Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tafel binnen poot vastgelopen..

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
anananan
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Tafel binnen poot vastgelopen..

Bericht door anananan »

Hoi allemaal,
Helemaal nieuw op het forum met een t4 California uit '98.
Ben superblij met alle informatie op het forum, veelvuldig van de zoekfunctie gebruik gemaakt de afgelopen weken, dank!

Nu zijn we onze eerste nacht weggeweest met de bus om meteen tegen enkele problemen aan te lopen (waaronder het op hol slaan van de centrale deurvergrendeling met de sleutel binnen en wij buiten :gekte, meteen wat geleerd )
1 van de andere punten is dat de poot van de tafel vast zit, het drukknopje is verzakt. Ik heb het met veel geprutst naar voren gehaald en op alle manieren proberen in te drukken, maar het lukt me niet om de poot van het haakje te halen Wat niet echt helpt is dat ik hem nog helemaal niet werkend heb gezien, dus ik weet niet precies hoe het mechaniekje werkt. Zo te zien is er eerder ook al flink mee geprutst want zowel het blad als het metaal heeft wat schade.
Volgens mij heb ik een aantal opties.
optie 1: vastgelopen tafelpoot fixen (ik heb dat opgegeven, kan alleen met geweld los komen denk ik).
optie 2; andere poten monteren (bijv vouwframeidee van het forum) op het bestaande blad, of bijvoorbeeld een poot op maat maken die precies in het zwarte rondje aan de onderzijde past.
optie 3: tafeltje vervangen door een losse tafel

Wat vinden jullie? Of mis ik nog iets?
groeten Anna
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4893
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tafel binnen poot vastgelopen..

Bericht door Hanz »

De tafelpoot is een eenvoudig stukje mechaniek en daar kan weinig aan kapot. De poot bestaat uit twee profielen die over elkaar heen schuiven. Als je het knopje hebt ingedrukt kan je de poot iets uitschuiven (langer maken) waardoor hij van het haakje los komt. Daarna verder doorschuiven tot het knopje in het volgende gat klikt, dan is de poot op lengte en kan het voetje in de rail bij het keukenblok gezet worden.
Nog een paar foto's met toelichting:
IMG_20200624_154355.jpg
Op deze foto zie je het binnenste profiel met het knopje. Dat knopje veert op een lange gebogen metalen strip in de poot (soort U-bocht). Je moet het knopje niet heel diep indrukken want dan kan de veerstrip gaan schuiven en zit het knopje niet meer voor het gat.
IMG_20200624_154438.jpg
Op deze foto zie je het buitenste profiel met het voetje. In het voetje zie je een gat, dit valt over het haakje aan het tafelblad. Om de poot te ontgrendelen moet je hem dus niet optillen van het blad maar verder uitschuiven zodat het voetje van de haak afschuift.
IMG_20200624_154530.jpg
Op de laatste foto de twee profielen in uitgeschoven toestand. Het knopje valt nu in het tweede gat om de poot te fixeren.

Het is natuurlijk mogelijk dat in jouw geval de poot aan de binnenzijde roest heeft waardoor het allemaal niet soepel meer werkt. In dat geval even wat WD40 bij het knopje naar binnen spuiten om de boel weer los te krijgen. Het kan ook dat de poot ingedeukt of gebogen is waardoor de zaak klemt. Dan is enige kracht nodig om de zaak uit elkaar te halen. Maar zoals gezegd, er kan eigenlijk niet veel aan kapot gaan.
Succes.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
anananan
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: Tafel binnen poot vastgelopen..

Bericht door anananan »

Superbedankt Hanz, ook een Zaankanter zie ik, leuk!
Er was sprake van al die oorzaken die jij noemde, maar het is me nu gelukt!
Inderdaad met veel kracht, tot het punt: of hij breekt nu, of hij is gefixt. Gelukkig het laatste!
Nu even alles schoonmaken, de onderdelen die verbogen, los en stuk zijn herstellen, WD40 erbij en dan kan het tafeltje hopelijk nog lang mee.
:jumpklap
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4893
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tafel binnen poot vastgelopen..

Bericht door Hanz »

Mooi dat het gelukt is. :toppie
Let wel op, WD40 is geen smeermiddel. Na een poosje is het verdampt en doet het niets meer. Als het nodig is kan je wel een beetje vaseline tussen binnen- en buitenprofiel smeren of wat siliconenspray. Maar als alles weer in vorm en recht is moet dat eigenlijk niet nodig zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
anananan
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: Tafel binnen poot vastgelopen..

Bericht door anananan »

Dank voor deze extra tips, kan ik als newbie echt wat mee!
Is misschien wat kleins, maar ik ben blij dat ik met dit defectje niet meteen geld er tegenaan hoef te smijten.
Al met al als nieuwe camperaar met alles tussen bordjes tot campingstekker toch een hoop geld kwijt.
En dan de aankoop bus + grooot onderhoud + nieuwe vacuümpomp + nieuwe accu = nu hopelijk even een paar weken ervan genieten voor ik met de roestplekjes aan de slag ga.
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 715
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Tafel binnen poot vastgelopen..

Bericht door websurfer »

gelukkig is het opgelost en mocht je nog vragen hebben kan je natuurlijk hier altijd terecht

Veel plezier met je camper
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Plaats reactie