Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Automaatbak
Automaatbak
Heeft iemand het volgende wel eens meegemaakt:
Een kennis van mij heeft een totaal revisie van zijn T4 automaatbak
laten uitvoeren, dus alles inclusief koppelvormer.
Na inbouw bleek de huidige computer (wel het nieuwe type met lock up
boven de 85 km). defect te zijn, dus deze ook vervangen.........
Nu blijkt dat de nieuwe computer slip registreerd in de bak, en ingrijpt de lock up eruit gooit en de bak in een soort nood programma gooit, dus we zijn
de wanhoop nabij.
Dus werkelijk alles in en om de bak is vernieuwd, de bak is door een erkende
specialist gereviseerd, die heeft de bak nog een keer extra losgehaald
en nagekeken maar niets gevonden......
Een kennis van mij heeft een totaal revisie van zijn T4 automaatbak
laten uitvoeren, dus alles inclusief koppelvormer.
Na inbouw bleek de huidige computer (wel het nieuwe type met lock up
boven de 85 km). defect te zijn, dus deze ook vervangen.........
Nu blijkt dat de nieuwe computer slip registreerd in de bak, en ingrijpt de lock up eruit gooit en de bak in een soort nood programma gooit, dus we zijn
de wanhoop nabij.
Dus werkelijk alles in en om de bak is vernieuwd, de bak is door een erkende
specialist gereviseerd, die heeft de bak nog een keer extra losgehaald
en nagekeken maar niets gevonden......
De bak en software zijn "gematcht" aan je moter,en visa versa.
Elke verandering zal resulteren in slip en problemen.
Weet je zeker dat de bak is gereviseerd,en geen ruilbak is?
Mogelijk was dit voor hun de meest winstgevende optie?
Vraag anders ergens een second opinion.
Succes.
Elke verandering zal resulteren in slip en problemen.
Weet je zeker dat de bak is gereviseerd,en geen ruilbak is?
Mogelijk was dit voor hun de meest winstgevende optie?
Vraag anders ergens een second opinion.
Succes.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Hoi Brouwer,
Bij normaal gebruik schakelt de bak bij 20 km/u naar de 2e versnelling, bij 30 km/u naar de 3e versnelling, bij 45 km/u naar de lockup in de 3e versnelling en bij 60 km/u naar de 4e versnelling met lockup.
Is er een nieuw regelapparaat gemonteerd, dan zijn de 1e, 2e en de 3e versnelling alleen hydraulisch aangedreven, dus zonder lockup. In de 4e versnelling wordt de lockup pas bij 85 km/u ingeschakeld.
Trap je het gaspedaal dieper in, dan worden de schakelmomenten verlegd naar een hogere snelheid.
Groeten,
Richie
Bij normaal gebruik schakelt de bak bij 20 km/u naar de 2e versnelling, bij 30 km/u naar de 3e versnelling, bij 45 km/u naar de lockup in de 3e versnelling en bij 60 km/u naar de 4e versnelling met lockup.
Is er een nieuw regelapparaat gemonteerd, dan zijn de 1e, 2e en de 3e versnelling alleen hydraulisch aangedreven, dus zonder lockup. In de 4e versnelling wordt de lockup pas bij 85 km/u ingeschakeld.
Trap je het gaspedaal dieper in, dan worden de schakelmomenten verlegd naar een hogere snelheid.
Groeten,
Richie
Tip over goed revisiebedrijf:
Hoorde van meerdere mensen dat A en R in Eck en wiel een hele goed
en erkend revisiebedrijf vooral voor automaatbakken.
Mensen met veel kennis en de juiste apparatuur, echte automaat "freaks".
Vaste prijzen, goed overleg over meerwerk eventuele extra reparatie
maar dan nog valt het totale bedrag altijd mee vergeleken met andere
bedragen die hier op deze site worden genoemd.
Sprak iemand uit Zutphen totale revisie T4 automaatbak inclusief koppelvormer, afstellen nieuwe olie de- en montage 1750 euries, da's te doen, de bak schakeld weer als een zonnetje.
Hoorde van meerdere mensen dat A en R in Eck en wiel een hele goed
en erkend revisiebedrijf vooral voor automaatbakken.
Mensen met veel kennis en de juiste apparatuur, echte automaat "freaks".
