Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
achterveren
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
achterveren
Gaat om dubbel cabine pick-up 2500 TDi ACV motor. 1997
Af fabriek met verzwaard veren pakket en stabilisator.
Na een breuk van 1 veer, 2 nieuwe laten monteren.
Niet zo heel spannend.
De garage kwam met de Monroe SP0426 veren.
Volgens de specs zouden dit de goeie moeten zijn.
De oude geen kleurcode meer af te lezen vanzelf.
Plaatje gevonden op website van Peter ik denk zelf ,de bruine sticker.
Maar nu komt het vervelende, de auto hangt op z'n reet.
Daar kwamen wij onderweg naar camping pas achter, het leek of ie aanliep zeg maar.
Nooit eerder gehad in de 24 jaar dat wij hier mee door Scandinavië toeren.
De wielkasten van onze afzet camper unit zijn kaal gesleten, terug rijden was geen optie op dat moment.
Gebeurt ook alleen maar in de bochten, rechte stuk geen last.
We staan nu op camping , na vakantie rustig naar huis en kan de garage er mee verder.
Zitten er dan toch verkeerde veren onder.?
Verkeerde in de verpakking misschien.
Er is in die 300000 km wel vaker een veer vernieuwd, geen probleem mee gehad.
Via het vw forum al veel info opgestoken qua merken enz.
Groet Willem
Af fabriek met verzwaard veren pakket en stabilisator.
Na een breuk van 1 veer, 2 nieuwe laten monteren.
Niet zo heel spannend.
De garage kwam met de Monroe SP0426 veren.
Volgens de specs zouden dit de goeie moeten zijn.
De oude geen kleurcode meer af te lezen vanzelf.
Plaatje gevonden op website van Peter ik denk zelf ,de bruine sticker.
Maar nu komt het vervelende, de auto hangt op z'n reet.
Daar kwamen wij onderweg naar camping pas achter, het leek of ie aanliep zeg maar.
Nooit eerder gehad in de 24 jaar dat wij hier mee door Scandinavië toeren.
De wielkasten van onze afzet camper unit zijn kaal gesleten, terug rijden was geen optie op dat moment.
Gebeurt ook alleen maar in de bochten, rechte stuk geen last.
We staan nu op camping , na vakantie rustig naar huis en kan de garage er mee verder.
Zitten er dan toch verkeerde veren onder.?
Verkeerde in de verpakking misschien.
Er is in die 300000 km wel vaker een veer vernieuwd, geen probleem mee gehad.
Via het vw forum al veel info opgestoken qua merken enz.
Groet Willem
-
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: achterveren
Willem, wat is het tot max gewicht? 3200Kg?
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: achterveren
Ff snel wat ik weet 1650 auto en 1185 laadvermogen.
Re: achterveren
hallo Willem,
wissel je de camper nog wel eens met je pickup bak? als je altijd de camper er op laat zitten, zou je ook schroefveren van een T5/T6 kunnen gebruiken.
Die zijn in basis al sterker omdat deze voor het hart van de achteras geplaatst zijn. Ik heb dit ook bij een T4 camper met fietsenrek gedaan en dat werkte perfect.
als je wel wisselt dan zijn de veren te sterk om "leeg" mee rond te rijden.
misschien is het een idee.................
Groet Rick
wissel je de camper nog wel eens met je pickup bak? als je altijd de camper er op laat zitten, zou je ook schroefveren van een T5/T6 kunnen gebruiken.
Die zijn in basis al sterker omdat deze voor het hart van de achteras geplaatst zijn. Ik heb dit ook bij een T4 camper met fietsenrek gedaan en dat werkte perfect.
als je wel wisselt dan zijn de veren te sterk om "leeg" mee rond te rijden.
misschien is het een idee.................
Groet Rick
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: achterveren
Dag Rick,
Ga ik zeker uitzoeken.
Ben benieuwd hiernaar.
Idd de unit staat er een kleine 2 mnd p/jr op.
Was ook voor luchtveren ah kijken bij Bonhof.
Met google kwam ik jou ook tegen vanzelf
We zijn net op de boot naar Texel, heel voorzichtig gereden.
Maandag naar garage om iig deze veren te vervangen., net 1 week eronder.
Groet Willem
Ga ik zeker uitzoeken.
Ben benieuwd hiernaar.
Idd de unit staat er een kleine 2 mnd p/jr op.
Was ook voor luchtveren ah kijken bij Bonhof.
Met google kwam ik jou ook tegen vanzelf
We zijn net op de boot naar Texel, heel voorzichtig gereden.
Maandag naar garage om iig deze veren te vervangen., net 1 week eronder.
Groet Willem
Re: achterveren
ik heb een T4 bestelbus en had ook regelmatig last van gebroken veren. Dit heeft zn oorzaak in een te lege bus, icm met wat roest op de veren en een dikke drempel waar je per-ongeluk te hard overheen gaat.
het is niet de indrukking waarbij de veer breekt maar de plotselingen ontlasting. De veren zijn ontworpen om een drukkracht op te vangen, maar een plotseling wegvallen van de indrukkracht (en de volledige uitrekking) waar ze niet tegen kunnen.
sinds ik met een paar zware tenten achter in mn bus heb (als ballast) heb ik geen last meer van gebroken veren.
het is niet de indrukking waarbij de veer breekt maar de plotselingen ontlasting. De veren zijn ontworpen om een drukkracht op te vangen, maar een plotseling wegvallen van de indrukkracht (en de volledige uitrekking) waar ze niet tegen kunnen.
sinds ik met een paar zware tenten achter in mn bus heb (als ballast) heb ik geen last meer van gebroken veren.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: achterveren
Dit zouden de 3e achter veren set zijn op ruim 300000 km.
Helemaal leeg is de laadbak nooit, maar de lading is vanzelf minder dan wanneer de camper unit erop staat.
Morgen naar de garage.
Helemaal leeg is de laadbak nooit, maar de lading is vanzelf minder dan wanneer de camper unit erop staat.
Morgen naar de garage.
Re: achterveren
komt overeen met mijn situatie. De laatste 3 jaar rij ik rond met ca 200kg ballast en sindsdien geen kapotte veren meer.
dit is vnl de inhoud van een opslagbox die me €60 per maand kostte. 2 voor de prijs van 0: geen gebroken veren meer en mn opslagbox heb ik kunnen opzeggen.
dit is vnl de inhoud van een opslagbox die me €60 per maand kostte. 2 voor de prijs van 0: geen gebroken veren meer en mn opslagbox heb ik kunnen opzeggen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
- Locatie: Utrecht
Re: achterveren
Met onze T4 uit 1991 hebben we iets vergelijkbaars gehad. Bij onze toenmalige garage de veren laten vervangen vanwege een gebroken veer en toen ik hem ophaalde stond hij super hoog op z’n achterpoten. Toen ik vroeg of dat normaal was werd me verteld dat het hoorde, er zou maar 1 type veer voor deze bus zijn en hij zou nog wel inzakken na wat rijden.
Na een jaar rijden stond hij nog net zo lelijk hoog van achteren.. dit jaar bij een andere garage geweest en die zijn meteen dat de verkeerde veren eronder zaten en dat ie een cm of 10 te hoog stond. Nu staat hij idd weer netjes op normale hoogte.
Na een jaar rijden stond hij nog net zo lelijk hoog van achteren.. dit jaar bij een andere garage geweest en die zijn meteen dat de verkeerde veren eronder zaten en dat ie een cm of 10 te hoog stond. Nu staat hij idd weer netjes op normale hoogte.
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: achterveren
De nieuwe veren zitten er onder, nu van Lesjofors .uit Zweden
Als Scandinavië vakantie gangers moet dat goed zijn toch.
Auto met camperunit staat weer goed op de weg.
Inmiddels weer met de laadbak er op.
Nog niet echt grote afstanden gereden om het verschil te merken.
De oude gebroken veer had een Bruin merkteken. volgens gegevens Nutzlast 1200/2000 kg
Praktijk zal uitwijzen hoe deze veren het gaan doen.
Grt Willem
Als Scandinavië vakantie gangers moet dat goed zijn toch.
Auto met camperunit staat weer goed op de weg.
Inmiddels weer met de laadbak er op.
Nog niet echt grote afstanden gereden om het verschil te merken.
De oude gebroken veer had een Bruin merkteken. volgens gegevens Nutzlast 1200/2000 kg
Praktijk zal uitwijzen hoe deze veren het gaan doen.
Grt Willem