Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
150pk
Wat een onzin zeg dat een 150 pk minder hard aan een aanhangwagen zou kunnen sleuren. Ik rij al 12 jaar T4 van een 1.9TD naar een 2.4 D, toen een 102 PK, die weer gechipt naar 125 ongeveer, en nu een 151 PK die ik heb laten chippen naar ongeveer 180 PK. Ik moet regelmatig voor mijn werk een zware aanhangwagen met minishovel en trilplaat erop van totaal dik twee ton meenemen en heb ervaring met alle T4s. Maar deze laatste trekt hem aanzienlijk beter dan de andere wat natuurlijk logisch is gezien het vermogen. Allen lijkt het iets minder doordat hij veel regelmatiger trekt dan een 102 PK versie die wel het beroemde turbo-gat heeft. Vooral even inhalen als het nodig is gaat echt supersnel terwijl je dan bij de 102PK precies in de goede versnelling moet staan anders komt de gang er niet in.
Zit wat in Klaas,maar dan waren jou auto's alleen gechipt denk ik en geen katvervanger of EGR afgeblind.Ik heb ook alle types gereden,maar vond een gechipte ACV nog verreweg het beste rijden vooral met de autoambulance en 2700Kg erop.Rij nu een 150 PK en deel dus de mening met anderen dat dit echt een autobahn cruiser is,vooral op hoge snelheid.
Je kan makkelijker door trekken omdat de bak langer is.Een 150PK loopt rond de 190 veel soepeler dan een 102PK.Ik praat wel over gechipte versie's met afgeblinde EGR en katvervanger.
Paulus
Je kan makkelijker door trekken omdat de bak langer is.Een 150PK loopt rond de 190 veel soepeler dan een 102PK.Ik praat wel over gechipte versie's met afgeblinde EGR en katvervanger.

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Kan wellicht van de fabrikant afhangen, b.v. John Deere gebruikt de term VGT. Maar het gaat telkens over dezelfde technologiein het Engels is het weer anders, nl. Garret VNT, Variable Nozzle Turbo


1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Even nog een reactie over mijn bus: De EGR is afgedopt; het luchtfilter is gedeeltelijk weggehaald binnenin waardoor de turbo fluit als van een trekkertrek-trekker. Er zit een EPS- uitlaat onder met twee keer DTM-ovaal aan het eind. De bus is getuned door BULL-POWER uit Dronten met het vriendelijke verzoek van mijn kant dat ik absoluut geen rookwolk wou zien achter de bus bij volgas. Daarom kwam hij [maar] op 183 PK terwijl er volgens hem wel 200 PK uit te krijgen was. Wat betreft snelweg-kruisen: Super, maar ook 120 met caravan is geen enkel probleem.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Klaas,
de reacties zijn ook niet bedoeld voor als het al op snelheid is.
Want dan is een 150 pk top
Het gaat meer om het onderin de toeren wegrijden bijvoorbeeld vanaf een wat steilere helling (bijvoorbeeld 10%) met een caravan van 1500 kg erachter.
Eenmaal op snelheid is een 150 pk zo erg prettig, maar onderin de toeren een beetje 'dood' (standaard)
de reacties zijn ook niet bedoeld voor als het al op snelheid is.
Want dan is een 150 pk top

Het gaat meer om het onderin de toeren wegrijden bijvoorbeeld vanaf een wat steilere helling (bijvoorbeeld 10%) met een caravan van 1500 kg erachter.
Eenmaal op snelheid is een 150 pk zo erg prettig, maar onderin de toeren een beetje 'dood' (standaard)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
De meeste mensen rijden weg in de EERSTE versnelling..... nog lager ....Reverse?? dan ga je echnie harder vooruit hoorPrince-_- schreef:dan leg je hem toch gewoon in een lagere versnelling?

Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
ah, als je het zo bekijktRoger B. schreef:De meeste mensen rijden weg in de EERSTE versnelling..... nog lager ....Reverse?? dan ga je echnie harder vooruit hoorPrince-_- schreef:dan leg je hem toch gewoon in een lagere versnelling?


de volgende keer misschien toch maar wat rustiger lezen denk ik
- René
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 150pk
Berrie en Rene schreef:Denk eraan, een 150pk is beter geschikt voor personen vervoer als vracht en aanhangers. dan kan je beter een 102pk nemen.
groeten Berrie
Voordat er allerlei spook verhalen over de 150pk los komen.
Ik bedoelde ermee, het oppakken vanuit stilstand.
En de vijfde versnelling is langer als in de 102pk.
De 102pk pakt het heel anders op, de 150pk moet iets meer met de koppeling gespeeld worden. En als je dagelijks met vracht gaat rijden kan een 102pk beter zijn.
Ook file rijden met dikke aanhanger is met de 102pk makkelijker als de 150pk.
Puur omdat je die steeds moet ontkoppelen terwijl je de 102pk door kan laten hobbelen.
Mensen die suggereren dat:
Doordat een 151 pk TDi een veel langer uitgevoerde versnellingsbak heeft, kom je qua trekkracht onderin veel te kort in vergelijking met een 102 pk..
Weten niet waar ze het over hebben.
Ik heb met deze wagen een 102pk motor gereden en nu een 150pk motor. Met dezelfde caravan van 2000 kilo.
Als de motor goed loopt van die 150pk is er geen houden aan, bulten trekkracht.

Ook die van mij liep te agressief, opnieuw afstellen was voldoende
( timing stond te vroeg )
Nogmaals het oppakken in de eerste versnelling is net wat anders maar hij kan het compenseren door zijn enorme koppel. De vraag is wil je dat en houdt je de boel dan wel heel. Ik zelf laat de koppeling altijd opkomen en breng de trein +/- 5000 kilo ) eerst in beweging tot de koppeling helemaal is opgekomen, daarna geef ik pas echt gas. ( diesel ).
Ik weet dat het gehele aandrijf gedeelte van de 150pk aan zijn grenzen zit zeker met een chip, du hou er rekening mee en wil de boel heel houden.
Ik heb een chip laten aanbrengen voor de caravan dus afgesteld op de caravan toerentallen. Ik kan nu bij 95km/h gemiddeld 1 op 10 rijden. de 102pk gebruikte dan met dezelfde caravan ongeveer 1 op 6.
Ik ben heel tevreden met de 150 pk inc met de caravan.
Kan heerlijk rijden op de cruisecontrol in zijn 5, ook bij heuvel en berg terrein.
Terwijl ik met de 102pk veel naar de 4 de versnelling moest of soms lager.
De 102pk rijdt ook perfect.
Ken een 102pk met chip niet inc met de caravan, maar verwacht er veel van.
Zelf ervaar ik nog steeds nu na 2 jaar dat de 102pk je een heel goedmoedig en betrouwbaar gevoel geeft.
De 150 pk is zo sterk en wisseld in geluid en motorgedrag en rijgedrag ( auto voelt veel lichter aan ) dat deze wagens geheel anders aanvoelen.
http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic ... e6360e45b3
ervaringsdeskundige

- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Vermogen/koppelkrommes 151 en 102 pk:

Koppel bij de 111kW ligt hoger en loopt verder door, bij de 75kW zakt het bij 2500toeren weg, bij de 111kW loopt het tot 3000toeren vlak op 295Nm.
In de praktijk : Dit is prettig, ik merk dit bv richting het zuiden, bij Luik helling op en met de toerenteller op ± 2800toeren. De 111kW vertrekt geen spier maar buldert met 140 per uur met dezelfde snelheid door. (niks achter de bus)
Overbrengingsverhoudingen versnellingsbakken :
pfff...wat liggen er veel verschillende bakken onder die ACV's zeg....

Wat me opvalt is:
Er liggen schijnbaar bakken onder de bv de ACV's (75kW) met dezelfde overbrengingsverhoudingen voor 1 en 2 als onder bv de AXG (111kW)
(Ervan uitgaande dat deze data klopt)
Uitgaande van een bak als de DRH, hier zie je dat de 1,2 en 3 een grotere i-waarde hebben, maw dit zijn relatief korte versnellingen. Uitgaand toerental is kleiner, en dus de trekkracht is groter.
Uiteindelijk worden de uitgaande toerentallen (van de wielenl) bepaald door de eindoverbrenging (i-waarde differentieel) maal de versnellingsbakverhouding. Dus de i-waarde alleen van de versnellingen zelf zegt ook niet alles.

Koppel bij de 111kW ligt hoger en loopt verder door, bij de 75kW zakt het bij 2500toeren weg, bij de 111kW loopt het tot 3000toeren vlak op 295Nm.
In de praktijk : Dit is prettig, ik merk dit bv richting het zuiden, bij Luik helling op en met de toerenteller op ± 2800toeren. De 111kW vertrekt geen spier maar buldert met 140 per uur met dezelfde snelheid door. (niks achter de bus)
Overbrengingsverhoudingen versnellingsbakken :
pfff...wat liggen er veel verschillende bakken onder die ACV's zeg....

Wat me opvalt is:
Er liggen schijnbaar bakken onder de bv de ACV's (75kW) met dezelfde overbrengingsverhoudingen voor 1 en 2 als onder bv de AXG (111kW)
(Ervan uitgaande dat deze data klopt)
Uitgaande van een bak als de DRH, hier zie je dat de 1,2 en 3 een grotere i-waarde hebben, maw dit zijn relatief korte versnellingen. Uitgaand toerental is kleiner, en dus de trekkracht is groter.
Uiteindelijk worden de uitgaande toerentallen (van de wielenl) bepaald door de eindoverbrenging (i-waarde differentieel) maal de versnellingsbakverhouding. Dus de i-waarde alleen van de versnellingen zelf zegt ook niet alles.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air