Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 Motor probleem - Opgelost
Re: T4 Motor probleem
@jan haha nee begrijp ik, ik dacht miss valt je iet specifieks op aan de foto's.
Volgens mij is de cilinderkop er al af en ligt ie daar op de werkbank. Op de foto zien we de cilinderkop, kleppendeksel eraf en nokkenas gedemonteerd en zien we op die foto de alleen beschadigde kleppen (in + uit) en nokkenas maar geen zuigers.. toch?
De garage raadde me wel aan deze kop te laten reviseren (gaat daarvoor naar andere garage, BOSCH ) omdat dat voordeliger zou zijn dan de hele kop vervangen! Ze hebben ervaring met deze motor, vorige week hadden ze ook een 1.9TD cilinderkop op deze manier gedaan. Dus wel een beetje tegen het advies van Peter en Odorf in... Maar vind het nog lastiger zo'n advies van een ervaren monteur in de wind te slaan. Ook brandstofpomp gaat naar diezelfde garage voor revisie..
Zouden er nog andere dingen zijn die ik moet aankaarten nu die motor helemaal open is..? Waterpomp bijvoorbeeld?
Ieg dank voor het meedenken allemaal echt top, beetje het gevoel dat ik er niet alleen voor sta maar met in the back. En steeds iets meer leer over hoe m'n bus werkt...
Volgens mij is de cilinderkop er al af en ligt ie daar op de werkbank. Op de foto zien we de cilinderkop, kleppendeksel eraf en nokkenas gedemonteerd en zien we op die foto de alleen beschadigde kleppen (in + uit) en nokkenas maar geen zuigers.. toch?
De garage raadde me wel aan deze kop te laten reviseren (gaat daarvoor naar andere garage, BOSCH ) omdat dat voordeliger zou zijn dan de hele kop vervangen! Ze hebben ervaring met deze motor, vorige week hadden ze ook een 1.9TD cilinderkop op deze manier gedaan. Dus wel een beetje tegen het advies van Peter en Odorf in... Maar vind het nog lastiger zo'n advies van een ervaren monteur in de wind te slaan. Ook brandstofpomp gaat naar diezelfde garage voor revisie..
Zouden er nog andere dingen zijn die ik moet aankaarten nu die motor helemaal open is..? Waterpomp bijvoorbeeld?
Ieg dank voor het meedenken allemaal echt top, beetje het gevoel dat ik er niet alleen voor sta maar met in the back. En steeds iets meer leer over hoe m'n bus werkt...
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Motor probleem
Cilinderkop fabrieksnieuw komt waarschijnlijk onder de streep goedkoper uit als revisie.
IK was voor mijn revisie van de cilinderkop 820 euro kwijt,
terwijl een fabrieksnieuwe kop 630 euro was .. De arbeid maakt het duur.
Mijn advies is om hem meteen nieuw te monteren, meteen klaar met dat..
Ik heb de indruk dat ze je proberen uit te kleden.
Groeten Peter
IK was voor mijn revisie van de cilinderkop 820 euro kwijt,
terwijl een fabrieksnieuwe kop 630 euro was .. De arbeid maakt het duur.
Mijn advies is om hem meteen nieuw te monteren, meteen klaar met dat..
Ik heb de indruk dat ze je proberen uit te kleden.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 Motor probleem
Ze hebben de zuigers onder de kop gecheckt: everyting OK! Dus dat is een mazzel..Pascal-141 schreef: ↑27 nov 2020, 12:07 Als de zuigers geraakt zijn door de kleppen , is de kans ook groot dat de zuigers , de zuigerstangen of zelfs de krukaslagers beschadigd/krom zijn .
Als je veel geluk hebt , hebben de kleppen maar lichtjes geraakt en is er aan de onderblok nog geen schade .
Een eerste indicatie is het opmeten van het onderblok en zuigers : meet het hoogte verschil van de zuigers t.o.v. het bovenvlak vd onderblok 1 voor 1 op in hun bovenste stand . Dit moet heel precies gebeuren (zeker tot op 0,1mm) , dan weet je al of er een zuigerstang krom is of niet .
Dank! waardeer het advies Peter. Zou idd goed kunnen, arbeid is in Portugal wel wat goedkoper dan in Nederland. Wellicht dat het daarom in dit geval wat voordeliger is. Wacht de prijsindicatie nog even af.. fingers crossed.Multivan Generation schreef: ↑27 nov 2020, 14:51 Cilinderkop fabrieksnieuw komt waarschijnlijk onder de streep goedkoper uit als revisie.
IK was voor mijn revisie van de cilinderkop 820 euro kwijt,
terwijl een fabrieksnieuwe kop 630 euro was .. De arbeid maakt het duur.
Mijn advies is om hem meteen nieuw te monteren, meteen klaar met dat..
Ik heb de indruk dat ze je proberen uit te kleden.
Groeten Peter
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: T4 Motor probleem
Tarief arbeidsloon ligt stukje lager in Portugal dan in België/Nederland, dus herstelling ‘kan’ voordeliger zijn.
Gut-feeling is een belangrijke als je onderweg panne hebt. In je eerste garage voelde het gelijk als afzetterij, de huidige ‘indie-garage’ speelt eerder open boek met je heb ik het gevoel.
Succes met het avontuur.
Gut-feeling is een belangrijke als je onderweg panne hebt. In je eerste garage voelde het gelijk als afzetterij, de huidige ‘indie-garage’ speelt eerder open boek met je heb ik het gevoel.
Succes met het avontuur.
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
Re: T4 Motor probleem
OK prijs indicatie gaat naar de volgende prijzen...
Door externe garage
Check dieselpomp + injectors: 320,-
Cilinderkop parts + work: 280 - 320,-
Old skool garage
Parts and werk: 600 - 700
- timingbelt
- koppakking
- olie
- small parts
hopelijk blijft het dan ffkes hierbij... maar klinkt redelijk legit toch?
Door externe garage
Check dieselpomp + injectors: 320,-
Cilinderkop parts + work: 280 - 320,-
Old skool garage
Parts and werk: 600 - 700
- timingbelt
- koppakking
- olie
- small parts
hopelijk blijft het dan ffkes hierbij... maar klinkt redelijk legit toch?
Re: T4 Motor probleem
Juist je hebt gelijk! Moet wel redelijk trekken aan die gasten voor info maar dat kan ook 'n cultuur verschilletje zijnBartzagato schreef: ↑27 nov 2020, 19:58 Tarief arbeidsloon ligt stukje lager in Portugal dan in België/Nederland, dus herstelling ‘kan’ voordeliger zijn.
Gut-feeling is een belangrijke als je onderweg panne hebt. In je eerste garage voelde het gelijk als afzetterij, de huidige ‘indie-garage’ speelt eerder open boek met je heb ik het gevoel.
Succes met het avontuur.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
- Locatie: Mol - België
Re: T4 Motor probleem
Prijzen lijken me fair.JornT schreef: ↑27 nov 2020, 20:09 OK prijs indicatie gaat naar de volgende prijzen...
Door externe garage
Check dieselpomp + injectors: 320,-
Cilinderkop parts + work: 280 - 320,-
Old skool garage
Parts and werk: 600 - 700
- timingbelt
- koppakking
- olie
- small parts
hopelijk blijft het dan ffkes hierbij... maar klinkt redelijk legit toch?
Maar steeds indachtig: prijzen worden verdeeld aan het einde van de rit, en er kan altijd iets om de hoek komen loeren. Na 25jaar met oude machines bezig te zijn, weet ik dit maar al te goed. En ook dan geldt het: doorbijten... niet dan ff op de portemonnee gaan zitten. Het geheel zal er wel bij varen.
En keep in mind: jij zit wel lekker in Portugal en wij in ‘lockdown druilerig’ Be/NL.
1991 VW T4 California - 2.4d -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi -
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: T4 Motor probleem
Je bent nu een hele hoop kosten aan het maken aan een blok zonder de oorzaak aan te pakken.
Laat je garage er alstublief even de krukaspoulie afhalen. Dit is de oorzaak van 90% van de kapotlopende 1.9TD's . En dan hoop ik dat zij de juiste tools hebben om die krukas weer te vlakken en hem op moment aan te trekken. Anders is je hele herstelling binnen x aantal km voor niks geweest.
Laat je garage er alstublief even de krukaspoulie afhalen. Dit is de oorzaak van 90% van de kapotlopende 1.9TD's . En dan hoop ik dat zij de juiste tools hebben om die krukas weer te vlakken en hem op moment aan te trekken. Anders is je hele herstelling binnen x aantal km voor niks geweest.
Re: T4 Motor probleem
Hi raf, oei dank voor je reactie! Hierboven noemden mensen dit probleem ook al en er werd gezegd check even goed of je echt de oorzaak aanpakt. Ik besefte me echter niet dat een speling op die poelie precies dezelfde gevolgen kan hebben.raf_construct schreef: ↑29 nov 2020, 13:38 Je bent nu een hele hoop kosten aan het maken aan een blok zonder de oorzaak aan te pakken.
Laat je garage er alstublief even de krukaspoulie afhalen. Dit is de oorzaak van 90% van de kapotlopende 1.9TD's . En dan hoop ik dat zij de juiste tools hebben om die krukas weer te vlakken en hem op moment aan te trekken. Anders is je hele herstelling binnen x aantal km voor niks geweest.
Als ik het goed begrijp verbindt die krukaspoelie (de distrubutieriem, of andere riemen??) met de krukas en daarmee de zuigers. Aka, speling tussen de poelie en krukas kan er ook voor zorgen dan een motor verkeerd getimed draait met als gevolg: kleppen kunnen de nokkenas verkeerd raken en beschadigen (of erger, zuigers ook beschadigd).
Constatering van de monteur is: 'timing verlopen' door oorzaak 'distributieriem tandje versprongen' met onderliggende oorzaak 'riem niet strak genoeg'. maar het zou dus ook best eens kunnen dat speling op de poelie... meespeelt met het stuklopen van deze motor. Het zou idd flink balen zijn al blijkt dat niet de spanning van de riem maar speling op de krukaspoelie de oorzaak is en daar nu dan niks mee te doen!
Die poelie eraf halen om te kijken zal niet zo'n probleem zijn (lees hier echter ook verhalen over verkeerde/gebroken bouten in bepaalde versies van deze motoren?). Als blijkt dat idd de (kop van de?) krukas ingesleten is en hoe dat te fixen zal wel een ander verhaal zijn, maar door de poelie eraf te halen en de as te bekijken kan wel uitgesloten worden of daar nog een mogelijke oorzaak ligt als ik het goed begrijp... ben benieuwd. Ga dit zeker even checken bij de monteur!
Nogmaals dank voor deze reactie (en ook voorgangers) ik ga de monteur weer lastigvallen
Re: T4 Motor probleem
De mechanic grapt al dat ik teveel aan het internetten ben, waha.
Maar zonder grappen:
- die pulley kan eraf zonder het onderblok verder open te maken toch?
- welke riem zit er aan die pulley?
- kan je daar, mocht het vlakken nodig zijn, een beetje bij zonder dat het motorblok eruit hoeft..?
Dank!!
Jorn
Maar zonder grappen:
- die pulley kan eraf zonder het onderblok verder open te maken toch?
- welke riem zit er aan die pulley?
- kan je daar, mocht het vlakken nodig zijn, een beetje bij zonder dat het motorblok eruit hoeft..?
Dank!!
Jorn
Re: T4 Motor probleem
Als de mechanic daar problemen mee heeft kan hij ook bijvoorbeeld 50.000 km garantie geven.
(Grapje)
1;
Ja
2;
Distributieriem. Deze verbind de bovenkant (nokkenas -kop) met de onderkant (krukas - zuigers) ((ja nu schrijf ik het wel goed. en bij de 1.9 ook nog een tussenas met oliepomp.
(Anders was het niet zo’n issue ... andere riemen (multiriem en stuurbekrachtiging) kunnen er op los slippen zonder grote schade)
3;
Ja volgens mij wel. (al heb ik dat zelf nog nooit bij het handje gehad,dus daar kan ik niet met alle zekerheid op antwoorden) anyone??
(Grapje)
1;
Ja
2;
Distributieriem. Deze verbind de bovenkant (nokkenas -kop) met de onderkant (krukas - zuigers) ((ja nu schrijf ik het wel goed. en bij de 1.9 ook nog een tussenas met oliepomp.
(Anders was het niet zo’n issue ... andere riemen (multiriem en stuurbekrachtiging) kunnen er op los slippen zonder grote schade)
3;
Ja volgens mij wel. (al heb ik dat zelf nog nooit bij het handje gehad,dus daar kan ik niet met alle zekerheid op antwoorden) anyone??
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: T4 Motor probleem
Hi Odorf thanks! Dan gaat het om dit dingetje dus? van:odorf schreef: ↑30 nov 2020, 19:34 Als de mechanic daar problemen mee heeft kan hij ook bijvoorbeeld 50.000 km garantie geven.
(Grapje)
1;
Ja
2;
Distributieriem. Deze verbind de bovenkant (nokkenas -kop) met de onderkant (krukas - zuigers) ((ja nu schrijf ik het wel goed. en bij de 1.9 ook nog een tussenas met oliepomp.
(Anders was het niet zo’n issue ... andere riemen (multiriem en stuurbekrachtiging) kunnen er op los slippen zonder grote schade)
3;
Ja volgens mij wel. (al heb ik dat zelf nog nooit bij het handje gehad,dus daar kan ik niet met alle zekerheid op antwoorden) anyone??
https://www.proxyparts.com/car-parts-st ... d/7781434/
Monteur kent het probleem van de losse pulley maar laat het liever zitten als het geen problemen geeft. maar nu juist om het probleem te checken moet ie er alleen af en controleren op beschadigingen op het punt waar die vast zit..?
Laatst gewijzigd door JornT op 30 nov 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: T4 Motor probleem
Zoek eens op google/youtube naar "AAZ loose crank pulley" dan word je al veel wijzer. Ja, er bestaat een specifieke tool om dit te vlakken, oudere vw specialisten die zo destijds veel golf 3's hebben gered hebben dit nog wel eens liggen. Ook om die bout aan te trekken heb je een blokkeertool nodig al kan je die ook zelf bouwen. En ja dit kan met het onderblok in de auto zonder veel demontage. Van zodra een 1,9TD begint te stotteren/ roken is dit echt een alarmbel en moet je onmiddelijk van bovenaf checken of je die poulie ziet wiebelen. Het wiebelen wordt snel erger tot de pulley uiteindelijk over het nokje draait ( met het lawaai/ niet meer starten en motorschade tot gevolg) .
De kans is veel groter dat dit de oorzaak is dan dat de riem een tand verspringt. Hoe vaak hoor je van een distributieriem die op de helft van zijn levensduur plots verspringt ?
De kans is veel groter dat dit de oorzaak is dan dat de riem een tand verspringt. Hoe vaak hoor je van een distributieriem die op de helft van zijn levensduur plots verspringt ?
Re: T4 Motor probleem
Tja, ik snap je punt. Is wel 55000 km en 6 jaar geleden dat die distributieriem gedaan is. Ook wel tikkie oud misschien... en flink mee gereden laatste maand plots paar duizend km er bij tijd.raf_construct schreef: ↑30 nov 2020, 20:40 De kans is veel groter dat dit de oorzaak is dan dat de riem een tand verspringt. Hoe vaak hoor je van een distributieriem die op de helft van zijn levensduur plots verspringt ?
Is ook niet niks.. voor zowel poelie als riem... Anyhow, hij heeft die poelie los/al vervangen.. Heb gevraagd om foto's van de poelie en wat erachter zit. Hopelijk heeft ie dat nog.
Huidige situatie:
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Motor probleem
Goh, en dat met een wegenwacht-gele T4.
Dat verwacht je niet natuurlijk..
Dat verwacht je niet natuurlijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...