Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vervangen slang blok-oliekoeler
vervangen slang blok-oliekoeler
Beste weetjewellers,
Heeft iemand een tip voor mij voor het volgende:
Ik heb koelvloestoflekkage bij de aansluiting van de leiding van het blok naar de oliekoeler bij slang 17, slangklem nr 28 op plaatje. Als ik de slangenklem met schroefdraad die daar nu zit aandraai gaat het weer een tijd goed, maar ik denk dat die klem langzaam weer lostrilt. Nou wilde ik eigenlijk die slang en de 2 slangenklemmen vervangen, maar ik kan er nu net bij om de huidige slangenklem aan te draaien als ik de luchtinlaatslang voor de gasklep verwijder. Het gaat denk ik niet lukken om op deze manier de slang te vervangen. Het lijkt erop dat ik het inlaatspruitstuk moet verwijderen? Klopt dit, of mis ik een handigheidje? Losmaken inlaatspruitstuk van de ingebouwde motor lijkt me best lastig, ik kan de inbusmoeren net voelen, maar ik krijg niet in allemaal een bitje erin op allen gevoel. Met zoekfunctie zag ik wel eerdere tips, maar niet voor AAF motor. Ben pas een jaar af-en toe aan het sleutelen dus alle tips zijn welkom.
Alvast dank voor het meedenken
Heeft iemand een tip voor mij voor het volgende:
Ik heb koelvloestoflekkage bij de aansluiting van de leiding van het blok naar de oliekoeler bij slang 17, slangklem nr 28 op plaatje. Als ik de slangenklem met schroefdraad die daar nu zit aandraai gaat het weer een tijd goed, maar ik denk dat die klem langzaam weer lostrilt. Nou wilde ik eigenlijk die slang en de 2 slangenklemmen vervangen, maar ik kan er nu net bij om de huidige slangenklem aan te draaien als ik de luchtinlaatslang voor de gasklep verwijder. Het gaat denk ik niet lukken om op deze manier de slang te vervangen. Het lijkt erop dat ik het inlaatspruitstuk moet verwijderen? Klopt dit, of mis ik een handigheidje? Losmaken inlaatspruitstuk van de ingebouwde motor lijkt me best lastig, ik kan de inbusmoeren net voelen, maar ik krijg niet in allemaal een bitje erin op allen gevoel. Met zoekfunctie zag ik wel eerdere tips, maar niet voor AAF motor. Ben pas een jaar af-en toe aan het sleutelen dus alle tips zijn welkom.
Alvast dank voor het meedenken
Laatst gewijzigd door Jenson op 08 jan 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Hmm, lukt even niet om bestanden te uploaded. Hier link voor nummers genoemd hierboven
https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 21-121050/
https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 21-121050/
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Heb je het al vanaf de onderzijde geprobeerd?
Die slangenklemmen die jij noemt gaan insnijden op de slang met mogelijke lekkage tot gevolg.
Stuur mij even een PB, dan stuur ik je 2 originele klemmen op..heb er nog liggen waar ik niets mee doe. Gratis.
Groetjes Peter
Die slangenklemmen die jij noemt gaan insnijden op de slang met mogelijke lekkage tot gevolg.
Stuur mij even een PB, dan stuur ik je 2 originele klemmen op..heb er nog liggen waar ik niets mee doe. Gratis.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Wow wat een super tof aanbod Peter. Ik zal nog een keer vanaf onderen kijken of het te doen is, kan me herinneren dat het ook erg krap was toen ik opzoek was naar de lekkage.Multivan Generation schreef: ↑19 dec 2020, 21:34 Heb je het al vanaf de onderzijde geprobeerd?
Die slangenklemmen die jij noemt gaan insnijden op de slang met mogelijke lekkage tot gevolg.
Stuur mij even een PB, dan stuur ik je 2 originele klemmen op..heb er nog liggen waar ik niets mee doe. Gratis.
Groetjes Peter
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
- m.c van den berg
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
dat gaat het makkelijkst van af van onderen. Ik heb het liggend op de grond ooit gedaan, auto voor omhoog, daarna voorbij subfreem het meeste zicht.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Een verassingspaket van een heel vriendelijk hier wel bekend persoon verder en ook de slang is binnen.
Vandaag even onder de bus gekropen, het moet idd mogelijk zijn vanaf de onderkant zoals jullie aangaven, maar ook daar is niet zoveel ruimte. Ik ga het iig op deze manier proberen, moet wel even de tijd hebben om hem op te krikken en assteunen eronder te plaatsen. Op het moment nogal druk in het ziekenhuis..... Maar hoe het gelukt is zal ik laten weten.
Vandaag even onder de bus gekropen, het moet idd mogelijk zijn vanaf de onderkant zoals jullie aangaven, maar ook daar is niet zoveel ruimte. Ik ga het iig op deze manier proberen, moet wel even de tijd hebben om hem op te krikken en assteunen eronder te plaatsen. Op het moment nogal druk in het ziekenhuis..... Maar hoe het gelukt is zal ik laten weten.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Nou ik was iets te voorbarig met dat ik zou laten weten hoe het gelukt is..... Uiteindelijk zal het wel lukken maar vandaag nog niet.
Voorkant omhoog, assteunen eronder, had idd beter overzicht zo,maar kon er maar net bij. De aansluiting van de oliekoeler kon ik nog wel manipuleren, maar die op het blok kon ik nog steeds niet goed genoeg bij om een slang eraf te krijgen, laat staan er een te monteren en slangenklem te plaatsen.
Toen heb ik krik onder achterste motorsteun/vernellingsbaksteun gezet om de motor wat te kantelen en toch van bovenaf achter het inlaatspruitstuk de klus te klaren. Had net wat meer ruimte, maar nadat ik koelvloeistof weg had laten lopen, lukte het toch niet om de slang los te krijgen, er is gewoon te weinig ruimte :(. Ik durfde het niet aan om nog harder te gaan wrikken, want ik wist niet of ik dan nog weer de nieuwe slang zou kunnen monteren.
Nou wel veel geleerd vandaag (bijvoorbeeld dat mij achterste motorsteun misschien wel eens vervangen kan worden), maar ik ga nog even nadenken hoe ik dit varkentje ga wassen.
Ik zit nu te denken om om de warme lucht reflector te demonteren om wat meer ruimte te creëren, die zit maar op 2 plekken vast. Maar ja ergens denk ik dat VW toch wel nagedacht heeft over het vervangen van zoiets en dat het makkelijker moet kunnen?
Voorkant omhoog, assteunen eronder, had idd beter overzicht zo,maar kon er maar net bij. De aansluiting van de oliekoeler kon ik nog wel manipuleren, maar die op het blok kon ik nog steeds niet goed genoeg bij om een slang eraf te krijgen, laat staan er een te monteren en slangenklem te plaatsen.
Toen heb ik krik onder achterste motorsteun/vernellingsbaksteun gezet om de motor wat te kantelen en toch van bovenaf achter het inlaatspruitstuk de klus te klaren. Had net wat meer ruimte, maar nadat ik koelvloeistof weg had laten lopen, lukte het toch niet om de slang los te krijgen, er is gewoon te weinig ruimte :(. Ik durfde het niet aan om nog harder te gaan wrikken, want ik wist niet of ik dan nog weer de nieuwe slang zou kunnen monteren.
Nou wel veel geleerd vandaag (bijvoorbeeld dat mij achterste motorsteun misschien wel eens vervangen kan worden), maar ik ga nog even nadenken hoe ik dit varkentje ga wassen.
Ik zit nu te denken om om de warme lucht reflector te demonteren om wat meer ruimte te creëren, die zit maar op 2 plekken vast. Maar ja ergens denk ik dat VW toch wel nagedacht heeft over het vervangen van zoiets en dat het makkelijker moet kunnen?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Slang naar oliekoeler is te bereiken van onder, maar naar het blok kom ik niet goed bij
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Inlaatspruitstuk verwijderen?
Op gevoel zonder zicht krijg ik er wel een dopje op, maar het lukt mij echt niet om hier op deze manier een vw slangenklem op te krijgen
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: vervangen slang blok-oliekoeler
Nou uiteindelijk gelukt.
1. Bus rechtsvoor omhoog zodat de hoek net iets beter wordt als je eronder licht (Misschien als je veel ruimte hebt kan je beide kanten hoog zetten, maar dat lukt niet bij mij)
2. Slangenklem oliekoelerkant van boven losmaken en van onder van de koeler halen
3. Slangenklem blokkant op gevoel en losmaken en van onderaf lostrekken
4. Eerst de VW slangenklemmen (dank Peter) natuurkijk op de nieuwe slang . Blokkant is trouwens kleinere maat
5. Schroefbare slangenklem om VW slangenklem
6. Snel monteren van bovenaf, slangenklem op zijn plaats, gaat nu makkelijk omdat die openstaat.
7. Met fototoestel even controleren of positie echt goed is (monteursspiegel lukt denk ik misschien ook nog net)
8. Hulpslangenklem losdraaien en een vreugdedansje doen als het op de foto eruitziet dat die goed zit
9. Koelerkant monteren, lukt net van bovenaf, maar als je iets dikkere onderarmen hebt dan ik zal het van onderen moeten
Niet gedacht dat het zo'n avontuur zou worden. Hulde voor mensen die het vanaf de onderkant kunnen; misschien op de brug en met veel ruimte, maar bij mij kon dat echt niet.
1. Bus rechtsvoor omhoog zodat de hoek net iets beter wordt als je eronder licht (Misschien als je veel ruimte hebt kan je beide kanten hoog zetten, maar dat lukt niet bij mij)
2. Slangenklem oliekoelerkant van boven losmaken en van onder van de koeler halen
3. Slangenklem blokkant op gevoel en losmaken en van onderaf lostrekken
4. Eerst de VW slangenklemmen (dank Peter) natuurkijk op de nieuwe slang . Blokkant is trouwens kleinere maat
5. Schroefbare slangenklem om VW slangenklem
6. Snel monteren van bovenaf, slangenklem op zijn plaats, gaat nu makkelijk omdat die openstaat.
7. Met fototoestel even controleren of positie echt goed is (monteursspiegel lukt denk ik misschien ook nog net)
8. Hulpslangenklem losdraaien en een vreugdedansje doen als het op de foto eruitziet dat die goed zit
9. Koelerkant monteren, lukt net van bovenaf, maar als je iets dikkere onderarmen hebt dan ik zal het van onderen moeten
Niet gedacht dat het zo'n avontuur zou worden. Hulde voor mensen die het vanaf de onderkant kunnen; misschien op de brug en met veel ruimte, maar bij mij kon dat echt niet.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: vervangen slang blok-oliekoeler
Oude en nieuwe slang
Op het blok
Knutselwerk om de slangenklem te kunnen plaatsen zonder het te kunnen zien
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: vervangen slang blok-oliekoeler
In positie
Tadhaaaaa
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vervangen slang blok-oliekoeler
Voor dat soort klemmen heb je een tang zoals in dit linkje
Stevige klemmen he
Mooi dat het gelukt is
Stevige klemmen he
Mooi dat het gelukt is
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vervangen slang blok-oliekoeler
Je heel stevig, gaat nergens meer heen. Die tang had het naar de oliekoeler wel makkelijker gemaakt idd. Nou ja ik weet nu alles aan de achterkant van het blok op de tast te vinden
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF