Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Raf ook aan de 4motion
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Raf ook aan de 4motion
Een tijdje geleden heb ik een T5GP gekocht. 2010, BiTDi, DSG. Lang getwijfeld, maar nadat ik de onderhoudshistorie heb laten checken toch maar de sprong gewaagd. Er is onder andere een nieuw motorblok en mechatronic ingekomen.
De bus is een ex-politiebus van Brussels airport, daar rijden vrij veel busjes met een witte of rood/wit gestreepte bumper. Dus uiterlijk was er wel wat werk aan. Ondertussen heb ik dit al grotendeels in orde.
De bus is een ex-politiebus van Brussels airport, daar rijden vrij veel busjes met een witte of rood/wit gestreepte bumper. Dus uiterlijk was er wel wat werk aan. Ondertussen heb ik dit al grotendeels in orde.
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Raf ook aan de 4motion
Zo staat hij er nu dus bij
Beide bumpers heb ik vernieuwd en gespoten, was een rotklus in dat geel maar het resultaat valt mee.
Dan nog een setje X5 M-velgen opgehaald en gemonteerd.
Ik heb de bus een héél groot onderhoud gegeven, onder andere de ophangingsbussen, toplagers, uitlaat, alle olie is vervangen.
Het enige wat me nog stoorde was de EGR unit, die was wel mee vernieuwd maar was nog niet van het jongste type. Om toch wat zekerheid te hebben wou ik die effe 'vlug' vervangen. Al bij al toch wel een redelijk werk om die te vervangen.
Nu nog keuren en inschrijven. Later wil ik hem nog ombouwen tot lichte vracht. De procedures hiervoor zijn gewijzigd, dus dat wordt effe uitzoeken hoe ik dat best ga aanpakken.
Beide bumpers heb ik vernieuwd en gespoten, was een rotklus in dat geel maar het resultaat valt mee.
Dan nog een setje X5 M-velgen opgehaald en gemonteerd.
Ik heb de bus een héél groot onderhoud gegeven, onder andere de ophangingsbussen, toplagers, uitlaat, alle olie is vervangen.
Het enige wat me nog stoorde was de EGR unit, die was wel mee vernieuwd maar was nog niet van het jongste type. Om toch wat zekerheid te hebben wou ik die effe 'vlug' vervangen. Al bij al toch wel een redelijk werk om die te vervangen.
Nu nog keuren en inschrijven. Later wil ik hem nog ombouwen tot lichte vracht. De procedures hiervoor zijn gewijzigd, dus dat wordt effe uitzoeken hoe ik dat best ga aanpakken.
Re: Raf ook aan de 4motion
Fraaie bus met een leuk kleurtje.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Raf ook aan de 4motion
Lekkere frisse kleur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Raf ook aan de 4motion
Hou hier van, mooie kleur
Groetjes Peter
Groetjes Peter
Re: Raf ook aan de 4motion
Mooie kleur inderdaad. En aardig onderhoud aan gedaan
Re: Raf ook aan de 4motion
geslaagde make-over; nu nog die leuke verstralers terugzetten ?
Re: Raf ook aan de 4motion
Niks geen halve maatregelen, zo moet dat . Ik vind de kleur ook zeer geslaagd.
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Raf ook aan de 4motion
Tijd om een update te plaatsen.
Ondertussen zijn we zo'n 20.000km verder met de bus. Huidige kilometerstand is 215.000km. Het blijft een risico zo'n 180pk versie, maar ik doe er wel alles aan om het risico te verkleinen. De aanschafprijs was ook laag, dus dat maakt al een groot verschil.
Het motorblok is in 2016 al een keer vervangen bij 115.000.
Bij 195.000 heb ik een groot onderhoud gedaan en alsnog preventief de EGR klep vervangen (versie D) .
Ik heb nu de olie vervangen.
Olieverbruik heb ik gedurende deze 20.000km niet gehad, maar het oliepeil stond nu iets boven het maximum. Wel een vrij hoog dieselverbuik, wat kan wijzen op te vaak regenereren van het roetfilter. Ik vond het vrij zinvol om de gebruikte olie te laten analyseren. Uit het testrapport blijkt de olie vrij sterk gecontamineerd te zijn met diesel (12%) .
Na wat opzoekwerk heb ik het roetfilter uitgelezen met VCDS. Deze blijkt verzadigd te zijn met asdeeltjes (250ml, bovengrens is 175ml) .
Bizar dat de auto hier op geen enkele manier iets van laat merken of foutmelding van geeft. Bij mijn T6 merkte ik het ook steeds als die een regeneratie aan het doen was, bij deze merk ik niks. De bus rookt ook absoluut niet, stinkt niet en rijdt gewoon goed.
Ik ga nu het roetfilter vervangen. Het lijkt me ook zinvol om tegelijk de turbo's te reviseren, dit zijn volgens de historiek nog steeds de eerste. Na een tijdje met verdunde olie te rijden ga ik er vanuit dat die sowieso op hun eind lopen, beter nu vervangen dan binnenkort opnieuw de roetfilter dicht te rijden door een defecte turbo.
Ondertussen zijn we zo'n 20.000km verder met de bus. Huidige kilometerstand is 215.000km. Het blijft een risico zo'n 180pk versie, maar ik doe er wel alles aan om het risico te verkleinen. De aanschafprijs was ook laag, dus dat maakt al een groot verschil.
Het motorblok is in 2016 al een keer vervangen bij 115.000.
Bij 195.000 heb ik een groot onderhoud gedaan en alsnog preventief de EGR klep vervangen (versie D) .
Ik heb nu de olie vervangen.
Olieverbruik heb ik gedurende deze 20.000km niet gehad, maar het oliepeil stond nu iets boven het maximum. Wel een vrij hoog dieselverbuik, wat kan wijzen op te vaak regenereren van het roetfilter. Ik vond het vrij zinvol om de gebruikte olie te laten analyseren. Uit het testrapport blijkt de olie vrij sterk gecontamineerd te zijn met diesel (12%) .
Na wat opzoekwerk heb ik het roetfilter uitgelezen met VCDS. Deze blijkt verzadigd te zijn met asdeeltjes (250ml, bovengrens is 175ml) .
Bizar dat de auto hier op geen enkele manier iets van laat merken of foutmelding van geeft. Bij mijn T6 merkte ik het ook steeds als die een regeneratie aan het doen was, bij deze merk ik niks. De bus rookt ook absoluut niet, stinkt niet en rijdt gewoon goed.
Ik ga nu het roetfilter vervangen. Het lijkt me ook zinvol om tegelijk de turbo's te reviseren, dit zijn volgens de historiek nog steeds de eerste. Na een tijdje met verdunde olie te rijden ga ik er vanuit dat die sowieso op hun eind lopen, beter nu vervangen dan binnenkort opnieuw de roetfilter dicht te rijden door een defecte turbo.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Raf ook aan de 4motion
Je kunt een roetfilter ook schoon laten branden bij gespecialiseerde bedrijven. Scheelt behoorlijk wat geld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Raf ook aan de 4motion
Oh dat kan mijn zoon ook met was benzine. Die brand dan als toegift ook de coniferenhaag naast huis op.Multivan Generation schreef: ↑23 mei 2021, 16:18 Je kunt een roetfilter ook schoon laten branden bij gespecialiseerde bedrijven. Scheelt behoorlijk wat geld.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008