Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 cilliderkop
T5 cilliderkop
Hallo iedereen...ff voorstellen zeggen ze dan...wel zo sociaal
Ben dus nieuw hier en sins kort een T5 rijder..kom uit het zuiden bij Eindhoven. Aangezien ik een probleem heb, zou ik dat graag hier neer willen leggen, dit om te kijken of jullie me kunnen helpen.
Ikzelf rijd nu sins kort een T5 2.5 uit 2004 met 300k op de teller.. de auto ziet er goed uit en heb er inmiddels 15K meegereden. Zoals jullie weten hebben deze autos een probleem met de verstuiver gaten...zo ik ook..de auto loopt sins een paar dgn af en toe als een traktor en nu staat ie hier onder de carport om hier iets aan te doen..volgens mijn monteur zit hier ook het probleem in..Nou wil ik dus een nieuwe complete kop erin gooien.(afwegingen heb ik al gedaan en gaat dus gebeuren)..Nou kan ik via Duitsland een complete kop bestellen van AMC..kompleet met alle pakkingen..alleen hebben ze in Duitsland het over 1 Loch, 2 Loch en Zelfs 3 Loch..alle drie zijn ze compatibel met dit nummer 070103267X.. nou zou ik graag het juiste part willen bestellen.. heeft er iemand hier meer info met betrekking tot die cillinderkop?.. en nee..ik kom er met dat bedrijf in Duitsland niet uit..ook mijn monteur zou het niet weten. Alvast bedankt voor het meedenken..wordt gewaardeerd..PS de auto start altijd goed...en zover ik kan konstateren..stijgt de olie ook niet..maar ja..ben geen monteur
Ben dus nieuw hier en sins kort een T5 rijder..kom uit het zuiden bij Eindhoven. Aangezien ik een probleem heb, zou ik dat graag hier neer willen leggen, dit om te kijken of jullie me kunnen helpen.
Ikzelf rijd nu sins kort een T5 2.5 uit 2004 met 300k op de teller.. de auto ziet er goed uit en heb er inmiddels 15K meegereden. Zoals jullie weten hebben deze autos een probleem met de verstuiver gaten...zo ik ook..de auto loopt sins een paar dgn af en toe als een traktor en nu staat ie hier onder de carport om hier iets aan te doen..volgens mijn monteur zit hier ook het probleem in..Nou wil ik dus een nieuwe complete kop erin gooien.(afwegingen heb ik al gedaan en gaat dus gebeuren)..Nou kan ik via Duitsland een complete kop bestellen van AMC..kompleet met alle pakkingen..alleen hebben ze in Duitsland het over 1 Loch, 2 Loch en Zelfs 3 Loch..alle drie zijn ze compatibel met dit nummer 070103267X.. nou zou ik graag het juiste part willen bestellen.. heeft er iemand hier meer info met betrekking tot die cillinderkop?.. en nee..ik kom er met dat bedrijf in Duitsland niet uit..ook mijn monteur zou het niet weten. Alvast bedankt voor het meedenken..wordt gewaardeerd..PS de auto start altijd goed...en zover ik kan konstateren..stijgt de olie ook niet..maar ja..ben geen monteur
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 cilliderkop
die 1 of 2 of 3 loch slaat op de dikte van de cilinderkoppakking.
Dus kijk even goed of je rondom de cilinderkop kunt zien of er een markering aan de buitenzijde op staat.
Zie ook project van olaf jacobs hier op het forum voor tips en trucs.
http://www.olaf-jacobs.nl/t5-motor.html
en gebruik ook de navigatie op die site..
Groeten en succes met sleutelen.
Peter
Dus kijk even goed of je rondom de cilinderkop kunt zien of er een markering aan de buitenzijde op staat.
Zie ook project van olaf jacobs hier op het forum voor tips en trucs.
http://www.olaf-jacobs.nl/t5-motor.html
en gebruik ook de navigatie op die site..
Groeten en succes met sleutelen.
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5 cilliderkop
AMC kop kun je gerust kopen want die zijn goed, rij er zelf al een aantal jaren mee rond.
Als ik het me goed herinner steekt aan de voorzijde van je huidige kop de koppakking ergens een stuk uit de kop en daar zitten 1- 2 of 3 gaten in die tel je en aan de hand van dat gegeven bestel je je nieuwe AMC kop.
AMC is als ik het goed heb onthouden een kop van Italiaanse makelij die een harder soort alu gebruiken waardoor de verstuivergaten minder snel uitslijten.
Tegenwoordig is er ook een soort brug te koop voor over de verstuivers waardoor je het probleem van uitslaan van de verstuivergaten helemaal uitsluit omdat de verstuivers dan veel beter opgesloten zitten.
