Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door hangover »

Ik gebruik ook die roosters in de electrische voorramen. Met een beetje beleid dichtdoen anders gaat hij weer naar beneden :)
Ik zit wel te kijken of
windowfaninsert20.jpg
https://nl.pinterest.com/pin/600597300279135112/
zoiets te fabrieken is om wat meer pit achter de luchtstroom te zetten.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

hangover schreef: 12 okt 2020, 14:03 Ik gebruik ook die roosters in de electrische voorramen. Met een beetje beleid dichtdoen anders gaat hij weer naar beneden :)
Ik zit wel te kijken of
windowfaninsert20.jpg
https://nl.pinterest.com/pin/600597300279135112/
zoiets te fabrieken is om wat meer pit achter de luchtstroom te zetten.
Haha die is vet! Gewoon vier stuks ook... windkracht 5 naar binnen :bonk
jan2009 schreef: 12 okt 2020, 18:56 Je kan ook buiten koken voor het betere kampeergevoel.
Scheelt veel waterdamp en vet in je busje.
:bbq
Ja dat is ook zo... Ik heb zo'n campingaz twee pits dingetje wat ik eens zou kunnen proberen
red devel schreef: 12 okt 2020, 19:03 Kijk hier maar eens!
https://bus-ok.nl/Raamroosters-T4-paar.
Dank voor de tip! Scheelt bijna 30 euro meer degene die ik bij jasicamp heb gezien :proost
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: 10 okt 2020, 21:34 Dank voor de tips over de luifel... weer stof tot nadenken en aangezien het nu eerst weer winter wordt wil ik die tijd gebruiken om dan in het voorjaar iets uit te proberen.

Waar ik nu tegen aan ben gelopen is condens... met de warmere dagen geen enkele last van, maar nu het buren natter en vooral kouder wordt zie ik op elk stukje vrij staal en de ramen condens ontstaan. Tijdens het koken is het helemaal erg (logisch natuurlijk).
Belangrijkste is denk ik dus meer te ventileren (zoals ook mickel op zijn blog schrijft).
Aangezien ik achter deuren heb geen ik weinig aan een airsafe, en ik heb ook geen schuif- of klapramen...

Wat dan overblijft zijn roosters om in de cabine deuren te plaatsen, zoals deze: https://www.reimo.com/nl/kampeerartike ... deu?c=967
Werkt dat een beetje met elektrisch bediende ramen? Kun je die laten zitten tijdens het rijden?

Of dak ventilatie, zoals deze https://www.mijnbusistop.nl/dakventilat ... wart.html
Nadeel is dan dat je er een gat voor moet maken, maar hij is wel regelbaar en afsluitbaar... eventueel zou jeej er nog e.v. 12v computer ventilator bij kunnen knutselen

Ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen (en misschien wel hele andere suggesties)
Kijk, Dit bedoelde ik Chewbacca!
combirail.jpg
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ik zag hem al voorbij komen inderdaad! :toppie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Helaas zijn ze beschadigd geleverd vandaag...
Aan de achterzijde van het bovenste deel zitten deuken en is de lak beschadigd.
Ik had ook verwacht dat het 2 delen zouden zijn, maar dit waren 4 losse delen (twee per zijde) ... waarbij geen materiaal meegeleverd was om ze te laten scharnieren
Ik heb ze een mail gestuurd om ze te ruilen :mail
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Balen!
Ook bij Bus-oke besteld? Die van mij waren perfect verpakt en onbeschadigd!
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ja bij bus ok. Prima service, wordt omgeruild :toppie
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

:toppie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Inmiddels de nieuwe levering ontvangen, deze zijn wel goed.
Gelijk maar erin gezet, want afgelopen paar dagen was er weer vocht teveel in de lucht binnen :huilen

Hopen dat dit, naast een vochtvangertje, gaat helpen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door J vd Pal »

Mooi dat het opgelost is.

Vreemd dat het zo vochtig is, zou ook opzoek gaan daar de bron van al dat water en niet alleen bestrijden met extra ventilatie en vochtvangers.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ik denk slechte ventilatie... hetzij niet weten wat anders.
Het is pas begonnen toen het buiten kouder werd, eerder in de zomer geen last ook niet bij regen. Geen lekkage van het drinkwater systeem.
Alles zit potdicht als ik weg ben, en als ik er wel ben doe ik de voorramen een stukje open, en als het buiten droog is de schuifdeur ook.
Maar dan snachts had ik het weer dicht, dan komt er duur verdamping en uitademing ongeveer 1 liter water extra in de lucht erbij, wat dan condenseert op de ramen (isolatie matten aan de binnenkant er tegenaan) en het kale staal.
En dan ook nog binnen koken op gas...

