Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hmmm, bijgeluid
hmmm, bijgeluid
Jullie kennen dat wel....
Je kent ieder geluid van je bus.
(Ik vind dat trouwens wel een van de mooie dingen van mijn bus, hij klinkt altijd exact hetzelfde, en maakt daarmee het gevoel van betrouwbaarheid compleet )
Maar dat was vandaag ineens anders, een geluid wat je niet kent en meteen het gevoel van : hmmm, wat is dit, (en wat gaat me dat weer kosten)
Het klinkt als een resonantie. RRRRRRoh. Het is een vrij zacht, hol geluid (alsof je met een open luchtfilter rijdt. Bij stationair het beste te horen, en bij optrekken. Het is toerenafhankelijk, niet snelheidsafhankelijk. Het verdwijnt boven een bepaald toerental.
Dacht eerst aan een schot in de uitlaat / roetkat / motorplaat oid.
Maar kap open gedaan en geprobeerd het geluid te lokaliseren.
Het is het duidelijkst te horen bij de distributie.
Km stand is 140.000, bij 90000 (aankoop) heb ik de distributie meteen laten vervangen (ook spanrol), waterpomp niet maar die hoor je eigenlijk niet (?)
Motor loopt even goed als anders, het geluid klinkt niet echt angstaanjagend maar ik wil het niet negeren.
Iemand een idee ? (ik weet, het is eigenlijk niet te zeggen zo)
Je kent ieder geluid van je bus.
(Ik vind dat trouwens wel een van de mooie dingen van mijn bus, hij klinkt altijd exact hetzelfde, en maakt daarmee het gevoel van betrouwbaarheid compleet )
Maar dat was vandaag ineens anders, een geluid wat je niet kent en meteen het gevoel van : hmmm, wat is dit, (en wat gaat me dat weer kosten)
Het klinkt als een resonantie. RRRRRRoh. Het is een vrij zacht, hol geluid (alsof je met een open luchtfilter rijdt. Bij stationair het beste te horen, en bij optrekken. Het is toerenafhankelijk, niet snelheidsafhankelijk. Het verdwijnt boven een bepaald toerental.
Dacht eerst aan een schot in de uitlaat / roetkat / motorplaat oid.
Maar kap open gedaan en geprobeerd het geluid te lokaliseren.
Het is het duidelijkst te horen bij de distributie.
Km stand is 140.000, bij 90000 (aankoop) heb ik de distributie meteen laten vervangen (ook spanrol), waterpomp niet maar die hoor je eigenlijk niet (?)
Motor loopt even goed als anders, het geluid klinkt niet echt angstaanjagend maar ik wil het niet negeren.
Iemand een idee ? (ik weet, het is eigenlijk niet te zeggen zo)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
nou, "let's hope not" Roger...!!
Ik weet het ook (nog) niet, maar vliegwiel zit ook aan de andere kant van 't blok, dus zou me verbazen als ik het bij de distr het duidelijkst hoor...maar je weet nooit.
Ik vraag me af wat je merkt aan de ZMS als het niet meer OK is, behalve evt. een bijgeluid, ik neem aan toch ook trillingen in het blok ?? Daar is in ieder geen sprake van.
Ik weet het ook (nog) niet, maar vliegwiel zit ook aan de andere kant van 't blok, dus zou me verbazen als ik het bij de distr het duidelijkst hoor...maar je weet nooit.
Ik vraag me af wat je merkt aan de ZMS als het niet meer OK is, behalve evt. een bijgeluid, ik neem aan toch ook trillingen in het blok ?? Daar is in ieder geen sprake van.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Neem de muti V riem er eens vanaf , en laat de motor dan eens draaien . En luister dan nog eens.
Als het dan weg is =
-de automatische riemspanner waarvan de veer versleten is ,(gaat dan nogal op-en neer)
-de automatische riemspanner die speling heeft op de plastieke bussen
-de alternator die een versleten lager heeft
-een drukrol van de riem waarvan een lager versleten is
Als het dan weg is =
-de automatische riemspanner waarvan de veer versleten is ,(gaat dan nogal op-en neer)
-de automatische riemspanner die speling heeft op de plastieke bussen
-de alternator die een versleten lager heeft
-een drukrol van de riem waarvan een lager versleten is
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
ik heb het niet over het vliegwiel maar over de demper in de krukaspoelie...iets minder bewerkelijk en iets minder duurpluuke schreef:nou, "let's hope not" Roger...!!
Ik weet het ook (nog) niet, maar vliegwiel zit ook aan de andere kant van 't blok, dus zou me verbazen als ik het bij de distr het duidelijkst hoor...maar je weet nooit.
Ik vraag me af wat je merkt aan de ZMS als het niet meer OK is, behalve evt. een bijgeluid, ik neem aan toch ook trillingen in het blok ?? Daar is in ieder geen sprake van.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Als er veel speling op je 2 massavliegwiel komt, dan kun je dit goed voelen.
De vloerter hoogte van de koppeling gaat daar dan erg trillen.
Even je voet er op, en je weet het.
Het trillen is het heftigste onderin het koppelgebied...
De vloerter hoogte van de koppeling gaat daar dan erg trillen.
Even je voet er op, en je weet het.
Het trillen is het heftigste onderin het koppelgebied...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wat jij boven beschrijft is precies wat ik heb met mijn 2.5 tdi .Multivan Generation schreef:Als er veel speling op je 2 massavliegwiel komt, dan kun je dit goed voelen.
De vloerter hoogte van de koppeling gaat daar dan erg trillen.
Even je voet er op, en je weet het.
Het trillen is het heftigste onderin het koppelgebied...
pas voor de tweede keer een nieuw vliewiel en koppeling laten plaatsen, en nog steeds trilling op de vloer.
vw dealer kon er niets meer aan doen.
iemand enig idee?
mvg
mark
Ik heb zoiets voorgehad met mijn aircopomp die dan wel dan niet zoemde lang geduurt eer ik dat gevonden had door eens met de schakelaars te spelen tijdens het rijden en opeens was het gezoem weg,ik dacht zou het nu aan de aircopomp kunnen liegen en ja dat was het de lagers van de pomp waren versleten erg zelfs.
Mischien is dit een klein antwoord als u ook airco hebt ander succes ik zal het wel lezen wat het probleem was.
Mischien is dit een klein antwoord als u ook airco hebt ander succes ik zal het wel lezen wat het probleem was.
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
jazeker peter,Multivan Generation schreef:@ Stip,
weet je zeker dat je 2 massavliegwiel echt vervangen is?
Stond het op de rekening?![]()
Is namelijk zeker niet gebruikelijk om dat mee te vervangen :alarm
in mei de eerste keer en in november (onder garantie) de tweede keer ivm trilling (vooral op de vloer bij versnellingspook)
Een complete set schijnt bijna net zo duur te zijn, dus koppeling+tweemassavliegwiel vlg dealer.
Alleen trilling zit er nog steeds in.
mark