Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper samenstellen :-)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Zollie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2019, 08:15

T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Zollie »

Hola!

Ik ben Zoltan, nieuw hier! Kom uit de wondere wereld van de T3, maar vanwege meerdere redenen op zoek naar een T4 camper! :-)

Ik ben niet onhandig, dus inmiddels denk ik dat het voordeliger voor me is om zelf een camper samen te stellen met een los westfalia interieur (of sloopbus) en een TDI-T4 :-) (Snelheid is een van de redenen van T4-wens!)

Ik heb al heel wat rondgezocht hier, mooi archief aan projecten!! Maar een paar vragen heb ik nog uiteraard..


1. Ik las dat er iemand is met een kort dak op een L2 bus. Ik neem aan dat het dak vooraan is uitgelijnd, hoe kom je dan achter uit? Is dat even goed te doen als het dak op een standaard bus bouwen? Of is hier een extra moeilijkheid??

2. Denk ik te makkelijk als ik zeg: lange bus met kort westfalia dak erop. Dan benedenbed zo maken dat je het achterkussen 20cm verlengt. Ook 20cm leefruimte meer dan in std bus.
Dan het grote meubel links... ik zou denken de hoge kast te nemen en te verbouwen, plus 30cm aan de voorkant ervan, handiger kastindeling maken, hopla!
Goed plan? Iemand ervaring??

3. De basisbus. Qua zitplekken lijkt me een DC met middenramen een goede optie. Schot eruit beunen en de ombouw kan los, right?
Lange bus met alle ramen erin is vrij zeldzaam denk ik?

Hoop veel wijzer te worden hier!!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Snautzer »

Hoi Zoltan.
Met jouw plannen zou ik denken aan een Caravelle. Zeer schaars in Nederland maar nog wel te vinden in Duitsland. Zelf een lange dc Caravelle omgebouwd en dat is goed te doen. De dc cabine eruithalen ligt aan het merk en inbouwer vwb moeilijkheid. Bedenk van te voren hoeveel personen je op kenteken wil. Ook is handig het hele milieu gebeuren mee te nemen in het aanschaf verhaal.
Alles waar westfalia op gestickerd is kost veel geld. Als je handig bent zou ik eerder voor geheel zelfbouw gaan.

Kijk ook naar een 102 pk. Deze zijn makkelijk te remappen naar 130, en dat rijd bijzonder prettig.

Lees deze thread ook goed door viewtopic.php?f=23&t=52941
Zollie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2019, 08:15

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Zollie »

Thanks! Met camper bouw en keur heb ik gelukkig al ervaring met de T3 :-)

Ja zelfbouw kan, maar dan moet je nog weer een los slaaphefdak scoren. Grotere kans dat je dit dak vindt inclusief rotte bus en interieur denk ik.
Ook dat std glijsysteem van de bank, hoge rugleuning, vind ik ideaal.

Verschil gewone dc en caravelle is de zijramen achteraan? Daar zit ik niet zo mee eigenlijk. Als ie maar deurtjes en achterramen heeft.
Vloerplaat en isolatie etc zal toch zelf gemaakt moeten worden vrees ik.

Als een dc nu 4 of 5 zitplek op kenteken heeft, zal dat overgenomen kunnen worden op een camperkeuring?? Zit bij westtalia een gordel in de bank? Of is dat nog weer een uitdaging op zich?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door odorf »

Westfalia dak vooraan in een lange wielbasis is vaker gedaan.
Dak is vooraan identiek qua constructie, bij de LWB is het alleen achteraan anders.

Met een 'aannemersbus', dubbelcabine heb je wel een bank en gordels op de tweede zitrij, maar op de 3e rij zitten geen gordelbevestigingspunten.
Chassisnummer begint met WV1, Bij een Caravelle zijn die gordelpunten wel voorzien Chassisnummer begint met WV2.

Westfalia bank heeft aan de bijrijderszijde die gordelpunten wel nodig. Anders krijg je die zitplaatsen (in de regel) met een Westfalia bank niet op kenteken.

102 Pk TDI is de beste keuze op T4 dieselgebied. Maar is max. Euro 3 en waar voorlopig de milieuzones nog op 'datum eerste toelating' worden ingedeeld zijn de laatste bouwjaren 2001-2003 een aanrader. Of benzine.

Is deurtjes achteraan een bewuste keuze?