Vaste prijzen, goed overleg over meerwerk eventuele extra reparatie
maar dan nog valt het totale bedrag altijd mee vergeleken met andere
bedragen die hier op deze site worden genoemd.
Sprak iemand uit Zutphen totale revisie T4 automaatbak inclusief koppelvormer, afstellen nieuwe olie de- en montage 1750 euries, da's te doen, de bak schakeld weer als een zonnetje.
[quote="bouwer"]Kan het regelapparaat later gemakkelijk worden vervangen? Wat zouden hiervan ongeveer de kosten zijn? Kan alleen de dealer dit of ook een transmissiebedrijf?
Hoi, regelapparaat kost nieuw zo'n 900 euries. Echter, de meeste transmissiebedrijfjes maken gebruik van door VW gereviceerde ruilapparaten. Deze zijn de helft goedkoper. Het plaatsen is niet duur aangezien de bak niet uitgebouwd hoeft te worden .
Aangezien jou revisie behoorlijk goedkoop was kan het zijn dat ze alleen versleten ondrdelen en niet het kleppenblok/regelapparaat hebben vervangen.
Als je garantie op de hele bak hebt, eis dan vervanging van het apparaat. Ze kunnen er bij wijze van test een vervangende inzetten en als de klacht blijft deze weer terug nemen. Hebben ze bij mij wel eens zo gedaan.... ik rijdt nog steeds met het vervangende regelapparaat rond.
Groetjes, Jeroen
Hoi, regelapparaat kost nieuw zo'n 900 euries. Echter, de meeste transmissiebedrijfjes maken gebruik van door VW gereviceerde ruilapparaten. Deze zijn de helft goedkoper. Het plaatsen is niet duur aangezien de bak niet uitgebouwd hoeft te worden .
Aangezien jou revisie behoorlijk goedkoop was kan het zijn dat ze alleen versleten ondrdelen en niet het kleppenblok/regelapparaat hebben vervangen.
Als je garantie op de hele bak hebt, eis dan vervanging van het apparaat. Ze kunnen er bij wijze van test een vervangende inzetten en als de klacht blijft deze weer terug nemen. Hebben ze bij mij wel eens zo gedaan.... ik rijdt nog steeds met het vervangende regelapparaat rond.
Groetjes, Jeroen
Ik begrijp "hanssie" niet helemaal.
Eerst een verhaal over problemen na revisie.
waarna een heleboel min of meer relevante discussie, zonder hanssie........
Dan een opmerking over een goedkoop revisie bedrijf waarna alles schakeld als een zonnetje.
Ben je (of die kennis) na de eerste problemen van de een naar de ander gegaan (en dus twee keer een "goedkope" revisie betaald)?
Das dan dus toch duurkoop?
Eerst een verhaal over problemen na revisie.
waarna een heleboel min of meer relevante discussie, zonder hanssie........
Dan een opmerking over een goedkoop revisie bedrijf waarna alles schakeld als een zonnetje.
Ben je (of die kennis) na de eerste problemen van de een naar de ander gegaan (en dus twee keer een "goedkope" revisie betaald)?
Das dan dus toch duurkoop?
Nu ik de auto bijna 2 weken heb en wat meer rondrijdt doet zich het volgende voor:
Als ik ongeveer een uur aaneen heb gereden, dan vertoont de automaat van het ene op het andere moment ander gedrag. Zo deed vandaag de lock-up het ineens niet meer. Na afkoelen van de moter wel weer.
Gister schakelde de bak pas bij ongeveer 3500toeren. Dit rijdt erg zenuwachtig en is zeker niet de bedoeling.
Zou het kunnen zijn dat er niet voldoende olie in zit, waardoor de verschillende aansturingen niet correct werken? Ik zal in ieder geval de olie laten verversen. Ik weet alwel dat dit niet goedkoop is. Maar ja dat hoort erbij.
Als ik ongeveer een uur aaneen heb gereden, dan vertoont de automaat van het ene op het andere moment ander gedrag. Zo deed vandaag de lock-up het ineens niet meer. Na afkoelen van de moter wel weer.
Gister schakelde de bak pas bij ongeveer 3500toeren. Dit rijdt erg zenuwachtig en is zeker niet de bedoeling.
Zou het kunnen zijn dat er niet voldoende olie in zit, waardoor de verschillende aansturingen niet correct werken? Ik zal in ieder geval de olie laten verversen. Ik weet alwel dat dit niet goedkoop is. Maar ja dat hoort erbij.
