Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

NIEUWS OMTREND 6 CYLINDER TDI,....

vragen over de T5
Plaats reactie
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

NIEUWS OMTREND 6 CYLINDER TDI,....

Bericht door sep »

Ik kwam dit stukje tegen op autobild.de

Wie geht es mit dem VR6 weiter? In einem ersten Schritt wird das Hubvolumen von 3,2 auf 3,6 Liter erhöht. Verbunden damit ist die Umstellung auf Benzin-Direkteinspritzung. Dadurch steigt die Leistung von 250 auf 280 PS, und das maximale Drehmoment klettert von 310 auf 380 Newtonmeter. Dieser Motor ist dem Coupé-Topmodell wie auf den Leib geschnitten. Doch es gibt durchaus eine Steigerungsform, und die heißt Passat R36. Für diese Variante läuft ein aufgeladener Sechszylinder auf dem Prüfstand, dem 375 PS nachgesagt werden.

Noch spannender als die starken Benziner ist der VR6-TDI. Sie haben richtig gelesen: VW hat sich nach langem Hin und Her dazu entschlossen, den VR6 zu verdieseln. Das funktioniert offensichtlich besser als befürchtet, obwohl die schmalen Stegbreiten und die hohen Arbeitsdrücke viel Feinschliff im Detail erfordern.

Nach Mercedes-Vorbild wollen die Wolfsburger zwei Leistungsstufen von nur einer Hubraumvariante anbieten. Dabei bleibt es aus Haltbarkeitsgründen wohl bei einem Hubvolumen von 3,2 oder maximal 3,4 Litern. Obwohl die endgültigen Kennzahlen noch nicht feststehen, läßt sich damit relativ problemlos ein Spektrum von 200 bis 250 PS abdecken. Der Partikelfilter gehört ebenso zum VR6-TDI wie das DSG-Doppelkupplungsgetriebe und der 4Motion-Allradantrieb. Die Vierzylinder kennen wir bereits aus der aktuellen Passat-Palette, wobei für das Coupé der 2,0-Liter-FSI-Turbo mit 200 PS und der 170 PS starke Diesel im Vordergrund stehen.

Unbestätigten Informationen zufolge debütiert der Passat mit dem gewissen Etwas auf der übernächsten IAA im September 2007. Mit dem Verkaufsbeginn ist nicht vor dem Jahreswechsel 2007/2008 zu rechnen. Die Preise werden in jedem Fall klar über dem Variant liegen, die Stückzahlen dagegen deutlich darunter. Inoffiziell ist von 60.000 Autos pro Jahr die Rede – soviel wollte VW auch vom totgeborenen C 1 bauen. Hoffentlich ist das kein schlechtes Omen ... 26 BilderANZEIGE
Probefahrt buchen
Prospekte bestellen

Tja ,....dit geeft weer wat hoop aan een aantal mensen ,...waaronder mijzelf .. :jump

Mvg sep
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

idd , maar tis al een oud verhaal, de nwe topman heeft het project al gestopt.
We blijven maar het beste hopen.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

De huidige trend gaat bij VW naar downsizing: kleinere cilinderinhoud, maar wel met hetzelfde of nog meer vermogen dan de huidige motoren. Het doel is om een geringer verbruik te bereiken. Verder gaat ook de trend naar minder cilinders. Eventuele 6-cilinders komen in de ijskast. Viercilinders en driecilinders krijgen de hoofdrol.
Ik kan me zo voorstellen dat er i.p.v. de 5-cilinder tdi een 2,0 liter 4-cilinder commonrail met 200 pk en 450 Nm komt. Door eventueel balansassen toe te passen zal deze motor mechanisch heel rustig draaien. Deze motor heeft een veel hoger rendement dan de huidige 5-cilinders en is daardoor een stuk zuiniger. Zo'n motor is er nog niet, maar het is een kwestie van tijd.
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Bericht door janvb »

bij bmw kan je de 2 liter diesel nu af fabriek bestellen met 400+ newton en 204 pk dus zal vw en de rest zeker volgen
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

VW heeft natuurlijk ook al de 2.0tdi met 170pk, die kant zal het wel opgaan qua inhoud denk ik
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Tja ... downsizing van de motoren...

Zo'n kleine motor met veel PK's is zowieso al een minder lange levensduur beschoren als een grotere motor met evenveel PK's . In een gewone auto is dat allemaal geen probleem , maar in een zware Transporter (vaak nog met dikke aanhangers erbij) zal een kleinere motor veel meer lijden onder de zwaardere belasting en bijgevolg veel minder lang meegaan.


Ik heb er mijn twijfels bij , en ik hoop echt dat het niet doorgaat met die kleine motoren ...
Voor een "werktuig" als een Transporter zou VW zijn verstand moeten gebruiken , en een dikke motor (2,5 of 3,0TDI)blijven aanbieden , die de échte gebruiker een zekerheid geeft die hij van een bedrijfswagen verwacht.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Zako
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 feb 2007, 10:53

Bericht door Zako »

Pascal-141 schreef:Tja ... downsizing van de motoren...

Zo'n kleine motor met veel PK's is zowieso al een minder lange levensduur beschoren als een grotere motor met evenveel PK's . In een gewone auto is dat allemaal geen probleem , maar in een zware Transporter (vaak nog met dikke aanhangers erbij) zal een kleinere motor veel meer lijden onder de zwaardere belasting en bijgevolg veel minder lang meegaan.


Ik heb er mijn twijfels bij , en ik hoop echt dat het niet doorgaat met die kleine motoren ...
Voor een "werktuig" als een Transporter zou VW zijn verstand moeten gebruiken , en een dikke motor (2,5 of 3,0TDI)blijven aanbieden , die de échte gebruiker een zekerheid geeft die hij van een bedrijfswagen verwacht.

Dik méé ééns met deze reactie!!!!!

Als Ford met een sterke diesel 3.2 komt en 200PK onder de motorkap. En volkswagen met minder inhoud van de motor, dan begrijp ik het niet meer.
En Mercedes heeft ook zn model 3liter blok onder de Vito!
Afbeelding

Sport Generation Blue
Plaats reactie