Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Karmann Karuso T4
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Druk op het werk gehad maar intussen doorgeklust.
Bovenbed is af. En meteen een proefnachtje aan zee doorgebracht. Schitterend weer maar wel koud ‘s nachts.
Toch maar winterslaapzakken halen en in de ochtend zat er een condensplek waar de kids geslapen hadden, dus als laatste werk de planken met een boortje geperforeerd met 60 gaatjes.
Hemeltje is wel afgewerkt en ziet er zeer profi uit.
Volgende issue is dat de standkachel op de startaccu zit...
Zou die het een nacht volhouden bij extreem koud weer?
Heb er net een accutester oo aangesloten maar wat is jullie ervaring?
Bovenbed is af. En meteen een proefnachtje aan zee doorgebracht. Schitterend weer maar wel koud ‘s nachts.
Toch maar winterslaapzakken halen en in de ochtend zat er een condensplek waar de kids geslapen hadden, dus als laatste werk de planken met een boortje geperforeerd met 60 gaatjes.
Hemeltje is wel afgewerkt en ziet er zeer profi uit.
Volgende issue is dat de standkachel op de startaccu zit...
Zou die het een nacht volhouden bij extreem koud weer?
Heb er net een accutester oo aangesloten maar wat is jullie ervaring?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Nog wat foto’s van het bed.
Eindelijk meer stahoogte en de hemelbekleding afgewerkt met sierband.
Ziet eruit of het zo uit de fabriek kwam.
Eindelijk meer stahoogte en de hemelbekleding afgewerkt met sierband.
Ziet eruit of het zo uit de fabriek kwam.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
En op naar het volgende:
Zonnepanelen zijn binnen.
Passen er 2 op van 100W per stuk en dat zou offgrid voldoende moeten zijn voor de koelkast en wat kleinverbruik. Nu zit er een Calira EVS 20/10 in maar ik kan nergens een aansluitschema daarvan vinden.
Weet iemand waar ik die kan downloaden?
Het liefst bouw ik de solar regeleenheid in zodat hij zich als de dynamo gedraagt.
Dus altijd eerst de startaccu vullen, en reststroom naar de Calira en die mag de HH en het verbruik regelen.
Is dat slim?
Zonnepanelen zijn binnen.
Passen er 2 op van 100W per stuk en dat zou offgrid voldoende moeten zijn voor de koelkast en wat kleinverbruik. Nu zit er een Calira EVS 20/10 in maar ik kan nergens een aansluitschema daarvan vinden.
Weet iemand waar ik die kan downloaden?
Het liefst bouw ik de solar regeleenheid in zodat hij zich als de dynamo gedraagt.
Dus altijd eerst de startaccu vullen, en reststroom naar de Calira en die mag de HH en het verbruik regelen.
Is dat slim?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
Re: Karmann Karuso T4
Waarom eerst de startaccus helemaal vol?
Ten eerste zou die redelijk vol moeten zijn door de rit.
Ten tweede springt je motor ook nog aan met een niet volledig opgeladen startaccu.
En ten derde zal het verbruik van je startaccu gedurende het verblijf nihil zijn.
Mij lijkt belangrijk zoveel mogelijk stroom naar je huishoudaccu(s) te sturen, zodat je zolang mogelijk zelfvoorzienend kunt blijven. Maar misschien is er een deskundige met een andere visie?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ten eerste zou die redelijk vol moeten zijn door de rit.
Ten tweede springt je motor ook nog aan met een niet volledig opgeladen startaccu.
En ten derde zal het verbruik van je startaccu gedurende het verblijf nihil zijn.
Mij lijkt belangrijk zoveel mogelijk stroom naar je huishoudaccu(s) te sturen, zodat je zolang mogelijk zelfvoorzienend kunt blijven. Maar misschien is er een deskundige met een andere visie?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Karmann Karuso T4
+1
Als je zonepanelen nodig hebt om de startaccu op peil te houden dan is het tijd voor een nieuwe startaccu.
Beter eerst de HH-accu opladen en dan daarna eventueel de startaccu, maar eigenlijk moet dit helemaal niet nodig zijn.
Als je zonepanelen nodig hebt om de startaccu op peil te houden dan is het tijd voor een nieuwe startaccu.
Beter eerst de HH-accu opladen en dan daarna eventueel de startaccu, maar eigenlijk moet dit helemaal niet nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Hanz op 06 jan 2020, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Omdat de standkachel op de startaccu zit.
(wil dat omleggen maar ben er nog niet uit)
(wil dat omleggen maar ben er nog niet uit)
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
Re: Karmann Karuso T4
Standkachel op de startaccu, dat is wel bijzonder onpraktisch. Ik zou dat met voorrang aanpakken. Leuk om 's avonds warme voeten te hebben maar minder leuk als je daardoor 's morgens niet meer weg kan. Een zonnepaneel helpt daar ook niet echt bij. Mijn ervaring is dat de standkachel vooral 's avonds gebruikt wordt en in het donker wordt de accu echt niet meer opgeladen door een zonnepaneel. En als het overdag koud is dan komt dat vaak omdat de zon niet schijnt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Ja, toch is het origineel zo aangesloten.
Misschien omdat het al een optie van de originele bus is?
Misschien omdat het al een optie van de originele bus is?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Vandaag die lelijke disselbak vervangen door een op maat gelaste aluminium box.
Nu nog een bekerhouder erop. ‘s Ochtends mis ik die als ik van m’n koffie sta te genieten bij zonsopkomst.
Past mooi de tuintafel, de oprijdblokken, de stroomstekker en alle bergschoenen in. Op maat maken was niet eens zo duur en nu past alles precies. Nu nog een bekerhouder erop. ‘s Ochtends mis ik die als ik van m’n koffie sta te genieten bij zonsopkomst.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
En door naar het volgende...
Eerste 0,1A is opgewekt
Ben aan het wachten op de doorvoer doos van buiten naar binnen, en op het montageframe voor de panelen.
Solarcontroller alvast ingebouwd. Eerste 0,1A is opgewekt
Ben aan het wachten op de doorvoer doos van buiten naar binnen, en op het montageframe voor de panelen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Help?
Er zit een Eberspacher standkachel in.
Natuurlijk weer een andere versie dan alle westfalias en californias hier... Er zit een bedieningsunit, heel simpel ding met 1 schakelaar en een draaischijf zonder graden erop, naast het stroompaneel. Ik heb diverse stroomschemas bekeken en ik vermoed dat er altijd een centrale + draad van de accu komt en dat die splitst in een dikke draad naar de verwarmingsunit en een dunnere draad naar de aansturingsunit.
Bij het opstarten zou de gloeiplug tijdelijk ongeveer 40A trekken (Las ik op dit forum) en tijdens het verwarmen zal de ventilator rond de 50W (is 4A) trekken. Dat vind ik echt teveel en te riskant op de startaccu van m’n diesel.
Maar zal ik nu alle draden eruit trekken, of de originele draad verlengen en vanuit de motorruimte terug naar de HH accu doen? Wat is jullie advies?
Er zit een Eberspacher standkachel in.
Natuurlijk weer een andere versie dan alle westfalias en californias hier... Er zit een bedieningsunit, heel simpel ding met 1 schakelaar en een draaischijf zonder graden erop, naast het stroompaneel. Ik heb diverse stroomschemas bekeken en ik vermoed dat er altijd een centrale + draad van de accu komt en dat die splitst in een dikke draad naar de verwarmingsunit en een dunnere draad naar de aansturingsunit.
Bij het opstarten zou de gloeiplug tijdelijk ongeveer 40A trekken (Las ik op dit forum) en tijdens het verwarmen zal de ventilator rond de 50W (is 4A) trekken. Dat vind ik echt teveel en te riskant op de startaccu van m’n diesel.
Maar zal ik nu alle draden eruit trekken, of de originele draad verlengen en vanuit de motorruimte terug naar de HH accu doen? Wat is jullie advies?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Karmann Karuso T4
Denk dat je paar dingen door elkaar haalt. 40A voor een plug zal betekenen dat je 500W gloeiplug hebt...dan heb je geen standkachel meer nodig zeg maar. Normaal gesproken trekt een gloeiplug 8 a 10A, de ventilator van een standkachel minder dan 1A in zijn laagste stand zelfs enkele mA.
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Karmann Karuso T4
Dat zou kunnen. 40A voor de plug is misschien een piekwaarde ofzo, stond hier op het forum.
Als voorbeeld staat hier 280W bij opstart en toch nog 50W continu verbruik.
(Met 10% marge)
Dat is ongeveer 25Ah start en 4Ah continu verbruik.
Dus een nachtje zou me rond de 25Ah kosten?
Of mis ik iets?
Vandaag uitgevonden dat het stroompaneel van de Karuso verkeerd aangesloten zit...
Accu 1 is volgens de Karuso handleiding de startaccu en Accu 2 de HH.
Bij inschakeling van de standkachel ging Accu 1 zwaar achteruit maar dat was dus verkeerd aangesloten in het paneel.
Bij mij (lijkt me een origineel aangesloten fout) is Accu 1 HH en Accu 2 Start.
Voor de toekomst: Testknop richting HH accu is HH accu en testknopje richting Start is Start.
Als voorbeeld staat hier 280W bij opstart en toch nog 50W continu verbruik.
(Met 10% marge)
Dat is ongeveer 25Ah start en 4Ah continu verbruik.
Dus een nachtje zou me rond de 25Ah kosten?
Of mis ik iets?
Vandaag uitgevonden dat het stroompaneel van de Karuso verkeerd aangesloten zit...
Accu 1 is volgens de Karuso handleiding de startaccu en Accu 2 de HH.
Bij inschakeling van de standkachel ging Accu 1 zwaar achteruit maar dat was dus verkeerd aangesloten in het paneel.
Bij mij (lijkt me een origineel aangesloten fout) is Accu 1 HH en Accu 2 Start.
Voor de toekomst: Testknop richting HH accu is HH accu en testknopje richting Start is Start.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
Re: Karmann Karuso T4
De gloeiplug trekt wel degelijk 40 ampère bij het opstarten, maar gelukkig alleen bij het opstarten. Die 500 Watt klopt, ding is ongeveer zo groot als een H4 lamp met een gloeidraad van 0,5-0,8 mm dik! Als de boel eenmaal brand kan deze gelukkig weer uit houdt het systeem zichzelf brandend. Daarna draait de ventilator die de hete lucht door de camper blaast alleen nog maar en die verbruikt ca. 50 watt ofwel 4Ah.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Karmann Karuso T4
Als ik de specificaties zo na lees dan hebben jullie gelijk, Dan is zo'n D3L niet echt zuinig. Ik heb alleen ervaring met de huidige nieuwere standkachels en deze trekken niet zoveel stroom en zijn ook zuiniger in verbruik.