Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door seba$ »

Beste Weetjewellers,

Na vele fijne km's in een T4 wijsneus, T5 en T6.1 kan ik nu een T4 2.4d camper overnemen van een familielid.
De bus heeft een 3 traps automaat welke niet meer doorschakeld naar z'n 3e versnelling. 90km/h bij 3500rpm is dus eigenlijk de semi-comfortabele max.
Nu lees ik heel veel automaat problemen, vooral bij de 2.5 motoren en 4traps automaten maar weinig over deze bakken.

Mijn idee was dus om hem om te (laten) bouwen naar een handbak, waarschijnlijk de meest duurzame oplossing. :driveT4
Zijn er weetjewellers die dit zelf gedaan hebben en/of laten doen?

Nu blijft het natuurlijk wel een 26jaar oude bus waar ik geen kapitalen in wil steken. Is max 2000euro voor zo'n ombouw een beetje realistisch?

Groet Sebas
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt hem over nemen, maar dat hoef je dus niet te doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door raf_construct »

Bij een 2.4 zit er nog geen elektronica mee gemoeid, dus alles wat mechanisch anders is, de bak incl. bediening, en mogelijk tellerunit enz. moet je overbouwen. Waarschijnlijk ook baksteunen, aandrijfassen ?
Om makkelijk te werken, zou ik denken aan een sloop bus die je erbij koopt, dan kom je nooit onderdelen te kort.

Je kan ook gewoon een andere automaatbak zoeken of deze laten herstellen. Ik heb ooit ook een automaat 2.4 gehad, rijdt eigenlijk best goed.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door koensch »

of een 2.5L TDI bus kopen van 2002/2003 en het camperdeel overzetten.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
idh
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door idh »

De automaatbakken van een Vw T4 staan niet bekend om hun betrouwbaarheid helaas. Overbouwen is te doen. Je moet dan wel alles compleet hebben. Wellicht kan ik je verder helpen. Zie Pb.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door seba$ »

Bedankt voor alle reacties.
Na een paar dagen bezinning wil ik de bus toch overnemen, er is wel wat moois van te maken.
Het idee van een wijsneus t4 2.5 waarbij alles overgebouwd word voor een 'nieuwe' camper is eigenlijk ook niet zo gek maar eerder toekomstmuziek.

Ik haal de camper vd week op en loop dan eerst alles na, vervolg word dan toch de handbak.
Ik heb zelf helemaal niets met automaat rijden, en de defecte bak laten herstellen is waarschijnlijk ook uitstel van executie voor waarschijnlijk meer geld dan een nette handbak erin.
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door seba$ »

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal! Hij start nog niet..

Vd week een 2e t4 gekocht.
Automaatbak er onderuit gehaald en alles omgebouwd naar de handbak.
Ik houd nog wel wat stekkers over die vd automaatbak kwamen en daar ligt waarschijnlijk het probleem, want hij start nog niet.
Startmotor gaat niet rond dus waarschijnlijk mis ik een N of P signaal vd handbak, welke stekker moet ik hiervoor doorlussen om dit te simuleren?
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door DE KNEU »

Startmotor van automaat is anders dus die kan je niet op een schakel overzetten
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door seba$ »

DE KNEU schreef: 15 mei 2021, 22:32 Startmotor van automaat is anders dus die kan je niet op een schakel overzetten
De juiste startmotor die ook past en getest is zit nu op de bak.. ik verwacht dat het iets met een signaal is welke normaal uit de automaatbak komt
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door Olaf »

Kan je op de oude bak niks meten als je die bediend?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door seba$ »

Gister weer wat meer leven in de T4 gekregen, startmotor wilde ronddraaien met het bypassen van het relais. Echter wil de motor nog niet aanslaan, dashboard geeft ook nog D aan.

Waarschijnlijk moeten de oude automaatbakstekkers dus overbrugd worden hiervoor, of zou een 'handbak ECU' voldoende zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4d automaat problemen, ombouw naar handbak

Bericht door Multivan Generation »

ECU, kabelboom en computer van de donor overzetten, evenals contactslot, of je moet de transponderchip van de wegrij blokkering overzetten in je eigen sleutel.

Teller unit eventueel ook, als de D-R-N en P je gaan storen.
En pedalen natuurlijk, maar dat lijkt me logisch.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie