Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ophanging verlsten na 75000km?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

ophanging verlsten na 75000km?

Bericht door mettesboy »

Hello,

Gisteren naar de jaarlijkse keuring......
bus net 2 jaar oud....
Direct een opmerking op keuringformulier:

"ophanging achteraan, minder dan 20% wegcontact bij leeg voertuig"

Ik rijd steeds met ongeveer 100 kg, af en toe 300kg in de bus, normaal niet meer dan dat, heeeeel af en toe eens een aanhangwagen.
Kan het nu dat de vering/schokdempers nu al versleten zijn?
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Waarom vermeld je de km-stand dan niet even ?
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

75.000 km Guus :bonk
Groet Kees
Afbeelding
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Bericht door herman94 »

kan wel kloppen niet dat het normaal is hoor bij mij waren de schokbrekers al na 1,5 jaar versleten dit is door de volkswagendealer zelf opgemerkt waren volgens hen alleen nog goed als fietspomp .ik rijd 99 procent van de tijd ook zonder lading.
herman 94
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Ik heb nu 70.000 km gereden, altijd met veel gewicht achterin (minimaal 300 en regelmatig 1000 kg+)
Vorige week een 60.0000 km beurt gehad (ja, beetje te laat) maar de schokbrekers waren nog goed.
Ik denk dat de schokbrekers meer slijten door een slecht wegdek dan door gewicht in de bus.

Ik begrijp trouwens ook niet helemaal de opmerking "ophanging achteraan, minder dan 20% wegcontact bij leeg voertuig"

betekend dat dat de achterwielen in 80% van de kilometers boven het wegdek zweeft? :ie
Damy

Bericht door Damy »

gister mijn bus op de weegbrug gehad...met lading die ik altijd meezeul (ofwel de T5) 3090kg :)
net een einde garantie controle gehad en bussie is 100% volgens de dealer.....

T5 LWB enkele cabine...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Bericht door mettesboy »

en toch vind ik dit erg snel.
Reed hiervoor 5 jaar met een berlingo, ook steeds met die 100-300kg in. Die heb ik na 180.000km verkocht en daar was buiten het normale onderhoud niets aan vervangen.

als ik met de bus bv van een vluchtheuvel rijd, dan wipt de bus inderdaad nog wel enige tijd op en neer hoor. Ik lijk soms wel een amerikaans slee.
Stel dat ik ze vervang, zijn er dan geen betere dan dat wat VW standaard plaatst (ik heb mtm2800kg)?

Ik heb hier ooit eens gelezen dat sommigen extra blokjes steken om het "wiebelgevoel" weg te werken?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Het kan zijn dat je slechte schokbrekers hebt, merk Monroe, er is namelijk een serie geweest met slechte schokbrekers.

Kregen er een schrijven van dat er schokbrekers waren die lekte.

Later kregen we een schrijven van Monroe zelf dat als ze vochtig waren ze niet lekte maar een soort vet was dat op de schodemper gespoten was en dat vloeibaar zou worden en hierdoor het erop leek dat de schokdempers kapot waren.
Beetje vreemd van monroe, die de fijne reclame slogan hanteren "Check elke 20.000 km uw schokdempers", krijgen ze opeens een hoop garantie claims en dan wijken ze hier opeens vanaf, mag natuurlijk geen geld kosten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Ik denk dat sowieso bij 75.000 km bij de meeste schokbrekers het beste er al lang af is. Een relatief laag gewicht van de auto waardoor de verhouding afgeveerd/onafgeveerd gewicht hoger ligt, draagt ook niet bij aan de levensduur.

Maar 20% wegcontact is wel héél erg weinig !! Dat betekent dat het wiel in een bepaalde trillingsfrequentie gebracht, inderdaad maar 20% van de tijd werkelijk wegcontact heeft....
Bij bepaalde wegdekken en snelheden kun jij dan in die frequentie komen waarbij de auto wel eens heel gek kan gaan doen !!!

Zoiets wordt gemeten met een schokbrekertriltestbank in tegenstelling tot een valtestbank zoals bv Koni die gebruikt. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Bericht door mettesboy »

héhé toevallig,

van de week was het op tv op het nieuws, een item over de autokeuring waaruit blijkt dat zeer veel kleine stadswagentjes falen voor de ophangingstest achteraan. Dit omdat bij zulke wagentjes (ford ka en dergelijke) de verhouding tussen gewicht op de vooras ten opzichte van de achteras zeer groot is. met andere woorden, te weinig gewicht op de achteras.
Remedie tegen dit alles "uit de mond van die kerel van de autokeuring".
Kom met een volle tank en twee zakken cement in de koffer naar de keuring.
Op het kaartje staat wel dat de auto in ledige staat moet aangebracht worden.

Met andere woorden, volgende keer een 2 blokjes lood achteraan erin en klaar ;-)
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Zit wel iets in: met wat bagage licht hij veel beter, comfortabeler en rustiger op de weg als leeg: dat heeft hij wel af en toe de neiging te "stuiteren".

Groet EricP
Plaats reactie