Ik ben inmiddels bij de garage geweest en deze kon na onderzoek geen oorzaak ontdekken.

Ben nu overgegaan van 5W-40 synthetisch naar 15W-40 mineraal. Ik hoop dat dit het euvel enigszins de kop indrukt.

Timvr_92 schreef: 08 okt 2020, 19:05 Bedankt voor de reacties![]()
Sinds ik de lekkage heb ontdekt heb ik er er voorzichtig nog zo´n 250km mee gereden zonder iets te merken. Ook de temperatuur bleef stabiel en verloor niet al te veel koelvloeistof of olie. Als ik niet onder de motorkap had gekeken had ik niets door gehad. Logies is gelukkig hier geen probleem dus dat scheelt een hoop!
Ik wacht morgen nog even de garage in NL af en zal daar ook om advies vragen. Hier begrijp ik dat de meningen over het voorzichtig naar huis rijden verdeeld zijn. :)
Hi, Sorry voor deze late reactie, ik was even offline! Ondertussen is er rondom dit probleem veel gebeurd en ik zal dit hieronder duidelijk proberen uit te leggen.
Hier heb ik zeker wat aan, Dankjewel! Ondertussen ben ik al wel overgestapt van volledig synthetisch naar mineraal dus ik hoop dat dat geen verdere problemen gaat opleveren. Vervolgstap is nu de gloeibougies gaan vervangengroenebus1 schreef: 28 nov 2020, 15:53 Die witte/blauwe rook en onregelmatig lopen bij koude start herken ik van defecte gloeibougies . Die geven een voor een de geest (bij mij na zo'n 60.000-70.000, T4 2.4D (=vergelijkbaar maar een cilinder meer dan 1.9)). Totdat er nog maar twee of eentje nog werken merk je daar weinig van en ineens heb je onregelmatigheid en flinke rook plus onverbrande-diesellucht.
Missschien heb je hier iets aan. Of is het al opgelost ...
Succes!
Timvr_92 schreef: 16 nov 2020, 21:20Hi, Sorry voor deze late reactie, ik was even offline! Ondertussen is er rondom dit probleem veel gebeurd en ik zal dit hieronder duidelijk proberen uit te leggen.
De problemen zijn helaas de wereld nog niet uit. Ik heb uiteindelijk in Zweden de koppakking laten vervangen. Toen het blok uit elkaar lag kwam de monteur erachter dat de cilinderkop niet meer goed zou zijn. Hij constateerde kleine scheurtjes rond de kleppen. Er is een andere kop op gegaan die uit een Caddy kwam. Ook is de distributie gelijk mee vervangen. Probleem opgelost zou je zeggen...
Toen ik de bus weer in mijn bezit had vond ik deze anders rijden, ik had een kleine piek in het vermogen boven de 3000 toeren. Daar had ik toen der tijd niet veel achter gezocht. Tot een tijdje later mijn oog viel op wel erg veel zwarte rook tijdens het belasten van de motor.Hiermee terug gegaan naar de desbetreffende garage en die probeerde mij nieuwe verstuivers te verkopen. Dit was volgens de beste man een `nieuw` probleem waar hij niet veel aan kon doen, en ik kwam dan uit op ongeveer duizend euro per verstuiver.
Bij een andere garage een second opinion gedaan. Daar kwam de monteur erachter dat de turbo niet genoeg druk op bouwde waardoor de wastegate niet open ging. Zodra het gaspedaal diep werd ingetrapt kwam er een partij dikke zwarte rook en roet uit de pijp. Bij deze garage kon ik de turbo laten vervangen voor zo´n 1900 euro. Dieper onderzoek over de timing van de distributie ging rond de 400 kosten. Volgens deze garage was het vervangen van de kop ook helemaal niet nodig geweest en was ik beter af met de ´oude´ kop. Beide garages konden niet garanderen dat de verstuivers, of de turbo, het probleem zouden oplossen. Om moedeloos van te worden![]()
Ondertussen ben ik met de bus weer terug in Nederland. Tot mijn verbazing is de zwarte rook tijdens belasting een stuk minder geworden en ik heb ook geen vermogenspiek meer. De wit-blauwe rook en het onregelmatig lopen bij een koude start is helaas nog niet opgelost. Mijn garage hier in Nederland geeft mij het advies dit te laten voor wat het is.
Kortom, ik heb een hoop geld uit gegeven en zit helaas nog met een rokende bus. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de vervolgstappen gaan worden.
Groet,
Tim