Probleem met de lockup is het bekende verhaal. De besturingsunit meet dat de lockup slipt, daarna wordt de lockup niet meer gebruikt.bouwer schreef:Nu ik de auto bijna 2 weken heb en wat meer rondrijdt doet zich het volgende voor:
Als ik ongeveer een uur aaneen heb gereden, dan vertoont de automaat van het ene op het andere moment ander gedrag. Zo deed vandaag de lock-up het ineens niet meer. Na afkoelen van de moter wel weer.
Gister schakelde de bak pas bij ongeveer 3500toeren. Dit rijdt erg zenuwachtig en is zeker niet de bedoeling.
Zou het kunnen zijn dat er niet voldoende olie in zit, waardoor de verschillende aansturingen niet correct werken? Ik zal in ieder geval de olie laten verversen. Ik weet alwel dat dit niet goedkoop is. Maar ja dat hoort erbij.
Als je de motor afzet en direct erna weer start dan doet hij het weer goed totdat de besturing opnieuw detecteert dat er slip is.
Olie plus filter wisselen helpt, de vraag is alleen hoe lang.
De nieuwe besturings unit schakelt de overbruggingskoppeling pas bij een hoger toerental in waardoor er meer druk in het systeem is om de koppeling goed aan te drukken. Als bij deze nieuwe unit het weer mis gaat dan ontstaat het trillen en dreunen rond de 80 a 90 km/uur. Ook dan helpt olie en filter wisselen even.
Helaas het is niet anders.
Wim
Nee, bij DE kennis trof ik laatst een aantal een T4 freaks aan.
Bij mijn kennis zijn problemen zijn nadien op simpele wijze verholpen door
het revisiebedrijf (eenmanszaak)
De andere (uit regio zutphen) had de bak inderdaad bij A en R laten
reviseren met GROOT plezier en voor relatief weinig geld.
Wat hij nog wel vertelde is dat er ook bij problemen alle netjes wordt
opgelost ZONDER MEERPRIJS !!!!!!!, da's belangrijk vindt ik.
Bij mijn kennis zijn problemen zijn nadien op simpele wijze verholpen door
het revisiebedrijf (eenmanszaak)
De andere (uit regio zutphen) had de bak inderdaad bij A en R laten
reviseren met GROOT plezier en voor relatief weinig geld.
Wat hij nog wel vertelde is dat er ook bij problemen alle netjes wordt
opgelost ZONDER MEERPRIJS !!!!!!!, da's belangrijk vindt ik.
Oké, nu begrijp ik het.
(deel) revisie bij autrans is ook minder duur dan hier veel genoemde prijzen.
Je kan geluk hebben met een ruilbak/revisie, maar inderdaad zoals hierboven ergens opgemerkt, moet de bak wel afgestemd zijn op je motor.
Mijn "vernieuwing" (koppelomvormer, hydrolische EN elktrische unit nieuw, rest gereviseerd) moest hierna nog ook goed afgesteld worden op mijn motor.
Tijdrovende zaak en zonder meerkosten.
Maar nu dus een geweldig samenwerkende eenheid met veel vertrouwen voor de toekomst.
Ik hoop er iemand gelukkig mee te maken, want wij staan op het punt om over te stappen op een kleiner vervoersmiddel, zie "te koop".
na een leven lang busjes te hebben gereden een rationele stap, maar wel met uitgeschakelde gevoelens.....
HG Ron.
(deel) revisie bij autrans is ook minder duur dan hier veel genoemde prijzen.
Je kan geluk hebben met een ruilbak/revisie, maar inderdaad zoals hierboven ergens opgemerkt, moet de bak wel afgestemd zijn op je motor.
Mijn "vernieuwing" (koppelomvormer, hydrolische EN elktrische unit nieuw, rest gereviseerd) moest hierna nog ook goed afgesteld worden op mijn motor.
Tijdrovende zaak en zonder meerkosten.
Maar nu dus een geweldig samenwerkende eenheid met veel vertrouwen voor de toekomst.
Ik hoop er iemand gelukkig mee te maken, want wij staan op het punt om over te stappen op een kleiner vervoersmiddel, zie "te koop".
na een leven lang busjes te hebben gereden een rationele stap, maar wel met uitgeschakelde gevoelens.....
HG Ron.