Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

vragen over de T5
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door BosscheBol »

Goedendag, het audiogeluid in mijn T5 is belabberd en wil graag een upgrade gaan doen.
Qua speakers voorin zal het waarschijnlijk een composetje gaan worden, mid speakers in de deuren en tweeters in het dashboard.
Voor het laag zal ik een subwoofer gaan plaatsen.
Over het inbouwen/aansluiten heb ik wat vragen.

1) Onder de speakerroosters in het dashboard zitten nu geen speakers en ik kan zo snel ook geen bekabeling vinden, kan het zijn dat die kabels er af-fabriek niet altijd inzitten?
2) Mocht er geen bedrading (in de buurt) liggen, is het dan logisch om vanuit de deur 2 draadjes te trekken door het kabelrubber en zo naar het dashboard te gaan?
Bij de meeste composetjes zitten scheidingsfilters (lowpass/highpass) en dacht de bestaande bedrading naar de deurspeakers te gebruiken en de filters in de deuren te plaatsen.
Vanuit een filter dus 2 korte draden naar de mid-speakers en voor het hoog 2 draden via het kabelrubber naar het dashboard te gaan.
3) Heeft het isoleren/dempen van de deuren veel zin bij het plaatsen van een mid-speaker in de deur?

Bedankt zover :-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

1 ja
2 nee
3 ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: 21 nov 2020, 21:26 1 ja
2 nee
3 ja
Verklaar je nader Peter want denk dat je er met 2 naast zit.
Als ik het goed lees dan bedoeld de topicstarter dat hij vanuit een crossover wil gaan werken en dan kon hij wel eens gelijk hebben met de draden vanuit de crossover naar de hoge tonen in het dashboard
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

ktmkrik schreef: 21 nov 2020, 22:04
Multivan Generation schreef: 21 nov 2020, 21:26 1 ja
2 nee
3 ja
Verklaar je nader Peter want denk dat je er met 2 naast zit.
Als ik het goed lees dan bedoeld de topicstarter dat hij vanuit een crossover wil gaan werken en dan kon hij wel eens gelijk hebben met de draden vanuit de crossover naar de hoge tonen in het dashboard
Ik hoef mij niet nader te verklaren :politie

Even simpel, de speakerbedrading gaat vanaf de radio, richting de deurdoorvoer. Je kunt hem daar beter aftakken.
Waarom? Nou simpel, dan hoef je het deurpaneel er niet af te halen (scheelt je weer nieuwe clips kopen en kortere bedrading nodig), scheidingsfilter kun je daar op prima en vooral droog kwijt. Ga je het scheidingsfilter in de deur monteren, dan is de kans zeer groot dat het ding nat wordt en dus een veel korter leven beschoren is.
Dus ik had al een paar stappen verder gedacht :knipoog

Oja, als je een transporter dashboard hebt, dan heb je een zeer beperkte inbouwhoogte voor speakers achter de roosters.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

Ging even om de woordkeuze..
Je kunt ook vragen: goh Peter, kun je dat eens uitleggen.. wat je daarmee bedoeld..

@ Bobv,
dank voor je niet-constructieve bijdrage, daar ben je erg sterk in de laatste tijd :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door BosscheBol »

Dank voor de info.
Ik wilde me goed gaan voor bereiden om radio + speakers in 1x in te gaan bouwen, maar het schijnt nu toch wel een behoorlijk project te gaan worden. :muur

1) Deuren/panelen resoneren nu al behoorlijk bij rijden op bepaald wegdek, ook de standaard speaker in de deur klinkt vreselijk hol/ met echo.
Dus deuren isoleren/dempen zal ik sws moeten gaan doen.
Goed uitzoeken welke materialen ik daarvoor nodig heb en welke waar te plaatsen.

2) Van de speakerset die ik heb: 16,5cm mid/laag in de deur + tweeters in het dashboard, daarvan weet ik niet of de deurspeakers gaan passen op de bestaande speaker bevestiging.
Zal dus eerst 1 paneel moeten gaan loshalen om te zien wat erachter zit en dan evt wat bestellen/maken.

3) De radio ontvangst is zo goed als 0, na wat gezoek op dit forum, schijnt dit een typisch T5 probleem te zijn en heb ik tnt weinig duidelijkheid om dit probleem te kunnen tackelen gevonden.
Misschien van mn standaard radio afstappen en een nieuwe kopen die "VW compatible" is, zodat de ingebouwde antennekastjes/versterkers werken en de ontvangst dan misschien wel okay is?

