Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gechipte ecu

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Gechipte ecu

Bericht door Franz »

Vraagje. Ik ben hier niet zo thuis in. Maar een ge chipte ecu omruilen. Kan dat zomaar? Of is het verstandiger om de originele te laten chippen? Heb een 88pk van 2002 en met 390k op de teller. Egr eruit. Is het verstandig met deze km stand? Ben een rustige rijder zonder aanhanger. Een camper. Ik begreep dat de motor ook beter loopt, zuiniger enz. Groet Frans.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2728
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Gechipte ecu

Bericht door Erdem50 »

In de ECU zit nog een startonderbreker. Dus als je de ECU zo overzet zal je bus aanslaan en meteen weer afslaan. Dus de boel moet dan eerst ingeleerd worden.

Ten tweede, een 88pk met 390.000 op de klok is opzich geen probleem behalve de verstuivers. Die zijn al niet geweldig en dan met bijna 4ton zijn die dik aan revisie toe. Als je zonder dat te doen gaat tunen zal het een rokerige bedoeling worden.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gechipte ecu

Bericht door Multivan Generation »

En als je nog de originele koppeling hebt, dan zal die daarna hoogstwaarschijnlijk problemen met de toename aan koppel hebben, dat hij hierna kan doorslaan.
En dan wordt de grijns van het extra vermogen op den duur ergernis door een iedere keer doorslaande koppeling.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Gechipte ecu

Bericht door Franz »

Dank u voor uw antwoord. Ik heb de bus nu 1 jaar. Hij is wel garage onderhouden. Of de verstuivers ondertussen zijn vernieuwd of gereviseerd weet ik niet. Dus bij omwisseling van de ecu is het afwachten of hij rookt?
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Gechipte ecu

Bericht door Franz »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2019, 19:22 En als je nog de originele koppeling hebt, dan zal die daarna hoogstwaarschijnlijk problemen met de toename aan koppel hebben, dat hij hierna kan doorslaan.
En dan wordt de grijns van het extra vermogen op den duur ergernis door een iedere keer doorslaande koppeling.
Dus er komt nog meer aanpassingen bij kijken? Ik ben een rustige rijder. 1op12 gemiddeld en op de snelweg 1op15. Voor de pk en zuinigheid hoeft het mij niet direct. Ik had begrepen dat de motor hiermee beter loopt enz.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Gechipte ecu

Bericht door Franz »

jan2009 schreef: 03 nov 2019, 19:51
Ik had begrepen dat de motor hiermee beter loopt enz.
Als het je niet te doen is om extra vermogen zou je eerst kunnen focussen op de kathalysator.
Grote kans dat die inmiddels goed dicht zit, je motor ademt dan niet zo lekker, kan zijn gassen niet vlot kwijt.
Er zijn er die dat ding gewoon verwijderen of leeg maken ,.
Of een verse er onder.
Ik heb net een nieuwe kat eronder. 🙄
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gechipte ecu

Bericht door Multivan Generation »

Kijk anders eens op mijn site naar het artikel over motorische tuning.

www.eldiape.com

Dan krijg je wat meer inzicht in wat er kan,
Waarom je zo iets kunt doen,
Wat het kan brengen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Gechipte ecu

Bericht door Franz »

Multivan Generation schreef: 03 nov 2019, 20:01 Kijk anders eens op mijn site naar het artikel over motorische tuning.

www.eldiape.com

Dan krijg je wat meer inzicht in wat er kan,
Waarom je zo iets kunt doen,
Wat het kan brengen.

Groeten Peter
Bedankt. Staat veel info :yes
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Plaats reactie