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 26 sep 2019, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Snautzer »

Zollie schreef: 26 sep 2019, 10:38
Ja zelfbouw kan, maar dan moet je nog weer een los slaaphefdak scoren.
Je kan losse slaaphefdaken nieuw kopen.
Caravelle en Combi hebben geen glij rails zover ik weet. Multivan latere jaren dacht ik wel. Caravelle zit een iets beter isolatie op. Zowel de combi als Caravelle zijn gemaakt met deurtjes en klep.
Er zijn banken met slaap functie in de handel waar de riemen in de bank vastzitten. Deze gelden dan ook als zitplaats op je kenteken.
Wbt DC. ik zou niet weten wat er gebeurd als je de wand wegzaagd maar de rest van de bank laat zitten. Ben benieuwd wat de RDW dan doet met de zitplaatsen.
Zollie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2019, 08:15

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Zollie »

Hmm, vond dat de gordel links achter zelfs in de bedbodem van t dak zit, dan zou je rechts op dezelfde manier kunnen maken en klaar? Mijn T3 heeft het chassisnummer van een gesloten kombi, maar kan wel de zitplaatsen krijgen, echter natuurlijk geen gordelplicht...


Deurtejs is een bewuste wens, die klep van mn T3 vind ik zo onhandig open gaan, plus fietsenrek erop ook. En hij blijft niet open staan met 2 racefietsen ondanks zware gasveren... En ik ben 1m95, bij deurtjes hoef je je kop niet te stoten :)

Slaaphefdak nieuw voor bijna 3000 piek, nee dan beun ik er wel een tweedekansje op hoor

Wat glijrails betreft vrees is dat die van de westfalia bank vrij specifiek zijn, niet zomaar hetzelfde als een caravelle?? Dat zal gewoon de bodem kaal maken worden en die rails met goede kit erop lijmen, misschien nog paar boutjes erbij doen...

Sja milieuzones... Ik hoef er geen binnensteden mee in, daarvoor hebben we de fiets. Daarbij kamperen we t liefst in de natuur, ga je er dan veel last van hebben? 102pk TDI leek me inderdaad een mooie motor!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door J vd Pal »

Let erop dat je het bevestigen van de rails wel in overleg met de RDW doet want anders krijg je die extra zitplaatsen echt niet op kenteken! Ik heb ooit een origineel Westfalia extra bankje van iemand gekocht waarbij de RDW niet 6 zitplaatsen op kenteken wilde goedkeuren omdat de rails niet op de originele manier waren bevestigd! Was bij een ombouw van Caravelle naar California. Dat er wel vier zitplaatsen op kenteken stonden was mazzel volgens de keurmeester want dat kon eigenlijk ook niet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Pascal-141 »

Zollie schreef: 26 sep 2019, 10:38
Ook dat std glijsysteem van de bank, hoge rugleuning, vind ik ideaal.

De rails in de vloer heeft alleen een Multivan , een Caravelle niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Snautzer »

Slaaphefdak nieuw voor bijna 3000 piek, nee dan beun ik er wel een tweedekansje op hoor
Je hebt zeker nog geen onderzoek gedaan en prijzen bekeken van een 2 de hansje van westfalia.
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door Bas_Caravelle »

Goeiedag,

Ik heb zelf een kombi ( wv2) omgebouwd naar multivan2 met camperkenteken.
Glijrails zijn enkel voor de tweede rij stoelen, bij een mv1 ook wel back-to-back stoelen genoemd. De slaapbank van een multivan staat op rails langs de wielkuipen achter, gemonteerd in de vloer.

Glijrails gekit en gebout en goedgekeurd bij rdw. 6 zitplaatsen op kenteken.

Je MOET een wv2 in chassinummer hebben als je de zitplaatsen op je kenteken wilt hebben. Anders bank in rij richting plaatsen.

Met een slaapbank heb je geen slaaphefdak nodig, maar dan alleen een hefdak.

Als je gesteld bent op kastjes dan zou ik voor een Westfalia interieur gaan, indien je dat niet bent is een multivan interieur beter verkrijgbaar en goedkoper.

Veel overwegingen, maar een t4 zal je zeker bevallen.

Ps: zelf voor een 2,5 benzine gekozen vanwege milieu gedoe...

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door RoelandZ »

Een lange bus met een kort slaaphefdak ziet er heel lelijk uit. (Vind ik)

De gordels van een origineel California slaapbank worden idd niet goed gekeurd bij wv1 chassis
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door odorf »

RoelandZ schreef: 26 sep 2019, 17:22 Een lange bus met een kort slaaphefdak ziet er heel lelijk uit. (Vind ik)
Mee eens, maar als je achteraan een verlenging van de daklijn maakt, een bagagerek a’la wat de T3 Westfalia voorop heeft, kan het wel weer fraai worden.
In my humble opinion. :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 camper samenstellen :-)

Bericht door J vd Pal »

Hier een mooie donor voor niet teveel geld viewtopic.php?f=5&t=63061&p=453463#p453460
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie