Aangezien ik hier weinig last heb van de belastingperikelen in ons eigen nederland ben ik toch enigszins geinteresseerd in de mogelijkheden goedkopere brandstoffen te benutten.
Ik heb een 2,5TDI 102 pk uit 1996
Wat kan en mag er probleemloos in deze motor aan brandstoffen??
zijn er verder nog aanpassingen nodig? en werkt een eberspächer ook op die brandstoffen.
Vandaag 12% zonnebloemolie getankt (10liter) voor 34 ct per liter minder dan de goedkope pompprijs van diesel in nederland (1,02 euro) Loopt er prima op en voel en hoor niets anders aan de motor (460 km gereden met dit mengsel)
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
alternatieve brandstoffen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
alternatieve brandstoffen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
kijk wel uit met de viscositeit van het mengsel. Vooral als het kouder wordt.
Voor meer info kijk op http://www.ppo.nu. Daar heb je tabellen van mengsels uitgezet tegen de temperatuur.
Als je in de winter een te lage viscositeit hebt kan het je de brandstofpomp kosten
Dan wordt je voordeel al gauw weer een nadeel.
Voor meer info kijk op http://www.ppo.nu. Daar heb je tabellen van mengsels uitgezet tegen de temperatuur.
Als je in de winter een te lage viscositeit hebt kan het je de brandstofpomp kosten



Dan wordt je voordeel al gauw weer een nadeel.
grtzz Jan
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Hoi, ik heb ook overwogen om op een alternatieve brandstof te rijden.(zonnebloemolie)
Mijn conclusie was (bij 20000 km per jaar).
1. vaker olie verversen,brandstoffilter en oliefilter vervangen
2. slechter of niet starten in de winter.
3. extra slijtage van de brandstofpomp.
4. kans op verstoppingen.
5. maar een voordeel van 200-300 euro op jaarbasis.
6. hoger brandstof verbruik.
7. mindere prestaties.
Dus rijd ik nu toch maar op BP ultimate diesel met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 15 km.
(T4 California 102 pk)
Mijn conclusie was (bij 20000 km per jaar).
1. vaker olie verversen,brandstoffilter en oliefilter vervangen
2. slechter of niet starten in de winter.
3. extra slijtage van de brandstofpomp.
4. kans op verstoppingen.
5. maar een voordeel van 200-300 euro op jaarbasis.
6. hoger brandstof verbruik.
7. mindere prestaties.
Dus rijd ik nu toch maar op BP ultimate diesel met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 15 km.
(T4 California 102 pk)
Ik heb zojuist mijn VW Caddy 1.9 TDI omgeruild en een VW California aangeschaft ,met de Caddy heb ik 35000km op een mix van 60% zonnebloemolie en 40% diesel gereden zonder problemen.
Het lijstje met bezwaren van Henk Peter ben ik het dan ook niet mee eens.
Ik had een electrische warmtewisselaar ingebouwd en een koelwaterwisselaar.
De eerste was om de olie voor de brandstofpomp snel op te warmen (voorgloeien) voor het starten en de tweede was voor de bedrijfszekerheid mocht er eens een zekeringetje breken tijdens de rit.
Mijn ervaring met PPO is zeer goed en er is geen verschil te merken met diesel. Er wordt inderdaad aanbevolen iets vaker olie te verversen maar dat is meer voor oude motoren, het kan namelijk zijn dat de in de olie aanwezige glycerine zich afzet op de cylinderwand en met de schraapveren in het carter terechtkomt.
Ik heb de Caddy ook met spijt weggedaan (we wilden graag een camper ) en niet omdat het niet beviel, dat ik de California (nog) niet ombouw heeft te maken met de standkachel, deze kan namelijk niet op PPO, dus zou ik een apart tankje in moeten bouwen voor de standkachel.
Ook de verkrijgbaarheid van grote hoeveelheden PPO is een reden, in Duitsland zijn er veel Rapsoelpompen maar daar is de prijs al lang niet meer zo antrekkelijk, dus je moet je voordeel bij de supermarkt halen wat de prijs betreft, hetb nadeel is dan de grote hoeveelheid flesjes (maar ook daar zijn oplossingen voor).
Zoals reeds eerder verwezen is http://www.ppo.nu een forum waar je alles over deze materie te weten kunt komen.
Als ik geen standkachel had bouwde ik weer om. kijk ook eens op http://www.solaroilsystems.nl ook wel interessant.
Groeten Pieter 2
Het lijstje met bezwaren van Henk Peter ben ik het dan ook niet mee eens.
Ik had een electrische warmtewisselaar ingebouwd en een koelwaterwisselaar.
De eerste was om de olie voor de brandstofpomp snel op te warmen (voorgloeien) voor het starten en de tweede was voor de bedrijfszekerheid mocht er eens een zekeringetje breken tijdens de rit.
Mijn ervaring met PPO is zeer goed en er is geen verschil te merken met diesel. Er wordt inderdaad aanbevolen iets vaker olie te verversen maar dat is meer voor oude motoren, het kan namelijk zijn dat de in de olie aanwezige glycerine zich afzet op de cylinderwand en met de schraapveren in het carter terechtkomt.
Ik heb de Caddy ook met spijt weggedaan (we wilden graag een camper ) en niet omdat het niet beviel, dat ik de California (nog) niet ombouw heeft te maken met de standkachel, deze kan namelijk niet op PPO, dus zou ik een apart tankje in moeten bouwen voor de standkachel.
Ook de verkrijgbaarheid van grote hoeveelheden PPO is een reden, in Duitsland zijn er veel Rapsoelpompen maar daar is de prijs al lang niet meer zo antrekkelijk, dus je moet je voordeel bij de supermarkt halen wat de prijs betreft, hetb nadeel is dan de grote hoeveelheid flesjes (maar ook daar zijn oplossingen voor).
Zoals reeds eerder verwezen is http://www.ppo.nu een forum waar je alles over deze materie te weten kunt komen.
Als ik geen standkachel had bouwde ik weer om. kijk ook eens op http://www.solaroilsystems.nl ook wel interessant.
Groeten Pieter 2
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Hoi Multivan, ja ik verkeer al enige tijd op dit (ook leuke) forum omdat ik nu een T4 rijder ben :klappen
Ja, ik herinner me dat je in Zeewolde was, ik was diep onder de indruk van je bus
Maar ik moet zeggen dat ik het ontzettend jammer vind dat ik de PPO vaarwel heb gezegd.
Het is me met deze Camper dan toch een beetje teveel gedoe, zeker om telkens maar weer voldoende voorraad te krijgen.
Ja, ik herinner me dat je in Zeewolde was, ik was diep onder de indruk van je bus

Maar ik moet zeggen dat ik het ontzettend jammer vind dat ik de PPO vaarwel heb gezegd.
Het is me met deze Camper dan toch een beetje teveel gedoe, zeker om telkens maar weer voldoende voorraad te krijgen.