Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waar zit de kachelmodule?
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: waar zit de kachelmodule?
en zit je in de buurt of aan de andere kant van het land??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: waar zit de kachelmodule?
ik woon in utrecht
gr barry

gr barry
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Gaat dit verhaal ook op als alle functies van de ventilator op de standkachel nog wel werken, maar op de motor niet? (dus tijdens het rijden niet meer)
Tijdens het rijden werken alle standen niet, ook stand 4 niet. Er komt wel heel zacht warme lucht uit het rooster, maar er wordt niet geblazen, bij geen enkele stand!
Ik verbaas me dat het wel werkt als de standkachel aanstaat. Kan dit dan nogsteeds de ventilatormotor of weerstand zijn?
Tijdens het rijden werken alle standen niet, ook stand 4 niet. Er komt wel heel zacht warme lucht uit het rooster, maar er wordt niet geblazen, bij geen enkele stand!
Ik verbaas me dat het wel werkt als de standkachel aanstaat. Kan dit dan nogsteeds de ventilatormotor of weerstand zijn?
Re: waar zit de kachelmodule?
Gaat dit over een standkachel van een Westfalia? Volgens mij functioneert die geheel onafhankelijk en heeft de ventilator daar niets mee te maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Gaat inderdaad over de standkachel van de westfalia (uit 1991). Op het moment dat de standkachel aanstaat kan ik de ventilator namelijk wel bedienen met de knoppen die ik normaal ook voor de verwarming van alleen het auto gedeelte (tijdens het rijden) zou gebruiken.
Uit de vraag van Hanz begrijp ik dat ik die twee dus los van elkaar moet zien. Dus in dat geval gewoon de kachel weerstand vervangen en eventueel de motor van de ventilator?
Alvast dank Hanz!
Uit de vraag van Hanz begrijp ik dat ik die twee dus los van elkaar moet zien. Dus in dat geval gewoon de kachel weerstand vervangen en eventueel de motor van de ventilator?
Alvast dank Hanz!
Re: waar zit de kachelmodule?
Plaats eens een paar foto's van de bediening van de standkachel en van de verwarmingsunit op het dashboard en vertel even welke knoppen je gebruikt om de standkachel te regelen. Dat maakt de situatie misschien wat duidelijker.
Een standkachel is namelijk bedoeld om de camper te verwarmen als deze stilstaat (in stand), en de motor en het contactslot dus uitstaan.
In die situatie kan je de ventilator normaal gesproken helemaal niet bedienen, die werkt niet als het contact uit staat. Vandaar dat ik zei dat standkachel en ventilator onafhankelijk van elkaar werken.
En als de standkachel aan staat en je de ventilator op een andere stand zet, reageert de standkachel daar dan op en zo ja, op welke manier?
Een standkachel is namelijk bedoeld om de camper te verwarmen als deze stilstaat (in stand), en de motor en het contactslot dus uitstaan.
In die situatie kan je de ventilator normaal gesproken helemaal niet bedienen, die werkt niet als het contact uit staat. Vandaar dat ik zei dat standkachel en ventilator onafhankelijk van elkaar werken.
En als de standkachel aan staat en je de ventilator op een andere stand zet, reageert de standkachel daar dan op en zo ja, op welke manier?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34361
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar zit de kachelmodule?
Ik denk dat hij de ventilator van de 2de warmtewisselaar bedoeld. En die kun je zowel vanaf het dashboard bedienen, als bij sommige bussen vanaf de passagiers- of leefruimte.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: waar zit de kachelmodule?
Dat zou heel goed kunnen maar dan hebben we het dus niet over de standkachel en ook over een andere ventilatorknop dan die voor de normale autoverwarming. Ik denk dat een paar foto's van de knoppen waar het over gaat alles een stuk duidelijker maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Ha, ik begrijp de onduidelijkheid. Ik zal binnenkort is even een foto maken ter verdere verduidelijking.
Precies wat je zegt Hanz, Alle knoppen reageren mits het contactslot uitstaat en standkachel aan! In het geval dat de standkachel uitstaat en het contactslot aan (bijvoorbeeld tijdens het rijden) reagereert geen enkele knop, waaronder dus ook niet de module waarmee je normaal de ventilator/verwarming regelt.
Ik heb ondertussen een kachelweerstand aangeschaft, zal even terugkoppelen of dit het probleem verhelpt.
Precies wat je zegt Hanz, Alle knoppen reageren mits het contactslot uitstaat en standkachel aan! In het geval dat de standkachel uitstaat en het contactslot aan (bijvoorbeeld tijdens het rijden) reagereert geen enkele knop, waaronder dus ook niet de module waarmee je normaal de ventilator/verwarming regelt.
Ik heb ondertussen een kachelweerstand aangeschaft, zal even terugkoppelen of dit het probleem verhelpt.
Re: waar zit de kachelmodule?
Dit klinkt meer als een kortsluiting of een defect contactslot dan een kapotte weerstand. De ventilatorknop werkt dus wel alleen niet op het goede moment. Ik verwacht ook geen oplossing van het vervangen van de weerstand.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
De kachelzekering was inderdaad het probleem niet, morgen maar is een nieuw elektrisch contactblokje halen bij de dealer. 

-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Helaas biedt het vervangen van zowel de kachelweerstand als het elektrisch contactblokje geen oplossing voor het probleem.
Nu voor de zekerheid de regelmodule maar is uit het dashboard geschroefd en ook daar geen gekkigheid te zijn rond de bedrading en aansluitingen aan de knoppen. Iemand suggesties wat het probleem wel zou kunnen zijn?

- Multivan Generation
- Berichten: 34361
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: waar zit de kachelmodule?
Georgewestfaliat4 schreef: 11 dec 2019, 14:21 Iemand suggesties wat het probleem wel zou kunnen zijn?
Begin daar eens mee ja, om even wat foto's up te loaden,Re: waar zit de kachelmodule?
Bericht door Georgewestfaliat4 » wo dec 04, 2019 20:50
Ha, ik begrijp de onduidelijkheid. Ik zal binnenkort is even een foto maken ter verdere verduidelijking.
zodat we precies weten waarover je het hebt.
Van zowel het dashboard, als de achterste bediening, als van de plaats op de grond waar de warmte uitkomt/of niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 11 aug 2019, 20:26
Re: waar zit de kachelmodule?
Ondertussen ook ontlastingrelais 18 vervangen, maar tevergeefs.
Het gaat om een vw t4 california uit 1992 met westfalia opbouw. De bediening van de standkachel zit op het dashboard, ook te zien op de foto boven de asbak. Wanneer de bijverwarming (zuheiser) aanstaat blaast deze lucht uit de ventilatieroosters op de foto en uit het ventilatierooster in het campergedeelte. Op dit moment zijn de knoppen van zowel de ventilatie in de bestuurscabine volledig functioneel. Je ziet, hoort en voelt de aanjager (frisse luchtblazer V2) (achter het handschoenenvak) draaien.
Wanneer de bijverwarming (zuheiser) uitstaat, de motor en dus contactslot aan werkt alles wat op het contactslot (kI. X) is aangesloten behalve de aanjager, blower, ventilator.
De aanjager (V2 blazer) werkt ook zonder bijverwarming (zuheiser) wanneer direct aangesloten op de accu. Kachel weerstand vervangen zonder resultaat. Elektrisch contactblokje van contactslot vervangen zonder resultaat. Ontlastingrelais 18 {in sommige t4's 100) vervangen, zonder resultaat.
Het gaat om een vw t4 california uit 1992 met westfalia opbouw. De bediening van de standkachel zit op het dashboard, ook te zien op de foto boven de asbak. Wanneer de bijverwarming (zuheiser) aanstaat blaast deze lucht uit de ventilatieroosters op de foto en uit het ventilatierooster in het campergedeelte. Op dit moment zijn de knoppen van zowel de ventilatie in de bestuurscabine volledig functioneel. Je ziet, hoort en voelt de aanjager (frisse luchtblazer V2) (achter het handschoenenvak) draaien.
Wanneer de bijverwarming (zuheiser) uitstaat, de motor en dus contactslot aan werkt alles wat op het contactslot (kI. X) is aangesloten behalve de aanjager, blower, ventilator.
De aanjager (V2 blazer) werkt ook zonder bijverwarming (zuheiser) wanneer direct aangesloten op de accu. Kachel weerstand vervangen zonder resultaat. Elektrisch contactblokje van contactslot vervangen zonder resultaat. Ontlastingrelais 18 {in sommige t4's 100) vervangen, zonder resultaat.
Laatst gewijzigd door Georgewestfaliat4 op 11 dec 2019, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: waar zit de kachelmodule?
Ik begrijp hier helemaal niets van. De standkachel is een systeem dat helemaal gescheiden is van de normale verwarming van de auto. Als de standkachel brandt dan kan hij alleen maar warme lucht blazen uit het rooster in het campergedeelte. Er is helemaal geen verbinding met de roosters in het dashboard. Dus als daar warme lucht uitkomt dan kan dat niet van de standkachel zijn.Georgewestfaliat4 schreef: 11 dec 2019, 17:32 De bediening van de standkachel zit op het dashboard, ook te zien op de foto boven de asbak. Wanneer de standkachel aanstaat blaast deze lucht uit de ventilatieroosters op de foto en uit het ventilatierooster in het campergedeelte.
Weet je wel zeker dat je een standkachel hebt? Is dat regelpaneel boven de asbak niet van een zuheizer?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV