Mijn naam is Carlo, een Nederlander woonachtig in België (Wallonië).

Even een paar van mijn overwegingen:
- benzine, hiermee kan ik wat makkelijker de verschillende milieuzones in Europa mee binnen rijden;
- Syncro, (liefst met difflock) om ook van de gebaande paden af te kunnen;
- 1996 (of later), iets minder roestgevoelig(?);
- Multivan of Caravelle, makkelijker in te schrijven als camper en nog enigszins betaalbaar te vinden.
In België en Nederland kom ik op dit moment geen geschikte bussen tegen, dus ik ben aan het kijken in Duitsland. Vanaf komende maandag mag ik Duitsland in rijden om ook echt de aangeboden wagens van dichtbij te gaan bekijken. Ik heb de verschillende aankoop topics gelezen, maar heb je nog extra tips waar op te letten, dan hoor ik dat graag.
Als ik de juiste bus heb gevonden dan denk ik dat ik de volgende stappen moet ondernemen om de bus als camper in België in te schrijven:
- bus kopen (alle papieren in orde)
- indien nodig het gelijkvormigheidsattest (COC) aanvragen bij VAG op de website
- export kentekenplaat regelen (rode band) met verzekering.
- bus naar België rijden en aanpassen aan de regels voor campers:
- - zitplaatsen en een tafel
- slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd
- kookgelegenheid
- opbergfaciliteiten
Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is.
Oke verder met het invoeren.....
- bij de douane vignet 705 regelen
- naar de keuring (op de export platen of eigen platen van de toekomstige titularis van de wagen) om de wagen in te voeren.
Dit moet in 1 keer als kampeerwagen, geen BIV en geen ecomalus boete (2500,- euro

- na de invoeringskeuring gelijk nog een keer de wagen voorrijden maar dan voor de "1e keuring kampeervoertuigen"
- wachten op de postbode met de plaat, eentje bij laten maken en klaar is Kees.
In het geval van een bus met een LPG-installatie (komt vaak voor) dan zou ik voor de invoerkeuring eerst bij een LPG-installateur langs moeten voor een goedkeuringsattest voor de LPG-installatie en deze tijdens de invoerkeuring mee laten keuren.
Een Syncro met difflock zou voor de Belgische wetgever aangezien kunnen worden als een “terreinvoertuig (symbool G)”. Zou dit een probleem kunnen zijn voor het inschrijven als kampeerwagen?
Denken jullie dat dit zou kunnen werken zoals ik het heb bedacht? Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, gedachten en inzichten!
Ps, ik heb de titel van het bericht aangepast met "Multivan" omdat ik ook benieuwd ben of er wjw-ers zijn die een Multivan als camper hebben ingeschreven.