Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door edjeraketje »

Een 204 pk was de snellere versie geweest alleen voor hoe lang is altijd de vraag🤔
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

een 2 liter 'past' bij heel veel bussen/auto's eigenlijk niet (gewicht) maar het downsizen is allang een feit waar we mee verder moeten. Tuurlijk, je kunt met een goede remap veel resultaat boeken en met veel TLC voor het blok ver komen maar toch, zoals je terecht opmerkt "voor hoe lang'.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Vandaag weer eentje om van het wensenlijstje te halen ; de stoelen zijn klaar en bekleed met leder. Kleuren zijn Ice Grey met Pearl Beige met horizontale banen en stiksel in dezelfde kleur. BULLI stans in de rug van de voorstoelen. Helaas komen de kleuren niet echt over op de foto's. De cabine is naar blijkt van Motexxion en de kwaliteit van de stoelen (deluxe cabine bij VW :bonk ) echt verre van goed (stukken minder dan de Snoeks ?). Dus, let op wanneer je bij een VW dealer binnenloopt en van plan bent een T6.1 aan te schaffen. Oh ja, mét armsteunen achterin moet je niet de Deluxe Cabine hebben. Nee, dan moet je echt een Executive Cabine bestellen. Ook wanneer je een BULLI besteld welke, quote, 'de meest luxe uitvoering van de vernieuwde Transporter is' :nuts . Dus dames en heren, kost wat meer maarrrr......dan heb je ook wat hoor.

Morgen gaan de ARB's gemonteerd worden met de Powerflex aan de achterzijde. Zo komen we zo zachtjes aan aan het einde van het af te werken lijstje waarbij een van de leukste mods nog moet komen :ikrij

20201008_155221[1].jpg
20201008_155141[1].jpg
20201008_172620[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Vandaag toch besloten nog even te wachten met de winterbanden onder de T6.1. Wel zitten inmiddels de ARB's gemonteerd, en die verschillen enorm t.o.v. de oem arb's :groteogen .

Op de foto's kun je zien dat je aan de Anti roll bar stang voorzijde 2 instelmogelijkheden hebt en we starten met de softere variant en zien hoe dat bevalt. Aan de achterzijde kunnen we morgen, als we gaan uitlijnen, middels de verstelbare Powerflex bussen flink wat meer qua het camber afstellen.

Dan als laatst natuurlijk ook weer even kl*ten :lach met de B14 schroefset en zien of we hem netjes op dezelfde hoogte kunnen krijgen rondom. Ik ga voor 37,5 vóór / 38,5 achter.

Wel al gemerkt dat bij zeer stevig remmen de achterzijde van de bus 'licht' aanvoelt. Kijken of dit verandert met deze nieuwe set up. Ben benieuwd en wordt vervolgt.

IMG-20201009-WA0006[1].jpg
IMG-20201009-WA0005[1].jpg
IMG-20201009-WA0007[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20201009_161441[1].jpg
20201009_172332[1].jpg
20201009_172347[1].jpg
Laatst gewijzigd door Tricolore op 09 okt 2020, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

* cijfers in het groen zijn de mods die zijn uitgevoerd en waarvan foto's gepost zijn.

1. Bearlock -
mechanische beveiliging (5 stuks ; automaat/OBD/motorkap/slot in motorcompartiment/achterklep).
2. Alarm III -
Zit er in maar deze vervangen we door een betere (DEFA) met Tag & certificering uiteraard.
3. Blackvue HD DR 750S 2 channel -
camera's voor/achter.
4. Verlagingsset -
Bilstein B14.
5. Velgen upgrade -
(winterset)
OZ Hyper XT HLT 950kg. 5x120 9Jx20" ET50. https://www.ozracing.com/nl/velgen/oz-r ... yperxt-hlt
(zomerset)
Riviera RF108 (11kg.) bronze 850kg. 5x120 8.5Jx20" ET40 plus 6mm spacer front/20mm spacer rear. https://www.rivierawheels.co.uk/wheel_c ... ow-formed/
6. Banden -
Zomer : Michelin Pilot Sport 4S 102Y XL 275/35/20. Winter : Nokian Snowproof P 102W 275/35/20
7. BBK set voorkant -
- REVO by ALCON big brake kit 6 pots remklauw BLUE 380 x 32 mm. remschijven monteren.
8. Motormanagement/ECU optimalisatie bij specialist -
Stage II.
9. DSG -
aanpassen bij specialist.
10. Leder interieur -
Two tone leather voorstoelen en achterzitplaatsen DC.
11. Striping -
onderzijde thv dorpels beide zijkanten plus achterklep.
12. Ramen A & B stijl tinten (ondanks 'privacy' glas).
13. Sidebars rvs.
14. Bodembeschermplaat.
15. Powerflex -
polyurethaan bussen verstelbaar (Camber & Caster) resp. voor/achter.
16. Wrappen -
spiegelkappen en sidebars in Carbon look folie.
17. H & R -
upgrade stabilisator stangen.
18. Onbehandelde kunststof delen -
voorzijde/bumper en onderzijde buitenspiegels glanzend zwart spuiten.
Laatst gewijzigd door Tricolore op 26 nov 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20201009_161324[1].jpg
20201009_172332[2].jpg
20201009_172347[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20201009_172746[1].jpg
20201009_210921[1].jpg
20201009_212452[1].jpg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Tricolore schreef: 03 okt 2020, 23:33 een 2 liter 'past' bij heel veel bussen/auto's eigenlijk niet (gewicht) maar het downsizen is allang een feit waar we mee verder moeten. Tuurlijk, je kunt met een goede remap veel resultaat boeken en met veel TLC voor het blok ver komen maar toch, zoals je terecht opmerkt "voor hoe lang'.
Daar zou ik me geen zorgen om maken , die blokken zijn gewoon goed (mits goed onderhoud) , dezelfde blokken zitten ook in de Crafter/TGE , en daar weet ik er enkele die ondertussen al 450.000km probleemloos gelopen hebben (op nog geen 3 jaar tijd)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Hallo @Pascal-141,

Mooi om te lezen. Met tussen haakjes 'mits goed onderhoud' denk ik aan te voelen dat je met 'goed' meer bedoeld dan wat in het onderhoudsboekje staat en wordt voorgeschreven ? Mag ik vragen hóe volgens jou 'goed onderhoud' eruitziet, in het geval van VW met 2.0TDi blok ?

:groteogen 450.000 in 3 jaar.....das nogal wat, maar aan de andere kant....dat zijn wss wel dagelijkse lange asfaltritten, oftewel lekker 'makkelijke rol - kilometers' dan, toch ? Als je gemm. 650 km. in enige werkweek rijdt dan kom je jaarlijks op zo'n kilometrage uit (minus vakantieweken). Ideale omstandigheden voor het blok met een heel ander slijtagepatroon ?

Stel dat de hierboven geschetste omstandigheid idd zo is ; probeer datzelfde eens te doen met dezelfde motor gebruikt door bijv. een koeriersbedrijf - of werkbus + gewicht met dagelijks zeer afwisselend gebruik, meerdere bestuurders op 1 bus, veel korte ritten (in steden) met veel start/stop, veel schakelen/toerenwisselingen en veel koude motor stukken rijden waarbij olie vaak nog niet op temperatuur is. Wat dan, na 3 jaar/450 dkm (wel effe je VW pet afzetten he :proost ) ??

Er zijn succesverhalen maar ook ooooh zo veel ellendeverhalen ook (lekker net na de garantie / 100 dkm). Ken er genoeg die van hun lang zal ze leven nooitniet geen VW meer zullen rijden. Wat ik bedoel te schrijven is is dat ik me afvraag of de huidige blokken bestand zijn tegen 'serieus' gebruik.... zoals de blokken van weleer. Ik persoonlijk denk van niet.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Tricolore schreef: 10 okt 2020, 00:46 Hallo @Pascal-141,

Mooi om te lezen. Met tussen haakjes 'mits goed onderhoud' denk ik aan te voelen dat je met 'goed' meer bedoeld dan wat in het onderhoudsboekje staat en wordt voorgeschreven ? Mag ik vragen hóe volgens jou 'goed onderhoud' eruitziet, in het geval van VW met 2.0TDi blok ? Mijn mening : vergeet dat hele "longlife gedoe" , en niet olie wisselen om de 40.000km , maar bvb om de 20.000km . Ikzelf doe het om de 15000km. Start/stop systeem : uitschakelen. Is voor niks goed , brengt alleen maar ellende mee , zoals turboslijtage , startmotor , batterij word extra belast, enz . Een nieuwe motor = inrijden . Veel mensen doen dat niet , en gaan een nieuwe wagen/motor meteen op zijn staart trappen. Hoe een motor ingereden is , is mede bepalend voor het al of niet olieverbruik. Inrijden staat trouwens ook vermeld in de handleiding . Tijdens de inrij periode ook geen aanhangwagens trekken , en hoge toerentallen vermijden . Allemaal dingen die voor velen zogezegd niet belangrijk zijn , maar uiteindelijk wel mede bepalend zijn voor de levensduur van je blokje


:groteogen 450.000 in 3 jaar.....das nogal wat, maar aan de andere kant....dat zijn wss wel dagelijkse lange asfaltritten, oftewel lekker 'makkelijke rol - kilometers' dan, toch ? Als je gemm. 650 km. in enige werkweek rijdt dan kom je jaarlijks op zo'n kilometrage uit (minus vakantieweken). Ideale omstandigheden voor het blok met een heel ander slijtagepatroon ?

Stel dat de hierboven geschetste omstandigheid idd zo is ; probeer datzelfde eens te doen met dezelfde motor gebruikt door bijv. een koeriersbedrijf - of werkbus + gewicht met dagelijks zeer afwisselend gebruik, meerdere bestuurders op 1 bus, veel korte ritten (in steden) met veel start/stop, veel schakelen/toerenwisselingen en veel koude motor stukken rijden waarbij olie vaak nog niet op temperatuur is. Wat dan, na 3 jaar/450 dkm (wel effe je VW pet afzetten he :proost ) ?? Die test hebben ze ondertussen ook al doorstaan denk ik : ik weet niet hoe het in NL zit , maar in Belgie rijdennde DHL koeriers hoofdzakelijk 2.0tdi Crafters . Koerierwerk brengt uiteraard meer slijtage met zich mee dan lange afstanden vreten.

Er zijn succesverhalen maar ook ooooh zo veel ellendeverhalen ook (lekker net na de garantie / 100 dkm). Ken er genoeg die van hun lang zal ze leven nooitniet geen VW meer zullen rijden. Inderdaad , er zullen altijd positieve én negatieve verhalen zijn. Maar op internetfora vind je vaak de negatieve verhalen omdat mensen dat willen ventileren, maar diegenen die tevreden rondrijden zetten dat meestal niet zo op efn forum . Wat ik bedoel te schrijven is is dat ik me afvraag of de huidige blokken bestand zijn tegen 'serieus' gebruik.... zoals de blokken van weleer. Ik persoonlijk denk van niet. Inderdaad , de kleinere 2.0 blokken zullen inderdaad minder "hufterproof" zijn dan bvb de 2,5tdi uit de T4 . Maar , ze staan toch ook goed hun mannetje hoor . Ik heb bvb ook nog een 2.0tdi Amarok , en ik heb dus in de Amarokwereld ook wat kenissen , en ik moet zeggen dat er daar toch ook meerdere tussen zitten die 400-500.000km hebben , en dat zijn dan vaak ook werkkilometers met aanhangwagen erachter . Ik gebruik mijn Amarok hoofdzakelijk voor de zware aanhangwagens te trekken , en die heeft nu bij bijna 260.000km nog steeds geen olieverbruik.

Begrijp me niet verkeerd , ik zie (als VW liefhebber) de VW producten niet door een roze bril , ik weet heel goed dat er scherpe kantjes aanzitten en er producten zijn die (soms veel)beter kunnen. Maar , diezelfde problemen heb je ook bij alle andere automerken. Ik sleutel zelf al +30jaar aan auto's en vele van mijn vrienden zitten in de autosector (bvb werken in een garage) en ik hoor dus ook de verhalen van de andere merken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Dank @Pascal-141,

Mooi leesvoer, goed verwoord en bovenal nuttig. Bedankt :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

Tricolore schreef: 09 okt 2020, 21:28 20201009_161324[1].jpg

20201009_172332[2].jpg

20201009_172347[1].jpg
Ik zie dat Volkswagen hier een paar meter pijp bespaard heeft..
Vroeger liep dat nog gewoon door naar achteren..

(die uitlaat stopt nu halverwege onder de auto)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Montage van de stabi's voor en achter met opnieuw uitlijnen van onze T6.1.

De rijhoogte staat nu op vóór 37.5 / achter 39.0 cm. Bij het uitlijnen na de montage van de ARB's voor/achter, is bij het verstellen van de Powerflex (polyurethaan) stelbussen aan de achterzijde gezocht naar het max. haalbare qua camber of anders gezegd ; proberen zo min mogelijk negatief camber te scoren - afhankelijk van wat haalbaar is door de verlaging door de schroefset B14 en de gemonteerde H&R arb's - omdat des te lager je gaat des te meer negatief camber je creëert. Te negatief camber 'vreet' je banden op en de auto stuurt nerveus.

Toen het rijden. Niet nerveus, wel mooi stuurgevoel. Zeer strak en nog een stuk directer. Grens een stuk verlegd in bochten want minder 'hangen'. Wat me ook op viel is een significant verlies van comfort (meer dan me lief is) i.c.m. met deze B14 rijhoogte. Ook was de rijhoogte rondom gelijkwaardig afstellen ná de montage van de Powerflex bussen en de H&R arb's een stuk moeilijker. De stelschroeven achter staan onevenredig geschroefd, wat noodzakelijk was om een gelijke rijhoogte te krijgen (gewichtsverdeling van de T6..1 hoofdoorzaak ?). Wie dit technisch stukje herkent, snapt maar verder kan toelichten, gráág ...be my guest :proost

Eerst eens een paar keer met de bus op pad gaan en ervaring opdoen.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Rijden met de T6.1 voorzien van H&R arb's en powerflex. Vervolg.

Na vandaag gereden te hebben met onze T6.1 voorzien van nieuwe H&R stabi's (of arb's) icm de complete set powerflex gemonteerd, viel het me zaterdag jl. in eerste instantie direct op dat je aardig wat comfort verlies hebt. Ook is goed uitlijnen kennelijk lastiger (?) ; wat me ook is opgevallen is dat voor het goed afstellen van de rijhoogte een kort blokje om door de wijk écht niet genoeg is. Alles moet zich kennelijk eerst goed settlen en heeft hier een langere rit voor nodig ?

Ik zie ook vandaag een verschil in rijhoogte LV/RV tov LA/RA. Of het gewenning is of wat anders (maar zou niet weten hoe/wat)......voor m'n gevoel rijdt hij vandaag iets soepeler en comfortabeler dan afgelopen zaterdag, kort na het uitlijnen/aanpassen rijhoogte. Echt, ik weet weer waarom ik het altijd gekl**t noem met de schroefset :gif
Plaats reactie