Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelkastproblemen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Jurjenvb
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 21:31

koelkastproblemen

Bericht door Jurjenvb »

Goeden dag. Voor het eerst hier op het forum met een eigen vraag. Ik heb een T4 waar de vorige eigenaar een originele westfalia-inbouw in heeft geplaatst. De electronica lijkt volgens het originele schema aangelegd te zijn.

Achter mijn koelkast is een keer rook ontstaan terwijl ik aan de walstroom zat. Dat lijkt na onderzoek op dit forum de lader te zijn, aangezien alles het verder ook nog deed. Ik gebruik de walstroom nauwelijks, dus laat ik dat even voor wat het is. Een week later is ook mijn koelkast (zo'n oud westfalia ding met compressor) ermee op gehouden. Alles open geschroefd en begonnen met nameten. In eerste instantie kwam er vanaf de aansturing van de koelkast zelf geen voltage. Ik heb de temperatuurvoeler doorgemeten, die lijkt het te doen. Hiervoor heb ik een stekker losgetrokken waar kabels vanaf de aansturing naar de koelkast gaan. Na het terugsteken van deze stekker sprong enkele seconden later mijn koelkast ineens aan en deze bleef het ook doen. Hierna heb ik een stuk gereden en de volgende dag met volle hh-accu's de koelkast weer getest, alleen nu doet hij dus weer niks.

Heeft er iemand ideeën waar ik moet zoeken? De accu's zijn zeker nog goed. Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3269
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: koelkastproblemen

Bericht door J vd Pal »

Bekend probleem, storing in de elektronica. Enige goede oplossing, alles uitbouwen en naar HenkK opsturen om te laten repareren, stuur ook meteen de lader op, dan is dat ook geregeld. Daarna ben je er daarna weer voor altijd vanaf. HenkK vindt je hier memberlist.php?mode=viewprofile&u=5498
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: koelkastproblemen

Bericht door brugseb »

Dag Jurgen, en welkom.
Maak je even vertrouwd met de zoekfunctie bovenaan rechts, er is al heel wat geschreven over dit probleem en de mogelijke oplossing (die heet doorgaans Henk :jump ).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Jurjenvb
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2020, 21:31

Re: koelkastproblemen

Bericht door Jurjenvb »

Thanks. Ik heb het forum inderdaad al doorzocht, maar kon nog geen antwoord vinden voor dit specifieke probleem. Ik zal Henk eens een berichtje sturen.
Als iemand tussendoor nog een tip heeft of een forum-link met wat meer info graag!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3269
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: koelkastproblemen

Bericht door J vd Pal »

Heb je de aansluitingen van de zekering achter de bestuurdersstoel al bekeken? Als deze een beetje vuil/verroest is dan kan het zijn dat spanning naar de koelkast net te laag is waardoor deze het niet doet. Controleer bij de koelkast ook of het aardepunt nog goed is. Met het wegvallen van de spanning zoals jij dat beschrijft lijkt het op een draadbreuk/slecht contact.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie