Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lmm uitgelezen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Lees ook eens de waarde van je vuldruk met je vagcom.

Meetwaardeblok 11

Waarschijnlijk haalt hij zijn max druk niet.

Onderdrukdoos van je variabele geometrie van de turbo zou wel eens stroef kunnen gaan, of vervuiling in je turbo houdt de schoepjes enigzins tegen.

Loshalen en eventueel controleren of alles soepel beweegd.

Ook te doen via actuator diagnose, aansturen klep N75.

Je zou ook het stangetje van de drukdoos iets in kunnen draaien( korter maken ) om te kijken of dit effect heeft. Dit verhoogt te vuldruk bij gelijke aansturing van de klep N75.

Chris
peterb
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jul 2007, 22:52
Locatie: Almere
Contacteer:

lmm

Bericht door peterb »

m.c van den berg schreef:had van de week ook in eens de lmm kapot :gif
even een pierburg gekocht en rijden maar :happy :happy
met dank aan Marja
hoi ik ben ooit bij marja geweest had ook tel nummer maar heb dat niet meer heb ze al gemaild maar ze reageren niet al een aantal weken geleden gedaan

groet peter b
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Bericht door m.c van den berg »

Peterb je heb :mail
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Christoffel,
ik dacht dat een 151 pk een interne wastegate had, en dat deze dus niet eenvoudig iets strakker te draaien is. Klopt dit?

@ Black Caravelle,
De obstructie die je noemde kan zeer goed, maar denk er eens over dat het probleem verder kan zitten. Ik denk hieraan omdat een nieuwe LMM niet veel hoger komt in meetwaarde..

Misschien is je inlaat erg vervuild?
Als het binnenwerk van de katalystor een beetje scheef zit, of bij de middendemper of zelfs bij de einddemper er iets niet helemaal jofel is,
dan kan dit dezelfde symptomen geven. Een obstructie..

Mocht je in de gelegenheid zijn om een en ander eens los te gooien en er dan mee te testrijden, dan weet je meer, en kun je dit eventueel uitsluiten.

succes..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 01 dec 2007, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

temp sensor

Bericht door j.d.hukema »

Temp sensor net vervangen. 27.50 euro bij de dealer.

Dick
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Peter,

De turbo van een 151 pk heeft geen "washed gate" maar een verstelbare geometrie.

Dit houdt in dat de luchtstroom door de turbo dmv verstelbare schopjes aangepast kan worden in de uitlaatgas kant..

Als de vacuumdoos niet aangestuurd wordt, en de uitlaatgassen door de turbo gaan worden ze door de schoepjes zowat niet afgebogen zodat de opbrengst nagenoeg niets is.

Als de vacuumdoos 100 % aangestuurd wordt, is de opbrengst maximaal.
Bij een weinig uitlaatgasstroom een grote opbrengst.

Als door wat voor een reden ook , bv vacuumverlies , te weinig vacuum of het vastzitten van de schoepjes door koolafzetting de opbrengst niet gehaald wordt, maar de afwijking ligt binnen de gestelde normen van het motormanagment wordt er geen storing gegenereerd, maar is er toch een waarneembaar minder vermogen.

De vacuumdoos wordt door een vacuummagneetklep aangestuurd d.m.v. een dutycycle, zeg maar een blokspanning.
Deze is in het kenveld van de ECU vastgelegt. Houdt dus niet echt rekening met vacuumverlies of het vastzitten van de schoepen.

Chris
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Bericht door black caravelle »

over 2 weekjes gaat de turbo eruit voor een controle en schoonmaak actie :jump en uitwisseling van de vacuummagneetklep ,hiervan is blijkbaar ooit een pijpje van de slangaansluiting afgebroken en opnieuw vastgelijmt
variabele schoepen verstelling draait wel maar erg stroef, naar mijn menig moet dit soepeler kunnen/moeten gaan :muur
verder wil ik dan meteen een roetkat vervanger plaatsen.
mijn kat leegkloppen vindt ik eigelijk zonde :bonk zit er net 1,5 jaar onder(vorige eigenaar)
zit er verschil tussen een 102 pk en 150 pk, ik kan er namlijk een krijgen van een 102 pk voor een zacht prijsje.

wordt vervolgd :knipoog
groetjes black caravelle 111kW
Plaats reactie