Een simpel karweitje lijkt een behoorlijk gedoe te gaan worden.
Vroeger (T4) was alles beter? ;-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb je een PB gestuurd :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door BosscheBol »

Dank je voor je bericht. :yes
Ik heb je een mailtje gestuurd.
Als ik ermee aan de gang ga, is het misschien een idee dat ik ook foto's en een beschrijving maak.
Wellicht dat anderen er dan ook wat aan hebben?
grtz
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door odorf »

BosscheBol schreef: 27 nov 2020, 21:59 Als ik ermee aan de gang ga, is het misschien een idee dat ik ook foto's en een beschrijving maak.
Wellicht dat anderen er dan ook wat aan hebben?
Altijd een goed idee. Het kan praktische tips opleveren als je bezig bent, en je helpt mee om dit forum nog waardevoller te maken.
:yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

BosscheBol schreef: 27 nov 2020, 21:59 Dank je voor je bericht. :yes
Ik heb je een mailtje gestuurd.

grtz
geen mail ontvangen :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door BosscheBol »

Gisteren en vandaag aan het klussen geweest, helaas vergeten foto's te maken :bonk
Met wat hulp van Peter / Multivan Generation en
Eerst wat spullen gehaald, ao spekerringen passende bij de 16,5 cm composet, 1m² aluminium/butyl en 0,5M² Aeroflex (foamplaten).
Din-kabelboompje gesoldeerd tussen de speakerbekabeling, waar de splitter/scheidingsfilters er nu tussen zitten + aftakking voor de tweeters.
Bekabeling naar de tweeters gelegs.
Uit 1,5cm dikke foamplaat, tweeter-houders gesneden tweeters aangesloten op de bekabeling en deze in het dashboard geplaatst.
Deurpanelen verwijderd, waarbij de helft van de drukkers sneuvelden, gelukkig op advies van Peter genoeg op voorraad liggen nu.
Speakerringen (met standaard speaker er vast op) eruit geboord.
Door het grote speaker gat Aluminium butyl geplakt aan buitenzijde deur, daar overheen Aeroflex. (10mm dik).
Dus een soort van klankkast van de portieren gemaakt.
Nieuwe speakerringen erop gepopt, speakers aangesloten en zede op de ringen gepopt.
Het overige Aluminium-butyl op het metalen deurpaneel geplakt.
Foamplaten gesneden en die daar weer overheen.
Plastic deurpanelen terug geplaatst.
Bedrading getrokken (stroom + line-signaal) naar achter de bestuurders stoel en daar de actieve subwoofer geplaatst.
Bij het inbouwen van de radio, het antenne-stroomkastje van stroom voorzien, zat niet aangesloten.
Ben nu helemaal gelukkig met het geluid wat eruit komt :yes
Vanuit de deuren klinkt het mid en beetje laag, nu solide ipv het holle geluid wat er eerst in zat, ben ook af van het getril/geresoneer.
Vanaf het dashboard het hoog via de voorruit rechtstreeks gereflecteerd naar mn oren.
Dit aangevuld met de actieve sub, heb ik nu voorlopig voldoende geluid.
Van de week met verschillende muziek alles goed afstellen en kijken of de FM ontvangst nu goed genoeg is, ben van 2 naar zon 10 zenders gegaan, anders nog een standaard antenne op het dak plaatsen.
:driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

Fijn dat het gelukt is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
tonvandelangkruis
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Den Haag

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door tonvandelangkruis »

Ik ben heel benieuwd hoe je het antenne-stroomkastje van stroom hebt voorzien. Waar zitten die aansluitingen precies? Ik heb een nieuwe autoradio ingebouwd, maar de FM ontvangst is heel slecht. Vraag me af of de VW antenne wel werkt.
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door BosscheBol »

De auto heeft een Fakra aansluiting, mijn radio nog een ouderwetse din aansluiting.
Zover ik heb begrepen zit de radio-antenne in de (linker?) spiegel ingebouwd en heeft die een ingebouwde versterker.
Veel radio's hebben een stroomvoorziening voor de antenneversterker, de stroom loopt dan door de antenne-kabel.
Om het bij radio's zonder die (fantoom)stroom voorziening voor elkaar te krijgen kun je er zo'n adapter tussen zetten.
De stroom haal je van de blauwe draad op je radio, waar je een electrische antenne, of schakeldraad voor een versterker op aansluit.
84U3VD2WXG.jpg
(16.24 KiB) Nog niet gedownload
Bij mij gaf het wat verbetering, maar was nog steeds ruk.
Vd week een gat geboord in het midden van het dak en er een gewone antenne opgezet.
Omdat DAB+ in opmars is, maar gelijk een antenne genomen met FM/AM en DAB+
Wat een verschil, ben nu helemaal blij met de ontvangst.
En dat voor maar 30 eurie :yes
51Edd7za+oL._AC_SL1001_.jpg
Laatst gewijzigd door BosscheBol op 13 dec 2020, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

Hoe ziet dat er uit op je dak?
Kun je er een foto van plaatsen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie