Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculader aansluiten op startaccu

vragen over de T6
Plaats reactie
Wors
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2012, 07:42

Acculader aansluiten op startaccu

Bericht door Wors »

Op de huishoudaccu heb ik een Victron Blue Power 12/10 acculader aangesloten voor het geval de T6 zelfbouw camper is aangesloten op walstroom.

Tijdens het rijden wordt de huishoudaccu geladen via een booster op de startaccu. Aangezien de T6 alleen voor de vakantie gebruikt wordt, wil ik ook graag een Victron op de startaccu. Nu lees ik op een Engels forum dat je deze lader niet direct op de accupolen mag aansluiten, maar dat de “min” aangesloten moet worden op een massapunt om het batterij management systeem niet in de war te brengen. Het een betreft een euro 6 T6 met start/stop systeem.

Alvast dank voor de input.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculader aansluiten op startaccu

Bericht door Multivan Generation »

Even goed op je booster kijken of die wellicht nog een laad uitgang heeft.
Dan kun je wellicht met je huidige lader ook de startaccu opladen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Acculader aansluiten op startaccu

Bericht door krekwakwol »

Ik weet niet wat voor scheidingsrelais er tussen de startaccu en de huishoud accu zit, maar bij de Cyrix-ct intelligent battery combiner wordt de startaccu ook opgeladen boven een bepaalde spanning, dit wordt volgens mij bereikt als de huishoudaccu op spanning is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Wors
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2012, 07:42

Re: Acculader aansluiten op startaccu

Bericht door Wors »

Er zit een buck-boost 400/25A DC/DC converter gemonteerd.

Ik heb geen mogelijkheid kunnen ontdekken voor een laaduitgang, helaas. Daarnaast heb ik wat metingen verricht, maar de startaccu wordt in geen enkele situatie geladen vanuit de reeds aanwezige acculader op de huishoudaccu of de DC/DC converter.

Ik ga dus toch kijken voor een tweede lader, maar kan iemand aangeven of ik de accupolen van de startaccu direct kan gebruiken of dat ik een massapunt voor de “min” moet gebruiken?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Acculader aansluiten op startaccu

Bericht door krekwakwol »

Dat zou toch niet uit moeten maken, de min van de accu zit toch rechtsstreeks op de massa??
Of zit er bij een T6 nog iets tussen de minpool van de accu en de massa.
Dat is jou twijfel ook begrijp ik.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Wors
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2012, 07:42

Re: Acculader aansluiten op startaccu

Bericht door Wors »

Klopt, ik zag dit artikel:

https://www.t6forum.com/threads/battery ... int.10185/

Hier staat benoemd dat je niet rechtstreeks een acculader op de min-pool van de accu van een T6 moet aansluiten. Zelfs als de auto niet actief is.
Plaats reactie