Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stuurbekrachting
Stuurbekrachting
Hallo Weetjewellers,
Een aantal weken geleden (± 5) vond ik onder de motorkap van mijn 2.5/174 bussie grote plas olie, die afkomstig bleek van het reservoir van de stuurbekrachting.
Het reservoir zat tjokvol met olie die naar buiten werd geperst.
Meteen de dealer gebeld met de vraag of men hiermee ervaring had.
Het antwoord was; nee.
Op de vraag of de stuurpompcircuit in verbinding kan komen met een andere vloeistofcircuit, zoals bijvoorbeeld koelwater met motorolie.
Wederom was het antwoord; nee.
Ik heb 50 cc olie uit het resevoir gehaald (tot het maatstreepje hot) en de boel schoongemaakt.
Vandaag zat alles weer onder de olie en het reservoir was weer tjokvol !!!
Volgens mij is het maar 1 conclusie mogelijk; het oliecircuit van de stuurpomp staat in verbinding met met een andere vloeistofcircuit.
Aangezien dat de stuurpomp via een tandwiel door de motorblok wordt aangedreven moet het haast motorolie zijn, die in het stuurpompcircuit geperst wordt.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Gr. Babson
Een aantal weken geleden (± 5) vond ik onder de motorkap van mijn 2.5/174 bussie grote plas olie, die afkomstig bleek van het reservoir van de stuurbekrachting.
Het reservoir zat tjokvol met olie die naar buiten werd geperst.
Meteen de dealer gebeld met de vraag of men hiermee ervaring had.
Het antwoord was; nee.
Op de vraag of de stuurpompcircuit in verbinding kan komen met een andere vloeistofcircuit, zoals bijvoorbeeld koelwater met motorolie.
Wederom was het antwoord; nee.
Ik heb 50 cc olie uit het resevoir gehaald (tot het maatstreepje hot) en de boel schoongemaakt.
Vandaag zat alles weer onder de olie en het reservoir was weer tjokvol !!!
Volgens mij is het maar 1 conclusie mogelijk; het oliecircuit van de stuurpomp staat in verbinding met met een andere vloeistofcircuit.
Aangezien dat de stuurpomp via een tandwiel door de motorblok wordt aangedreven moet het haast motorolie zijn, die in het stuurpompcircuit geperst wordt.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Vandaag door de dealer gebeld over de vervanging van de servopomp.
Men denkt 6 uur nodig te hebben om de klus te klaren en vraagt hiervoor EUR 950 incl. BTW en onderdelen.
Mijn T5 komt niet in aanmerking voor de coulance omdat deze 3,5 jaar oud is. Dat mijn bussie nog geen 80 dkm heeft gereden doet er niet toe.
Beste Weetjewellers, wat vinden jullie hiervan ?
Gr. Babson
Men denkt 6 uur nodig te hebben om de klus te klaren en vraagt hiervoor EUR 950 incl. BTW en onderdelen.
Mijn T5 komt niet in aanmerking voor de coulance omdat deze 3,5 jaar oud is. Dat mijn bussie nog geen 80 dkm heeft gereden doet er niet toe.
Beste Weetjewellers, wat vinden jullie hiervan ?
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Moeilijk verhaal.... 3,5 jaar is natuurlijk niet echt een nieuwe.
En dat er dan pas 80 dzd opstaat doet dan denk niet echt meer ter zake.
Maar het is en blijft wel IDIOOT veel geld!! Sterkte.
En dat er dan pas 80 dzd opstaat doet dan denk niet echt meer ter zake.
Maar het is en blijft wel IDIOOT veel geld!! Sterkte.
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
6 uur is wel overdreven.
Ik denk dat 1,5 uur meer in de richting komt.
Auto op brug zetten ( 2 koloms) 5 min
Kap onder auto weghalen en monteren 5 min
motorsteun de en monteren 15 min
aircopomp de en monteren en even naar de zijkant leggen 15 min
Leidingen afklemmen en loshalen 10 min
Daadwerkelijk pomp de en monteren 20 min.
Dit zou het ongeveer moeten zijn.
Chris
Ik denk dat 1,5 uur meer in de richting komt.
Auto op brug zetten ( 2 koloms) 5 min
Kap onder auto weghalen en monteren 5 min
motorsteun de en monteren 15 min
aircopomp de en monteren en even naar de zijkant leggen 15 min
Leidingen afklemmen en loshalen 10 min
Daadwerkelijk pomp de en monteren 20 min.
Dit zou het ongeveer moeten zijn.
Chris
Chris,Christoffel schreef:6 uur is wel overdreven.
Ik denk dat 1,5 uur meer in de richting komt.
Auto op brug zetten ( 2 koloms) 5 min
Kap onder auto weghalen en monteren 5 min
motorsteun de en monteren 15 min
aircopomp de en monteren en even naar de zijkant leggen 15 min
Leidingen afklemmen en loshalen 10 min
Daadwerkelijk pomp de en monteren 20 min.
Dit zou het ongeveer moeten zijn.
Chris
Bedankt voor je reactie.
Ik weet helaas dat mijn dealer weinig tot geen ervaring heeft met vervangen van de servopomp. Vandaar dat men op safe speelt met 6 werkuren.
Omdat er in mijn T5 motorolie naar de stuurbekrachtigingssysteem ( leuk voor scrabble) lekt, moet het hele systeem afgetapt en schoon gespoeld worden.
Dit zal, denk ik, 1 uur in beslag nemen. Met 2 koffie breaks kom ik op een totaal van 3 uur en als ik nog 1 uur voor de onverwachte tegenslagen bij reken 4 uur.
Vandaag heb ik een gebruikte ( 17 000 km ) servopomp opgehaald bij een autodemontage bedrijf, dat gespecialiseerd is in Duitse wagens.
Kosten; EUR 208,25 incl. BTW. Volgende week ga ik samen met een bevriende garagist de boel in orde maken.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
LET OP!! Dat je goed doorspoelt, anders heb je binnen de kortste keren weer dezelfde ellende!!
Het schijnt dat de verschillende oliesoorten je keerringen en rubbers kunnen aantasten.
Suc6
Het schijnt dat de verschillende oliesoorten je keerringen en rubbers kunnen aantasten.
Suc6
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Het is gepiept in 3 uur, inclusief koffie break.
Het hele systeem is 2 keer gespoeld en er is meteen de flexkoppeling van de aircopomp vervangen.
Deze hoort volgens het onderhoudsschema pas om de 120 dkm te worden vervangen maar omdat dat alles nu toch open lag en de flexkoppeling aardig ingesleten was,
hebben wij deze maar ook vervangen.
En nu maar hopen dat het stuurhuis geen schade heeft opgelopen.
Gr. Babson
Het hele systeem is 2 keer gespoeld en er is meteen de flexkoppeling van de aircopomp vervangen.
Deze hoort volgens het onderhoudsschema pas om de 120 dkm te worden vervangen maar omdat dat alles nu toch open lag en de flexkoppeling aardig ingesleten was,
hebben wij deze maar ook vervangen.
En nu maar hopen dat het stuurhuis geen schade heeft opgelopen.
Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm