Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luifel VW T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Luifel VW T5

Bericht door Stigting »

Beste Weetjewellers!

Voor het nieuwe seizoen zou ik graag een luifeltje willen plaatsen op m'n kortewielbasis T5 met Austops dak.

Deze zijn vaak in twee lengtes te krijgen, een 260 centimeter en een 300 centimeter lange luifel. Volgens mij zit de ene vaak op een korte wielbasis en de andere op een lange wielbasis. Klopt dit? Of zou je ook een 300 centimeter luifel op een korte wielbasis kunnen plaatsen? Of gaat dat niet in verband met montage of iets dergelijks?

Ben benieuw of iemand hier ervaring mee heeft!

Groetjes,
Ruud
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3242
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Luifel VW T5

Bericht door J vd Pal »

Inderdaad wordt de 260 bij een korte en de 300 bij een lange wielbasis gebruikt. Een 300 kan ook op een korte maar steekt dan voor de A stijl uit en niet iedereen vindt dat een mooi gezicht. er is heel wat over luifels geschreven hier op het forum, ook over deze vraag. Even zoeken levert een schat aan informatie op.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3706
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Luifel VW T5

Bericht door krekwakwol »

Ik heb een LWB met austops dak en een fiamma luifel van 300 cm.
300 cm is te lang voor een KWB, dan komt de voorste steun niet ter hoogte van de uitzwenkarm en kan de luifelbak daar gaan torderen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luifel VW T5

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3706
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Luifel VW T5

Bericht door krekwakwol »

Wat een prachtig project Peter, ik moet toch eens vaker op het T6 forum rond snuffelen, want nu mis ik al dat moois.

Ik zag overigens geen antwoord op de vraag van de topic starter, maar een kniesoor die daar op let, er is genoeg andere informatie te halen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luifel VW T5

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 23 sep 2020, 21:11 Wat een prachtig project Peter, ik moet toch eens vaker op het T6 forum rond snuffelen, want nu mis ik al dat moois.

Ik zag overigens geen antwoord op de vraag van de topic starter, maar een kniesoor die daar op let, er is genoeg andere informatie te halen.
Austopsdak in combinatie met een 260 fiamma f45 luifel op korte wielbasis.


En ja als men zich alleen maar focust op hun eigen auto en eventuele problemen, dan kun je wel eens leuke interessante of mooie dingen missen die ook voor andere bussen toepasbaar kunnen zijn, dat klopt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Luifel VW T5

Bericht door Stigting »

Beste heren,

Veel dank voor jullie reacties!

@Jasper - U had gelijk, ik had even verder moeten zoeken en kwam een waardevol topic tegen waarin u ook een bijdrage heeft gedaan, dank!
@Peter - (wederom) genoten van dit topic. Ik had het filmpje op het eind nog niet gezien. Hopelijk heeft de eigenaar er al van mogen genieten.
@krekwakwol - dank voor de opmerking.

Als ik mag samenvatten wat ik heb geleerd bij een 300 cm op een KWB:
- kans op torderen;
- kans dat de deur lastig open kan in verband met de knikarm die er voor hangt;
- minder mogelijkheden voor accesoires (privacy room e.d.).

Het wordt dus een 260! Nu nog een keuze maken voor een Thule, Fiamma of toch een Dometic :yes

Prettige avond allen! :peace

Ruud
Plaats reactie