De standkachel pakt de lucht van binnen, dus die ververst niet. Als dit niet voldoende helpt is dat mijn volgende optie.
Nu kan ik veilig blijven ventileren met die roosters, ook als ik weg ben.
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Gekke vraag, maar heb je wel op de juiste manier het isolatie aangebracht en goed materiaal gebruikt?
Op zich moet isolatiemateriaal wel ademen! En er voor zorgen dat je geen isolatie over de ventilatiegaten plakt natuurlijk. Anders kun je met kachel stoken wat je wil. Als die warmte niet kan doorstromen krijg je gauw condens.
Maar ik begrijp dat je er momenteel in verblijft/slaapt. Dan heb je inderdaad meer vocht. Vooral in deze tijd van het jaar.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ik slaap er nu gemiddeld 2-3 nachten per week in, vanwege onregelmatigheid met werk in de zorg.

Qua isolatie heb ik aluminium bubbel folie op de bodem en de binnenkant van de panelen geplakt , en een soort piepschuim (vanuit de bouw) in achter t de panelen. Dit werd mij aangeraden omdat het inderdaad geen vocht vast zou houden.
Nu heb ik het dak nog niet gestoffeerd dus er zijn nog openingen waar strak zichtbaar is, en daar zie je de condens. Ook het hefdak heb ik met deze folie en een stukje piepschuim en triplex plaatje afgewerkt, en langs de randen waar het neet niet aansluit op het doek zie je condens.
En uiteraard de ramen.

En als je dan een paar weken achtereen zo er ook gaat en te weinig ventileert en wel blijft slapen en koken is dit denk ik wat je krijgt...

Aanpak is dus deze nieuwe roosters, en op korte termijn het dak stofferen zodat dat 1 extra isolerend werkt en 2 het staal afdekt
Mocht dat onvoldoende zijn dan kijken om actief (Dus via de standkachel) buitenlucht aan te zuigen en te verwarmen
:toppie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

De nieuwe ventilatieroosters alleen hielpen een beetje, maar bleef toch nog erg vochtig binnen.

Daarna dus maar de knoop doorgehakt: de kachel moet buitenlucht aanzuigen.
Ook wel logisch, natuurkundig gezien, want op die manier verlaag je je luchtvochtigheid door de buitenlucht te verwarmen.
Rooster besteld, inclusief een bijpassende gatenzaag. Lokatie gemarkeerd, netjes het rooster erin en afkitten.

Afbeelding

Dat scheelt al een heleboel... ook heb ik het gevoel dat de ingeblazen lucht warmer aanvoelt, en de kachel juist minder hard hoeft te ventileren.

Omdat ik had gelezen dat de aluminium-isolatie voor huizen niet geschikt is voor platte daken (vanwege condens!) dacht ik dat dat voor een bus ook wel zou gelden. Dus gelijk doorgepakt en armaflex 6mm besteld. Wat een mooi spul is dat, jammer dat ik het niet van begin af aan gebruikt heb om alles in te pakken. Nu alles waar ik nog bij kon en los kon halen hiermee alsnog ingepakt.

Vandaag bij een vriend op bezoek geweest, blijkt hij een fantastisch mooie warmte-camera te hebben. Dus... kachel binnen aan, en na 15 min stoken maar eens meten. Buitentemperatuur zo'n 8-9 graden, binnen 17-19 graden.
IMGT0025.PNG
IMGT0025.PNG (31.46 KiB) 2671 keer bekeken
Hefdak 9 graden, met daaronder het raam van de schuifdeur
IMGT0012.PNG
IMGT0012.PNG (34.9 KiB) 2671 keer bekeken
Linker zijkant, met de b-stijl nog aan de onderzijde nog niet geïsoleerd.
Hier blaast de kachel ook recht op af, dus die vult zich nu (nog) heerlijk met warme lucht.
IMGT0013.PNG
IMGT0013.PNG (34.83 KiB) 2671 keer bekeken
De achterdeuren, waar de kachel ook op de linker achterdeur gericht staat. Ook zie je onderin wat warmte-lekkage, dus het rubber zal daar net niet helemaal meer afsluiten.

Afbeelding
De linker zijkant, waar opvalt dat de achter-stijl (waar het achterste uitblaasrooster op gericht staat) ook nog mooi oplicht.
Ik heb in het zij-paneel een opening gemaakt waar de deur-vanger doorheen kan bewegen. Ik vermoed dat hier een boel warme lucht nog in de stijl kan 'lekken'. Ik ga kijken of ik met een soort tochtstrip (met van die haren) ervoor kan zorgen dat er geen luchtlekkage meer is, maar wel die deurvanger er doorheen kan bewegen.

Al met al valt het me enorm mee hoe weinig het staal eigenlijk nog oplicht. Ook als we het omdraaien en binnen de koude plekken gaan opzoeken dan is dat eigenlijk alleen maar rondom de ramen. Daar had ik nu de schermen niet voor gedaan, dus dat is voor een andere keer om nog eens te testen.
Ook de onderkant wil ik nog wel eens bekijken met dit apparaatje.
Plaats reactie