Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

busje even getest (snelheid) niet zo hoog

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Bericht door Rafke 108 »

Pascal-141 schreef:
Rafke 108 schreef:De mijne reed vroeger wel wat sneller, maar inderdaad in het afkomen van Hannover ook makkelijk 170... Komt wel wat rook uit dan maar dat doet de onze altijd... :)
Ahja, de mijne is wel gechipt, een caravelle van 98 met slechts 182.000 km op de teller :)
We waren evensnel hé , Rafke , op de terugweg van Hannover toen we samen afkwamen . (De chipte en de niet-gechipte :knipoog )
En het verschil met onze vriend zijn 174PK T5 was tijdens het optrekken niet zo groot , hij moest ook toegeven dat hij moest planken om ons bij te houden , maar eens boven de 150 was hij natuurlijk een stuk sneller dan ons hé ...
:klappen omdat wij nog naar vijfde moesten, toch???
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

ik heb een 1.9 TD die loopt 165 km/u :bifun
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Op mijn sloffen........310.000 :bifun :gekte :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: busje even getest (snelheid) niet zo hoog

Bericht door Multivan Generation »

3034wc schreef:hoi allemaal
gisteren om 20:00 ging ik wat snelheid maken van rotterdam richting hoek van holland/westland maar mijn 2.5 tdi 102 pk trekt wel goed door maar snelheid vind ik niet zo hoog ik heb 162 gehaald op te teller dat vind ik wel weinig voor een 2.5 tdi maar ik ga wat vaker snelheid maken zodat die went aan snelheid misschien dat hij dan wat sneller gaat worden. Wat is jullie snelheid met jullie transporters dat wil ik graag weten mijn bus is uit 2002

groetjes
Een 102 pk heeft volgens de fabrieksgegevens een topsnelheid van 165 km/u.
Alles wat hij harder loopt is meegenomen.
De topsnelheid hangt ook af van de staat van onderhoud, het gewicht, en de bandenmaat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: busje even getest (snelheid) niet zo hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Een 102 pk heeft volgens de fabrieksgegevens een topsnelheid van 165 km/u.
Alles wat hij harder loopt is meegenomen...
weet je dat zeker voor alle 102pk's? ik meen ergens 157 gelezen te hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: busje even getest (snelheid) niet zo hoog

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Een 102 pk heeft volgens de fabrieksgegevens een topsnelheid van 165 km/u.
Alles wat hij harder loopt is meegenomen.
De topsnelheid hangt ook af van de staat van onderhoud, het gewicht, en de bandenmaat..
Inderdaad ,Peter .
De mijne heeft eigenlijk altijd die 180 gehaald , de eerste keer getest bij kmstand 40.000 en nu 160.000 later doet hij het nog :toppie
Onderhoud doe ik zelf , en bandenmaat was de ideale voor de T4 : 235/45/17 .
O ja, mijn T4 weegt 1900kg , en ikzelf ben ook niet echt een pluimgewicht hé .

Een mogelijke reden waarom sommige 102pk's niet eens 170km/u halen , is ook omdat zij zich steeds overal keurig aan de snelheid houden , altijd rustig rijden , steeds maar dat verbuik in het ook houden , en nooit eens doortrekken . Da's op zich natuurlijk niet verkeerd , maar door altijd als ee 'oude slof' te rijden , word die motor "langzaam" , doordat alles begint aan te koeken , dicht te slibben enz... Door af en toe een goed door te duwen (bvb op de Autobahn) blaas je je motor inwendig eens proper (en ook de uitlaat) .
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Bovendien is er "af fabriek" altijd al sprake van een spreiding in het vermogen wat daadwerkelijk wordt afgegeven.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33918
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

idd Pluuke, en het minimale vermogen dat hij moet halen wordt opgegeven.

Meestal is er een spreiding van soms wel een 10 procent naar boven...

Trouwens moet je eens bedenken hoeveel van die krukas pk's er daadwerkelijk aan de voorwielen terecht komen..

:groteogen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hm, heb wel eens gelezen dat de spreiding ook negatief kan zijn, maw ± 5% of meer, ook bij VW.
Het is wel enige tijd geleden, ging over de 112 pk 1800 GTI motor uit het type GOLF 1 en 2.
Misschien dat met de huidige stand der techniek de schommelingen kleiner zijn...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb vorig jaar een T5 op de testbank gehad , het was een originele 174PK , motorisch niks aan veranderd en die had 192PK op de bank. :lach

Een Polo met 75PK TDI durft ook nog eens 80 , soms bijna 85PK af te leveren ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Bericht door Die Bruine »

Mijn 102pk bus ging 165 op de teller met 16" Ronal's. Maar dan had ik toch echt wel een x aantal km's vrij baan nodig. Tot 140 - 150 ging vrij vlot.

Sinds kort heb ik een 150pk. Daarmee heb ik nog niet harder dan 170 gereden. Hij staat ook niet op tijd. Dit moet ik nog laten doen. WJWer in ZH die dit kan? :klappen . Ik vond de 102pk veel beter trekken onderin. Maar de 150pk die blijft maar gaan. 140 in z'n 4, met gemak. En toen moest ik al de snelweg af...
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

[quote="Pascal-141"]Ik heb vorig jaar een T5 op de testbank gehad , het was een originele 174PK , motorisch niks aan veranderd en die had 192PK op de bank. :lach

Een Polo met 75PK TDI durft ook nog eens 80 , soms bijna 85PK af te leveren ...[/quote

Ik heb hier toch vraagtekens bij......

HOE kun je nou in hemelsnaam nauwkeurig het motorvermogen bepalen aan de wielen? Er zit zo'n groot grijs gebied aan verliezen tussen krukas en loopvlak van het wiel.....

Dat je wel kunt zien of er een procentuele stijging is bij voor en na tuning te meten op een vermogensbank (rollenbak) das me geheel duidelijk...

Maar voor een enigszins nauwkeurige meting aan absoluut vermogen moet je de motor toch demonteren en op een motortestbank zetten......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Ik denk dat je het vermogen afgegeven aan de wielen wel nauwkeurig kunt meten. (Mits met een geijkte rollenbank)
Dit is immers wat je ook daadwerkelijk meet op een rollenbank.

De vraag is wel hoe zich dit verhoudt met de manier waarop de fabrikant dit meet / opgeeft.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

carl schreef:T4 2,5 carravelle TDI 150 pk niet gechipt wel EPS uitlaat.
in duitsland ff getest van hannover naar nederland 199 km per uur op navi en op de teller 205 km per uur
voor dat ik die uitlaat had reed hij 220 km per uur ook op navi en op de teller was het niet meer te zien wand hij gaat maar tot 220 :lach was dus iets er over heen :groteogen

Groet

Carl

Carl,

Heb je topsnelheid in moeten leveren door de EPS uitlaat?


Berrie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

pluuke schreef:Ik denk dat je het vermogen afgegeven aan de wielen wel nauwkeurig kunt meten. (Mits met een geijkte rollenbank)
Dit is immers wat je ook daadwerkelijk meet op een rollenbank.

De vraag is wel hoe zich dit verhoudt met de manier waarop de fabrikant dit meet / opgeeft.
Wat de fabrikant opgeeft is het MOTORvermogen, dus aan de krukas. Aan de wielen meet je zondermeer iets anders (alleen al vanwege de overbrengingsverhouding in je versnellingsbak (en ook nogeens allerlei verliezen)) Juist dat terugrekenen van wat je meet aan de wielen naar het krukasvermogen daar heb ik mijn twijfels over...

hoeveel verlies geeft de rolweerstand van de band?
hoeveel verlies zit er verder in de aandrijflijn??
en bij welke temperatuur is dat dan?
en wie zegt me dat er door slijtage van de versnellingsbak niet meer/minder verlies is??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie