Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Dit lijkt een constante bij T4s: zoeken naar extra bergruimte rond de bestuurdersplaats. Mijn busje - een Multivan 1,9D uit 1994 met rudimentaire camperinrichting en ingeschreven als kampeerwagen - kocht ik in 2016. Na een poosje maakte ik een eerste extra opbergruimte. Dat was er een die tussen de voorzetels staat.
Voordelen hiervan:
- betrekkelijk groot volume, dus er kan veel in
- deksel met opstaande randen: handig om spullen zoals een telefoon op te leggen
- binnen handbereik
Het grootste nadeel: ik kon niet meer tussen de zetels door naar achter in het busje.
Dat laatste stoorde me meer en meer. Ik ging dus op zoek naar een goed concept om een bakje te maken dat onder de middenconsole een plekje zou vinden. Hiervoor baseerde ik me op de afmetingen die ik hier vond. Het ging daarbij vooral om het aansluiten op de kromming vooraan.
Verdere vereisten:
- voedingen voor 12 V (voor Garmin GPS) en 5 V usb (smartphone, tablet ...), met stroom vanaf de huishoudaccu en uitschakelbaar. Dat werd deze.
- met deksel, zodat niet zomaar zichtbaar is wat erin ligt
- constructief: geen zichtbare verbindingen (alles met vlakdeuvels/lamello's en houtlijm). Materiaal is 12 mm multiplex.
Het volgende op de lijst is een nieuw keukenblok. Als het zover is, maak ik hierover ook een bericht.
Update: na enkele ritjes blijkt dat bij bepaalde toerentallen het deksel wat rammelt. Er moeten dus plastic of rubber dempertjes tussen komen.
Voordelen hiervan:
- betrekkelijk groot volume, dus er kan veel in
- deksel met opstaande randen: handig om spullen zoals een telefoon op te leggen
- binnen handbereik
Het grootste nadeel: ik kon niet meer tussen de zetels door naar achter in het busje.
Dat laatste stoorde me meer en meer. Ik ging dus op zoek naar een goed concept om een bakje te maken dat onder de middenconsole een plekje zou vinden. Hiervoor baseerde ik me op de afmetingen die ik hier vond. Het ging daarbij vooral om het aansluiten op de kromming vooraan.
Verdere vereisten:
- voedingen voor 12 V (voor Garmin GPS) en 5 V usb (smartphone, tablet ...), met stroom vanaf de huishoudaccu en uitschakelbaar. Dat werd deze.
- met deksel, zodat niet zomaar zichtbaar is wat erin ligt
- constructief: geen zichtbare verbindingen (alles met vlakdeuvels/lamello's en houtlijm). Materiaal is 12 mm multiplex.
Het volgende op de lijst is een nieuw keukenblok. Als het zover is, maak ik hierover ook een bericht.
Update: na enkele ritjes blijkt dat bij bepaalde toerentallen het deksel wat rammelt. Er moeten dus plastic of rubber dempertjes tussen komen.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 05 jul 2021, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole
Mooi gemaakt CapoJan Wij moeten voor onze T4 ook zoiets gaan fabrieken, nemen dit mooi als voorbeeld mee.
Zie hier ons T4 Carthago Malibu ‘92 klusbusproject: viewtopic.php?t=66187
Re: Bakje middenconsole
Dank je.
Nog een beeld van de binnenkant, toen het nog niet af was. Uit de foto kan je afleiden dat de elektrische verbindingen onder de bodem van het bakje zitten. Zo zit de bedrading niet in de weg en is er geen risico dat er zaken beschadigd worden.
Nog een beeld van de binnenkant, toen het nog niet af was. Uit de foto kan je afleiden dat de elektrische verbindingen onder de bodem van het bakje zitten. Zo zit de bedrading niet in de weg en is er geen risico dat er zaken beschadigd worden.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 17 aug 2021, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole
Stilaan nadert de voltooiing: aan het deksel is een randje gemaakt. Verder is het bovenblad afgewerkt met grijs leder als antisliplaag (moet nog gelijmd worden).
Alles is in hetzelfde betongrijs geverfd. Zo valt het minder op en maakt het meer deel uit van het interieur.
Die rand en het leder zijn er om spulletjes op het deksel te kunnen leggen zonder het risico dat ze eraf glijden.
Alles is in hetzelfde betongrijs geverfd. Zo valt het minder op en maakt het meer deel uit van het interieur.
Die rand en het leder zijn er om spulletjes op het deksel te kunnen leggen zonder het risico dat ze eraf glijden.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen
Nu ben ik net begonnen aan het deel 'en andere aanpassingen'.
Een beetje voorgeschiedenis eerst: toen ik in 2016 mijn busje kocht, bestond het keukenblok uit een gekanteld kantoormeubeltje met schuifdeur. Daarop was een gerecycleerd blok uit een oude caravan gemonteerd. Dat onderkastje was simpelweg één grote ruimte. Niet efficiënt als je op weg bent, want kookspulletjes kan je daarin niet netjes opbergen. Dus maakte ik een andere onderkast, met een tussenschot en legvakken. Echter: het blok uit de caravan was te lang, waardoor de klaptafel niet open kan. Het hangt ook boven de slaapbank, waardoor het voeteneind van het bed eerder smal wordt. Een betere oplossing was dus nodig voor het geheel.
Nu zijn de technische vereisten voor een kampeerwagen in België veel vager en minder strikt dan in Nederland. Er wordt met geen woord gerept over de stahoogte en wat de keuken betreft, is het beperkt tot 'kookgelegenheid'. Een afwasbak is dus geen vereiste en omdat ik toch bijna altijd op een camping sta, is die ook niet nodig.
In het nieuwe keukenblok ( 78 hoog en ongeveer 60 x 60 als basis) bouw ik een Campingaz Laredo (die ik liggen heb) met 3 gasbekken in onder het vaste werkblad. Dat vuur moet makkelijk uitneembaar zijn omdat koken zoveel mogelijk buiten het busje gebeurt. Daaronder komt aan de rechterkant een hoge lade waar de gasfles in kan. Ook die moet makkelijk mee naar buiten kunnen. In diezelfde lade (bijna 60 cm diep) kunnen ook flessen en andere hogere recipiënten een plaats krijgen. Links komen laden voor kleinere spullen: bestek, glazen, kookgerei en wat voorraad.
De basis: bodem en wanden in 12mm populieren multiplex. Het werkblad is gerecupereerd van een oud meubel: mooi vervaardigd grenen van 20 mm. Het basismeubel wordt gemonteerd met onzichtbare verbindingen: vlakdeuvels (biscuits in DIY middens) en houtlijm. Voor de laden moet ik nog even kijken hoe ik het zal doen. De voornaamste uitdaging is zorgen dat ze niet opengaan bij de minste bocht.
Nog wat uitdagingen: in het huidige meubel zitten ook de Victron omvormer (voor het zonnepaneel) en een zekeringen- en verdeelkastje voor de huishoudaccu. Op de achterkant van de kast zitten enkele usb-voedingen en een 12V stopcontact. Die moeten natuurlijk een plekje krijgen in het nieuwe meubel.
Een beetje voorgeschiedenis eerst: toen ik in 2016 mijn busje kocht, bestond het keukenblok uit een gekanteld kantoormeubeltje met schuifdeur. Daarop was een gerecycleerd blok uit een oude caravan gemonteerd. Dat onderkastje was simpelweg één grote ruimte. Niet efficiënt als je op weg bent, want kookspulletjes kan je daarin niet netjes opbergen. Dus maakte ik een andere onderkast, met een tussenschot en legvakken. Echter: het blok uit de caravan was te lang, waardoor de klaptafel niet open kan. Het hangt ook boven de slaapbank, waardoor het voeteneind van het bed eerder smal wordt. Een betere oplossing was dus nodig voor het geheel.
Nu zijn de technische vereisten voor een kampeerwagen in België veel vager en minder strikt dan in Nederland. Er wordt met geen woord gerept over de stahoogte en wat de keuken betreft, is het beperkt tot 'kookgelegenheid'. Een afwasbak is dus geen vereiste en omdat ik toch bijna altijd op een camping sta, is die ook niet nodig.
In het nieuwe keukenblok ( 78 hoog en ongeveer 60 x 60 als basis) bouw ik een Campingaz Laredo (die ik liggen heb) met 3 gasbekken in onder het vaste werkblad. Dat vuur moet makkelijk uitneembaar zijn omdat koken zoveel mogelijk buiten het busje gebeurt. Daaronder komt aan de rechterkant een hoge lade waar de gasfles in kan. Ook die moet makkelijk mee naar buiten kunnen. In diezelfde lade (bijna 60 cm diep) kunnen ook flessen en andere hogere recipiënten een plaats krijgen. Links komen laden voor kleinere spullen: bestek, glazen, kookgerei en wat voorraad.
De basis: bodem en wanden in 12mm populieren multiplex. Het werkblad is gerecupereerd van een oud meubel: mooi vervaardigd grenen van 20 mm. Het basismeubel wordt gemonteerd met onzichtbare verbindingen: vlakdeuvels (biscuits in DIY middens) en houtlijm. Voor de laden moet ik nog even kijken hoe ik het zal doen. De voornaamste uitdaging is zorgen dat ze niet opengaan bij de minste bocht.
Nog wat uitdagingen: in het huidige meubel zitten ook de Victron omvormer (voor het zonnepaneel) en een zekeringen- en verdeelkastje voor de huishoudaccu. Op de achterkant van de kast zitten enkele usb-voedingen en een 12V stopcontact. Die moeten natuurlijk een plekje krijgen in het nieuwe meubel.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 05 jul 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen
De vorige onderkast was zo gemaakt dat die zo ver mogelijk tegen de zijwand links kon staan en zo ver mogelijk naar voor. Daarvoor diende er een stuk uitgehaald te worden.
Voor wie het zich zou afvragen: het geheel wordt met twee M8 bouten in de bodem vastgezet. Daar zijn gaten met schroefdraad voorzien waarmee lang geleden het zitje op de tweede rij vastgezet werd (vermoed ik).
Ook was er plaats voorzien voor wat elektronica, die van buiten de kast toegankelijk is. Iets dergelijks moet ook met de nieuwe kast gebeuren.Voor wie het zich zou afvragen: het geheel wordt met twee M8 bouten in de bodem vastgezet. Daar zijn gaten met schroefdraad voorzien waarmee lang geleden het zitje op de tweede rij vastgezet werd (vermoed ik).
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Stilaan begint de nieuwe kast vorm te krijgen.
Het fornuis staat op een uittrekbare plank. Die is weer op een vaste plank gemonteerd: die geeft extra stijfheid aan het geheel. Het alternatief was de schuifplank als een 'omgekeerde lade' te maken, met de geleiders lager dan de plank. Maar dan had ik die extra sterkte niet. Dat is belangrijk: dit is geen keukenkast, maar een kast in een auto. Die moet dus trillingen en versnellingen en vertragingen in alle richtingen kunnen weerstaan. Mooie uitdaging: zo licht mogelijk en toch sterk.
Om het geheel strak te houden, kies ik voor geleiders met 'push to open'. Dan zijn geen magneet- of kliksluitingen nodig (hoop ik) en ook geen grepen op de ladefronten. Alle laden kunnen volledig open. Daardoor kan je makkelijk aan wat helemaal achteraan ligt.
Dit is 'op maat': een uitsparing zodat de kast dicht achter de bestuurderszetel kan staan. De uitsparing komt over waar de binnenbekleding naar binnen uitwijkt, waar de onderste gordelbevestiging zit. Zo kan het meubel zo dicht mogelijk tegen de zijkant komen ook.
Het fornuis staat op een uittrekbare plank. Die is weer op een vaste plank gemonteerd: die geeft extra stijfheid aan het geheel. Het alternatief was de schuifplank als een 'omgekeerde lade' te maken, met de geleiders lager dan de plank. Maar dan had ik die extra sterkte niet. Dat is belangrijk: dit is geen keukenkast, maar een kast in een auto. Die moet dus trillingen en versnellingen en vertragingen in alle richtingen kunnen weerstaan. Mooie uitdaging: zo licht mogelijk en toch sterk.
Om het geheel strak te houden, kies ik voor geleiders met 'push to open'. Dan zijn geen magneet- of kliksluitingen nodig (hoop ik) en ook geen grepen op de ladefronten. Alle laden kunnen volledig open. Daardoor kan je makkelijk aan wat helemaal achteraan ligt.
Dit is 'op maat': een uitsparing zodat de kast dicht achter de bestuurderszetel kan staan. De uitsparing komt over waar de binnenbekleding naar binnen uitwijkt, waar de onderste gordelbevestiging zit. Zo kan het meubel zo dicht mogelijk tegen de zijkant komen ook.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 17 aug 2021, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Mooi gemaakt.
Soft close en push to open ladegeleiders hebben het bij mijn vrouw 3 bochten uitgehouden,
bij een rotonde schoven de lades, als test flink gevuld, open.
Wellicht kun je er iets mee..
Groetjes Peter
Soft close en push to open ladegeleiders hebben het bij mijn vrouw 3 bochten uitgehouden,
bij een rotonde schoven de lades, als test flink gevuld, open.
Wellicht kun je er iets mee..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Hmm. Dat zet aan tot denken. Probleem is dat je wel vindt dat geleiders 'push to open' zijn, maar nooit hoeveel kracht daarvoor moet uitgeoefend worden. Werkt het niet, dan zal ik een andere oplossing moeten verzinnen. Magneet- of klikslotjes zullen niet kunnen, want de kast is zonder frame. Desnoods door een vergrendeling aan de zijkant (links voor de linker laden, rechts voor die aan de rechterkant).Multivan Generation schreef: ↑12 jul 2021, 11:42 Mooi gemaakt.
Soft close en push to open ladegeleiders hebben het bij mijn vrouw 3 bochten uitgehouden,
bij een rotonde schoven de lades, als test flink gevuld, open.
Wellicht kun je er iets mee..
Groetjes Peter
Toch bedankt.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Ik had ook al wat twijfels over die ladegeleiders, werkt prima in de keuken thuis maar niet met de krachten die op een volle lade staan bij het nemen van bochten. Waarom niet gewoon push lock sluitingen? zoiets als dit: https://www.obelink.nl/obelink-mini-push-lock-set.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Tussen frame corpus en je buitenzijde van de lade, zit je geleider.
Als je daar in ongeveer dezelfde breedte een stalen hoekprofiel tegenaan schroeft,
en aan de achterzijde van het front een magneet, dan blijft het wellicht wel zitten en heb je een mooi strak front.
Maar ja, hoe krijg je het dan open?
Ik heb voor de lades langs van links naar rechts een elastiek met 2 haakjes van een Ikea zilverkleurig metalen klembord gestoken,
en dat houdt de volle lades tegen.. En goedkoop ook nog eens..
EDIT: "even" opgezocht (duurde toch best lang, dat zoeken) https://www.ikea.com/nl/nl/p/skadis-ela ... -40321631/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Nette oplossing, hoor, met die elastieken. De ladegeleiders zijn besteld en worden tegen het einde van de week geleverd (de lokale leverancier van dergelijke zaken is de rest van de maand met vakantie). Dan de laden maken (eerst even studeren over de mogelijke systemen) en daarna afwachten wat alles doet.Multivan Generation schreef: ↑12 jul 2021, 14:05Tussen frame corpus en je buitenzijde van de lade, zit je geleider.
Als je daar in ongeveer dezelfde breedte een stalen hoekprofiel tegenaan schroeft,
en aan de achterzijde van het front een magneet, dan blijft het wellicht wel zitten en heb je een mooi strak front.
Maar ja, hoe krijg je het dan open?
Ik heb voor de lades langs van links naar rechts een elastiek met 2 haakjes van een Ikea zilverkleurig metalen klembord gestoken,
en dat houdt de volle lades tegen.. En goedkoop ook nog eens..
EDIT: "even" opgezocht (duurde toch best lang, dat zoeken) https://www.ikea.com/nl/nl/p/skadis-ela ... -40321631/
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)
Beetje mosterd na de maaltijd maar deze?