Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

terug van weggeweest en meteen een vraag met vervolgvraag

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

terug van weggeweest en meteen een vraag met vervolgvraag

Bericht door fresco »

hallo weetjewellers

Een paar jaar geleden heb ik mijn t4 california verkocht. vervolgens afgemeld bij weetjewel omdat ik dacht voorlopig toch geen camper meer te kopen, maar... het bloed kruipt..... :T5cruisin : gisteren heb ik een t5 california comfortline ( 130pk) uit 2006 in mijn bezit gekregen. wat een verschil!

Deze week opnieuw aangemeld bij weetjewel en (ja hoor) ik heb ook meteen een vraag:

De huishoudaccu onder de bestuurdersstoel en de accu die achterin ligt ga ik vervangen voor 2 dezelfde accu's : agm varta LA80 80ah .
Die onder de bestuurdersstoel roept een vraag op: de voorstoel moet eraf en omdat je dan wellicht ook te maken krijgt met het afkoppelen van de airbag, zo heb ik begrepen, moet de startaccu van de vw ook afgekoppeld worden .
Er zijn verschillende verhalen hierover: minpool los van de startaccu en dan kun je aan de gang. de ander zegt: minpool los en het contact even aanzetten.

wie kan mij uitsluitsel geven wat het beste is?

hartelijke groeten, Frank van der Stege
zwolle
Laatst gewijzigd door fresco op 03 nov 2019, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Angelo-anneveld
Berichten: 848
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: terug van weggeweest en meteen een vraag

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik heb eergister mijn stuur plus airbag gewisseld van de bus,
Ik heb daarbij de min pool er niet afgehaald gewoon simpel weg de bus niet op contact gezet. Geen storing..
fresco
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: terug van weggeweest en meteen een vraag met vervolgvraag

Bericht door fresco »

bedankt voor je reactie.

het viel mee; de stoel aan de achterkant los van de voet aan de voorkant alleen de moeren iets losdraaien, daardoor kan de stoel iets kantelen en de accu kan eruit getild. beter om even met z'n tweeën te doen overigens; mijn zoon is gelukkig handig.
stekkers loskoppelen of iets dergelijks niet nodig. de accu's ( voor en achter) zitten erin en worden nu aan de stekker verder opgeladen.

frank
Laatst gewijzigd door fresco op 03 nov 2019, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
fresco
Berichten: 133
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: terug van weggeweest en meteen een vraag met vervolgvraag

Bericht door fresco »

tja dan nog dit:
de accu's laden op tot 13.6 v. dat lijkt me toch niet genoeg? ik had in de t4 steeds een melding van 14.2v
is dit een euvel ( bijv van laadapparaat) of hoort dat zo? wie kan uitsluitsel geven?

groeten;
frank
Plaats reactie