Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hydrolager
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Hydrolager
Beste mensen,
Sinds de bakwissel bij Ismet vind ik dat de motor dreund. Onderweg naar het het zuiden van de zomer rammelde de uitlaat af en toe. Ik heb tijdens de vakantie al mijn persoonlijke sensoren maar uitgeschakeld, anders hadden we ook geen ontspannen vakantie. Laatst bij de APK zag ik dat het hitteschild om de downpipe de stabilisatorstang had geraakt.
Op onderzoek uitgegaan en volgens mij is mijn rechter motorsteun uitgezakt. Kan dat? Ik hebdie dingen 2 jaar geleden allemaal vervangen (helaas Ebay imitatie). Als ik met een spiegeltje onder de steun kijk steekt de lip waar de motor aan hangt ongeveer 2 cm uit de hydrolager. Weten jullie hoeveel uitsteken normaal is? Of te wel hoe zie je of hij stuk is?
Dank vast!
Sinds de bakwissel bij Ismet vind ik dat de motor dreund. Onderweg naar het het zuiden van de zomer rammelde de uitlaat af en toe. Ik heb tijdens de vakantie al mijn persoonlijke sensoren maar uitgeschakeld, anders hadden we ook geen ontspannen vakantie. Laatst bij de APK zag ik dat het hitteschild om de downpipe de stabilisatorstang had geraakt.
Op onderzoek uitgegaan en volgens mij is mijn rechter motorsteun uitgezakt. Kan dat? Ik hebdie dingen 2 jaar geleden allemaal vervangen (helaas Ebay imitatie). Als ik met een spiegeltje onder de steun kijk steekt de lip waar de motor aan hangt ongeveer 2 cm uit de hydrolager. Weten jullie hoeveel uitsteken normaal is? Of te wel hoe zie je of hij stuk is?
Dank vast!
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Hydrolager
Die eBay rommel is al veel over geschreven, ook op Duitse fora en op Wiki. Kwaliteit is ronduit slecht te noemen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 33863
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hydrolager
Aan de bovenzijde zit een kijk gaatje. Rubber hoort zowat van boven te zitten.
Wel gek dat het na het werken aan de bak komt..
Wel gek dat het na het werken aan de bak komt..
- Pascal-141
- Berichten: 10823
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hydrolager
Nee, da's helemaal niet zo gek . Als de bak eronderuit gaat, dan krijgt due motorsteun/hydrolager op zijn donder , want de motor word dan onvermijdelijk in hoeken gewrongen , wat niet zo gezond is voor het hydrolager.
En dan , vaak pas na enige tijd , geeft het hydrolager toch de strijd op.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Hydrolager
Als ik voorzichtig meet met een schuifmaat in het gaatje....zit het rubber 18 mm in de diepte.Multivan Generation schreef: ↑17 dec 2017, 20:37 Aan de bovenzijde zit een kijk gaatje. Rubber hoort zowat van boven te zitten.
Wel gek dat het na het werken aan de bak komt..
Hoop niet dat het kwaad kan. Binnenkort maar een originele scoren bij de dealert
Bedankt voor jullie reacties
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Multivan Generation
- Berichten: 33863
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hydrolager
@pascal.
Daar heb je van die steunen voor die geplaatst worden boven de motor toch..
Daar heb je van die steunen voor die geplaatst worden boven de motor toch..
- Pascal-141
- Berichten: 10823
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hydrolager
Ja , die bestaan. Wat niet wegneemt dat je de motor nogal stevig moet "kantelen" ( in 2 richtingen : naar voor en naar beneden aan bakzijde) om de bak er af te krijgen , op dat moment is het hydrolager niet zo happyMultivan Generation schreef: ↑17 dec 2017, 21:57 @pascal.
Daar heb je van die steunen voor die geplaatst worden boven de motor toch..
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Hydrolager
Vandaag het hydrolager van mijn T4 uit 2002 vervangen. Ik heb de Transporter nog niet zo lang, en ben dus ook nog niet lang lid van dit forum.
Snel na aanschaf heb ik de koppeling en het vliegwiel vervangen, en omdat ik hier las dat het hydrolager aan de passagierszijde dan flink op zijn donder krijgt en later stuk kan gaan, heb ik hem uit voorzorg vervangen. En of ik hem op zijn donder heb gegeven, want voor het vervangen van de koppeling & vliegwiel heb ik ook de downpipe van de uitlaat losgehaald, zodat de motor nog verder kon zakken zodat de bak onder de aandrijfas aan de bestuurderszijde door er af kon. Dus geen schokbreker, fusee, aandrijfas of wat dan ook los gemaakt (behalve aan de bakzijde natuurlijk). De motor hing zo scheef dat de poelie van de alternator tegen de chassisbalk aanzat, en de motor zelfs even helemaal aan de steun hing zonder krik er onder.
Het vervangen van het hydrolager is een peuleschil vergeleken met de koppeling. Het meest lastig is nog de ene bout die van onder los gemaakt moet worden. De multiriem is er zo af, maar de bout zit net boven de hulprol, dus een knietje op een verlenging uit de doppendoos is wel nodig.
De oude hydrolagersteun had nog een stempel 'mar-2002' , origineel dus. De onderzijde was 12 mm uitgezakt, de nieuwe 8 mm. Nauwelijks een verschil dus. Van boven door het gaatje gemeten met een schuifmaat zat het rubber zowel bij de oude als bij de nieuwe steun op 20 mm. Kortom, de oude steun was zo te zien helemaal nog niet op. Wel lijkt het of de motor met de nieuwe steun wat soepeler loopt en er iets minder gedreun in de cabine doordringt, en dat kan ik wel begrijpen als je een nieuwe motorsteun monteert. Nou ja, voor 47 euro voor een Bilstein motorsteun is het niet duur, en dus preventief vervangen. Ik bewaar de oude nog wel een tijdje als reserve.
Snel na aanschaf heb ik de koppeling en het vliegwiel vervangen, en omdat ik hier las dat het hydrolager aan de passagierszijde dan flink op zijn donder krijgt en later stuk kan gaan, heb ik hem uit voorzorg vervangen. En of ik hem op zijn donder heb gegeven, want voor het vervangen van de koppeling & vliegwiel heb ik ook de downpipe van de uitlaat losgehaald, zodat de motor nog verder kon zakken zodat de bak onder de aandrijfas aan de bestuurderszijde door er af kon. Dus geen schokbreker, fusee, aandrijfas of wat dan ook los gemaakt (behalve aan de bakzijde natuurlijk). De motor hing zo scheef dat de poelie van de alternator tegen de chassisbalk aanzat, en de motor zelfs even helemaal aan de steun hing zonder krik er onder.
Het vervangen van het hydrolager is een peuleschil vergeleken met de koppeling. Het meest lastig is nog de ene bout die van onder los gemaakt moet worden. De multiriem is er zo af, maar de bout zit net boven de hulprol, dus een knietje op een verlenging uit de doppendoos is wel nodig.
De oude hydrolagersteun had nog een stempel 'mar-2002' , origineel dus. De onderzijde was 12 mm uitgezakt, de nieuwe 8 mm. Nauwelijks een verschil dus. Van boven door het gaatje gemeten met een schuifmaat zat het rubber zowel bij de oude als bij de nieuwe steun op 20 mm. Kortom, de oude steun was zo te zien helemaal nog niet op. Wel lijkt het of de motor met de nieuwe steun wat soepeler loopt en er iets minder gedreun in de cabine doordringt, en dat kan ik wel begrijpen als je een nieuwe motorsteun monteert. Nou ja, voor 47 euro voor een Bilstein motorsteun is het niet duur, en dus preventief vervangen. Ik bewaar de oude nog wel een tijdje als reserve.