de beurt.
m'n T4tje ziet alleen de garage voor gepland onderhoud. net volwassen geworden (18+) en rijden maar.
freek schreef: 15 mei 2019, 23:36
Ik wil alleen binnenkort twee wielkastranden stralen en opnieuw in de lak zetten. Geen idee hoe lang we hem nog houden maar volgens mij is 700 000km of meer geen enkel probleem
sorry voor de inbraak op de post, maar Freek, die wielkastranden, komt die roest daar niet van binnenuit? zijn die randen niet dubbel?
(er komen bij mij nu ook al kleine blaasjes onder de verf)
tav de wielkastranden: Bij onze T4 is het in elk geval 100% niet van binnenuit. Het begint met oppervlakkige roest onder de lak. Ik ken de constructie niet echt maar het lijkt erop dat het binnenscherm en het buitenscherm op elkaar zijn (gepunt)gelast en de roest vat krijgt op de scherpe rand aan de binnenzijde en eerst gewoon tussen de plaat en de lak kruipt. Een rand heb ik al een paar jaar geleden door een carosseriebedrijf laten behandelen en die blijft tot nu toe goed. Ik hoop dat het bij de andere randen ook nog steeds oppervlakkig is en er niet gelast hoeft te worden. Feitelijk zijn dit en de sponning van de voorruit de enige zwakke plekken bij een ("recente") T4
freek schreef: 15 mei 2019, 23:36
De laatste 100.000km kostten wat meer tijd maar de 600.000 km is een feit met onze tdi synchro 2003. Er zijn eigenlijk geen problemen geweest sinds de 500.000 km.
Nog steeds vrijwel alles origineel: verstuivers, nokkenas, klepstoters, turbo, synchro, versnellingsbak, startmotor. Geen toename olieverbruik. Ik wil alleen binnenkort twee wielkastranden stralen en opnieuw in de lak zetten. Geen idee hoe lang we hem nog houden maar volgens mij is 700 000km of meer geen enkel probleem
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44
je hebt God, en dan; de Belgische keuring...