Zie -> https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... uiver+brug
Let wel even heel goed op hoe je de verstuivers er uit haalt, deze staan nl onder een hoek en bij verkeerde plaatsing lopen de bouten los en bungelt je verstuiver los in de kop.
Hoe dit precies werkt is terug te vinden op de site van Olaf Jacobs tips en trucs.
http://www.olaf-jacobs.nl/t5-motor.html zoals Peter al aan gaf.
Zou voor alle zekerheid ook de verstuivers laten testen voor je ze terug plaatst aangezien beroerd lopen vaak een teken van een defecte verstuiver is die na druppelt en in het ergste geval een gat in je zuiger kan branden.
Nog een belangrijk punt is als ze niet meegeleverd worden nieuwe bouten in de kop, dus zowel de kopbouten als de rest voor de nokkenas... en als laatste de kabelboom op de verstuivers ook niet vergeten aangezien die niet her te gebruiken is.
Succes met de klus!!
Als ik het me goed herinner steekt aan de voorzijde van je huidige kop de koppakking ergens een stuk uit de kop en daar zitten 1- 2 of 3 gaten in die tel je en aan de hand van dat gegeven bestel je je nieuwe AMC kop.
AMC is als ik het goed heb onthouden een kop van Italiaanse makelij die een harder soort alu gebruiken waardoor de verstuivergaten minder snel uitslijten.
Tegenwoordig is er ook een soort brug te koop voor over de verstuivers waardoor je het probleem van uitslaan van de verstuivergaten helemaal uitsluit omdat de verstuivers dan veel beter opgesloten zitten.
Zie -> https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... uiver+brug
Let wel even heel goed op hoe je de verstuivers er uit haalt, deze staan nl onder een hoek en bij verkeerde plaatsing lopen de bouten los en bungelt je verstuiver los in de kop.
Hoe dit precies werkt is terug te vinden op de site van Olaf Jacobs tips en trucs.
http://www.olaf-jacobs.nl/t5-motor.html zoals Peter al aan gaf.
Zou voor alle zekerheid ook de verstuivers laten testen voor je ze terug plaatst aangezien beroerd lopen vaak een teken van een defecte verstuiver is die na druppelt en in het ergste geval een gat in je zuiger kan branden.
Nog een belangrijk punt is als ze niet meegeleverd worden nieuwe bouten in de kop, dus zowel de kopbouten als de rest voor de nokkenas... en als laatste de kabelboom op de verstuivers ook niet vergeten aangezien die niet her te gebruiken is.
Succes met de klus!!
Re: T5 cilliderkop
En als je monteur bezig is, kun jij fotoโs maken die je hier samen met een korte beschrijving van de uitdagingen die je tegenkomt bij kunt plaatsen.
Zo help je andere forumleden ook weer.
En soms krijg je dan ook nog handige tips tussendoor.
Vrijblijvende suggestie
Zo help je andere forumleden ook weer.
En soms krijg je dan ook nog handige tips tussendoor.
Vrijblijvende suggestie
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: T5 cilliderkop
Geachte forumleden... Alvast bedankt voor het meedenken..meteen bij het eerste antwoord heb ik de oplossing..hulde..wat betreft de suggesties...ze zijn hartelijk welkom... De AMC kop is een kompleet geassembleerde kop...dus compleet.met kleppen, nokkenas, en pakkingen die ik nodig heb om het.weer in elkaar te zetten.. de opmerking van de brug en kabel boom had ik nog niet aan gedacht...daar moet ik dus nog even achteraan...ook zitten hierbij de verstuiver ringen...Al met al..goede tips.. wat betreft die foto's maken...ik zou dit.wel willen doen...echter..we leven in corona tijd..en het is dus niet toegestaan om hierbij aanwezig te zijn. De onderdelen kan ik via eBay krijgen..en zijn tot nu toe voor een bedrag van 1700 Euro te verkrijgen (incl.. BTW)..met alle offertes die ik heb gehad was dat de beste prijs... In Valkenswaard doen ze trouwens geen bussen meer omdat hun zelf daarmee teveel problemen kregen..met name koelproblemen waren de problemen die hun melden...enkel nieuwe kop met overzetten van nokkenas en kleppen zat al op 1700 Euro..ex BTW..dit was wel met pakkingset..De duurste offerte kwam van een bedrijf uit Soesterberg...daar vroegen ze maar liefst 7000 Euro inclusief demontage en montage..hier werden wel bussen gebruikt..Nou weet ik dat er 8-10 uur werk in zit.. dit zou bij mijn monteur tot maximaal 800-1000 Euro kosten.. dus dit geintje gaat dan max 2700 Euro doen..All in en inclusief demontage en montage en inclusief BTW, die voor.mij nog terug te vorderen is.. Ik ben er wel achtergekomen dat het prijsverschil enorm is ..eigenlijk gekkenwerk ..
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.. natuurlijk ga ik jullie nog wel op de hoogte houden van de vorderingen.. Tot de volgende... Grts Seth
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.. natuurlijk ga ik jullie nog wel op de hoogte houden van de vorderingen.. Tot de volgende... Grts Seth
Re: T5 cilliderkop
Dat MRV geen bussen meer plaatst verbaast mij wel. Ik heb dit bij hun begin 2016 laten doen en dat gaat al 150.000km goed. Was toen volgens mij 1700,- kwijt voor alles; ze werkten samen met een garage die de (de-)montage deed. Met Soesterberg bedoel je Carrec vermoed ik. Die vragen inderdaad wel absurd veel.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: T5 cilliderkop
Ja ik heb hier speciaal naar gevraagd bij MRV.. maar dit deden ze dus niet meer...ook opperde ze daar gewoon voor n kop..en dan zouden ze het hele spul overzetten..Nou zat ik wel te kijken of ik niet meteen wat meer (moet) doen..bijv distributie?..ik bedoel als ie toch open ligt..misschien wat suggesties?.. wat betreft die kop..ik kan beter wachten met de koppakking omdat ik op dit moment niet kan zien welke ik nodig heb...als ie open ligt kunnen we die altijd nog halen...hetzelfde is eigenlijk ook met de afdichting van de verstuivers of maakt dit niet uit?..ik zag namelijk Bosch en andere merken voorbij komen...en lijkt me dat je dan ook dezelfde afdichting van hetzelfde merk hierop overzet..corrigeer me als het niet uitmaakt..wat betreft die brug die je kan plaatsen...die komt op bijna 400 Euro..wat nog altijd goedkoper is dan bussen plรกatsen...(je zou ze bijna gaan namaken bij de.plaatselijk CNC boer)..vind die prijs best flink..boven dien zal de nieuwe kop toch wel minimaal 100k meegaan voordat de verstuiver gaten weer part gaan spelen..en dat ga ik met die bus niet meer meemaken..das zeker 7 jaar plezier...schat dat ik m halverwege alweer inruil..maar nu wil ik het voor een scherpe prijs wel goed doen... Zoals ik al melde, als er iemand nog wat zaken meer zou doen..hoor ik het graag..jullie inbreng wordt zeer gewaardeerd..alvast bedankt
Re: T5 cilliderkop
ik zou die brug er zeker inzetten en een normale kop nemen zonder bussen. Met die brug zitten je injectoren veel beter vast en zullen ze niet meer los rammelen in je kop. Althans, daarvoor is die brug om dat tegen te gaan. Bussen erin leveren ook problemen op bij anderen.Seth schreef: โ27 mei 2020, 21:56 Ja ik heb hier speciaal naar gevraagd bij MRV.. maar dit deden ze dus niet meer...ook opperde ze daar gewoon voor n kop..en dan zouden ze het hele spul overzetten..Nou zat ik wel te kijken of ik niet meteen wat meer (moet) doen..bijv distributie?..ik bedoel als ie toch open ligt..misschien wat suggesties?.. wat betreft die kop..ik kan beter wachten met de koppakking omdat ik op dit moment niet kan zien welke ik nodig heb...als ie open ligt kunnen we die altijd nog halen...hetzelfde is eigenlijk ook met de afdichting van de verstuivers of maakt dit niet uit?..ik zag namelijk Bosch en andere merken voorbij komen...en lijkt me dat je dan ook dezelfde afdichting van hetzelfde merk hierop overzet..corrigeer me als het niet uitmaakt..wat betreft die brug die je kan plaatsen...die komt op bijna 400 Euro..wat nog altijd goedkoper is dan bussen plรกatsen...(je zou ze bijna gaan namaken bij de.plaatselijk CNC boer)..vind die prijs best flink..boven dien zal de nieuwe kop toch wel minimaal 100k meegaan voordat de verstuiver gaten weer part gaan spelen..en dat ga ik met die bus niet meer meemaken..das zeker 7 jaar plezier...schat dat ik m halverwege alweer inruil..maar nu wil ik het voor een scherpe prijs wel goed doen... Zoals ik al melde, als er iemand nog wat zaken meer zou doen..hoor ik het graag..jullie inbreng wordt zeer gewaardeerd..alvast bedankt
Hier een filmpje hoe het geรฏnstalleerd moet worden;
Je hebt ook een soort keggen via een Duitser maar ik kan het even niet zo snel vinden op internet.
Don't follow, take the lead
Re: T5 cilliderkop
En terecht. Even niet aan gedacht.betreft die foto's maken...ik zou dit.wel willen doen...echter..we leven in corona tijd..en het is dus niet toegestaan om hierbij aanwezig te zijn
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: T5 cilliderkop
t5 2.5 verkopen, reparatiekosten bijleggen en een t5 2.0tdi kopen...
Re: T5 cilliderkop
Heb ik echt wel over nagedacht om een nieuwe te kopen...ware het niet dat de bus 15 jaar oud moet zijn om in de youngtimer regeling te vallen...ongelimiteerd prive km maken en ook alles opvoeren voor 35% van dagwaarde..en dat is niet veel na 15 jaar....dus deze moet nog n jaar of 4-5 mee en dan ga ik ervoor..deze bus ziet er erg goed uit..zonder deuken, lange uitvoering en een zeer net interieur, dus geen rotte stoelen waarvan er 50% rondrijden ...nog maar niet over de deuken te spreken..bovendien heeft ie netjes alle beurtjes gehad..complete history zit erbij.. je moet ze maar vinden voor 6-8K, want daar praten we over als ik die 3000 Euro erbij tel..en dan mag je hopen dat er geen zware shit mee getrokken is...Geloof me..ik heb het overwogen..Denk bovendien dat na deze ingreep ik voorlopig wel kan rijden zonder al te veel zorgen.. en bovendien nog even kan genieten van die youngtimer regeling (hopelijk)
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 cilliderkop
Dus je gaat er 3K insteken om verder te kunnen gaan met de youngtimer regeling?
Ik denk dat de suggestie van de_koen eigenlijk niet zo heel gek was..
Ook de suggestie om de pompverstuiver brug preventief te plaatsen vind je eigenlijk te duur..
Terwijl daar technisch echt wel iets voor te zeggen valt.
Tsja, bus rijden kost gewoon geld, en de jouwe nog wat meer...
Ik denk dat de suggestie van de_koen eigenlijk niet zo heel gek was..
Ook de suggestie om de pompverstuiver brug preventief te plaatsen vind je eigenlijk te duur..
Terwijl daar technisch echt wel iets voor te zeggen valt.
Tsja, bus rijden kost gewoon geld, en de jouwe nog wat meer...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5 cilliderkop
Natuurlijk is de youngtimer eegeling niet de enigste reden waarom ik voor deze optie kies.. ten eerste moet ik een lange bus hebben voor mijn materialen..die zijn nou eenmaal lang..de meeste lange bussen zijn met dubbele cabine..daar heb ik dus niks aan..en nee hij mag niet hoog zijn want dan kan ik m niet binnen stallen..dus een ander type komt niet snel om de hoek kijken..voor deze bus heb ik 6 maanden moeten zoeken..zoals al vermelde..nette bus met boekjes etc etc..ten tijde van het aanschaffen van die bus was ik nog maar net begonnen met mijn bedrijf..je hebt gewoon een bepaald budget..niet omdat ik gewoon bus wilde rijden, maar gewoon omdat ik hem nodig had..op dit moment gaat alles volgens plan met mijn bedrijf..en te zijner tijd zal de bus ook meegroeien..maar daar moet wel budget voor zijn..als ik geld genoeg had kocht ik gewoon een nieuwe bus..maar dat is eenmaal niet zo..die bijtelling regeling is gewoon gunstig voor starters.. dat ik geen geld uit wil geven is niet aan de orde.anders had ik er alleen n paar verstuiver ringetjes opgezet en de auto weggedaan..want immers...een traktor wil niemand..zie dan nog maar een redelijk bedrag te krijgen..gaat niet gebeuren.. ik heb ook wat meer over voor de kop (AMC).. ook daar had ik ook op kunnen besparen.... je kan er zoveel insteken als je zelf kan/wil.. wat is veel?..en waar houd het op?...das voor iedereen anders.. bovendien wil ik de auto weer voor een redelijke prijs wegdoen en dan zou deze aantekenkng in het boekje alleen maar een welkome aanvulling zijn...maar mocht je nog ergens een bus tegenkomen met deze vereisten voor een goede prijs..dan houd ik me zeker aanbevolen, maar denk toch dat het niet gemakkelijk gaat worden...alhoewel..ik denk dat er binnenkort wel wat meer op de markt komen met de corona crisis..zzpers met een dikke bus zullen die wel snel gaan inruilen...immers in goede tijden kan het niet op,
Re: T5 cilliderkop
Beste Forumleden
Zoals belooft zou ik nog even wat feedback geven over de vorderingen van mijn cilliderkop cq uitgeslagen verstuiver gaten.
Ik heb dus de materialen in Duitsland besteld en was daar dus stukken goedkoper uit.. nadat de afspraak gemaakt was ..is de bus uit elkaar gedraaid en heeft de monteur de hele kop vervangen met een nieuwe voorgemonteerde AMC kop. De kop die eraf kwam had zijn beste tijd gehad..slechte kleppen en nokkenas waren zo slecht dat het nooit de moeite was geweest om deze over te zetten..ook was de turbo toe aan revisie of vervanging (speling)...dus ook een nieuwe turbo is erbij gekomen..immers kon de monteur er goed bij.. bij de onderdelen heb ik ook meteen een grote beurt gekocht..(Bosch filters etc)..en meteen 5 bosch gloeikaarsen erbij gedaan... Alles bij elkaar voor onderdelen was ik 1900 Euro kwijt en voor de complete demontage en montage was ik nog eens 1900 Euro kwijt (incl. Turbo)..al met al iets duurder dan verwacht..maar daar zat dan wel een nieuwe turbo en een grote beurt bij. De bus rijd en start als een zonnetje..tevens is het verbruik ook 10% minder geworden..al met al..ik ben er blij mee. Ik wilde iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken Super.. mocht ik nog een probleem hebben...dan weet ik waar ik moet zijn.
Greets Seth
Zoals belooft zou ik nog even wat feedback geven over de vorderingen van mijn cilliderkop cq uitgeslagen verstuiver gaten.
Ik heb dus de materialen in Duitsland besteld en was daar dus stukken goedkoper uit.. nadat de afspraak gemaakt was ..is de bus uit elkaar gedraaid en heeft de monteur de hele kop vervangen met een nieuwe voorgemonteerde AMC kop. De kop die eraf kwam had zijn beste tijd gehad..slechte kleppen en nokkenas waren zo slecht dat het nooit de moeite was geweest om deze over te zetten..ook was de turbo toe aan revisie of vervanging (speling)...dus ook een nieuwe turbo is erbij gekomen..immers kon de monteur er goed bij.. bij de onderdelen heb ik ook meteen een grote beurt gekocht..(Bosch filters etc)..en meteen 5 bosch gloeikaarsen erbij gedaan... Alles bij elkaar voor onderdelen was ik 1900 Euro kwijt en voor de complete demontage en montage was ik nog eens 1900 Euro kwijt (incl. Turbo)..al met al iets duurder dan verwacht..maar daar zat dan wel een nieuwe turbo en een grote beurt bij. De bus rijd en start als een zonnetje..tevens is het verbruik ook 10% minder geworden..al met al..ik ben er blij mee. Ik wilde iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken Super.. mocht ik nog een probleem hebben...dan weet ik waar ik moet zijn.
Greets Seth
Re: T5 cilliderkop
En heb je die brug ook laten plaasten?Seth schreef: โ02 jul 2020, 10:58 Beste Forumleden
Zoals belooft zou ik nog even wat feedback geven over de vorderingen van mijn cilliderkop cq uitgeslagen verstuiver gaten.
Ik heb dus de materialen in Duitsland besteld en was daar dus stukken goedkoper uit.. nadat de afspraak gemaakt was ..is de bus uit elkaar gedraaid en heeft de monteur de hele kop vervangen met een nieuwe voorgemonteerde AMC kop. De kop die eraf kwam had zijn beste tijd gehad..slechte kleppen en nokkenas waren zo slecht dat het nooit de moeite was geweest om deze over te zetten..ook was de turbo toe aan revisie of vervanging (speling)...dus ook een nieuwe turbo is erbij gekomen..immers kon de monteur er goed bij.. bij de onderdelen heb ik ook meteen een grote beurt gekocht..(Bosch filters etc)..en meteen 5 bosch gloeikaarsen erbij gedaan... Alles bij elkaar voor onderdelen was ik 1900 Euro kwijt en voor de complete demontage en montage was ik nog eens 1900 Euro kwijt (incl. Turbo)..al met al iets duurder dan verwacht..maar daar zat dan wel een nieuwe turbo en een grote beurt bij. De bus rijd en start als een zonnetje..tevens is het verbruik ook 10% minder geworden..al met al..ik ben er blij mee. Ik wilde iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken Super.. mocht ik nog een probleem hebben...dan weet ik waar ik moet zijn.
Greets Seth
Don't follow, take the lead