Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dienstbus DB-9 uitgerukt

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

@Lutra
das een leuk ding die tow bike. Leuk filmpje dat deze Frau het " even" voor manlief installeerd. Waar vind je ze nog. :jump

@mv
jeemig de peemig das bijna een jaar wachten op een dak. Daar zou ik niet vrolijk van worden. :huilen
De motor in een lege bus rijden doe je meestal naast de motor. Met deuren is dat iets makkelijker dan een klep lijkt mij. Maar ik zie ook dat het nauwelijks past met een uitschuifbed. Het1m60 bed wordt ingeschoven en wordt, zeg 80, dan blijft er in de 1m30 opening tussen de achterlichten nog maar 65cm over. Dat gaat misschien nog goed met mijn circuit motoren maar een boxer of mijn K-bmw past al niet. Los van het aspect wat je noemt dat er geen plek is voor de bestuurder naast de motor. Dit zou betekenen dat het beneden bed er al helemaal uit zou moeten. Die concessie vinden wij toch te groot. Wellicht ooit een towbike.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Remco_T5 »

En zoiets? Ik weet niet of het toegestaan is?
husky jacco 027.jpg
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

Remco_T5 schreef: 08 jan 2022, 15:47 En zoiets? Ik weet niet of het toegestaan is?

husky jacco 027.jpg
Heartbeat heeft een mooie aanhanger voor zijn motor(scooter) achter zijn T6 california.
Misschien kun je het eens aan hem vragen welke hij gebruikt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

@remco
dan draait de ketting en aandrijving continu mee. Klein stukkie ok, maar niet richting de Alpen ;)
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Multivan Generation schreef: 05 jan 2022, 21:55 Bed zit vast omdat je lading vast wilt hebben, en anders kan het tijdens slapen misschien verschuiven en dat is onwenselijk.

Goed om te weten vooraf, een bus wordt naar achter toe steeds smaller..

Google ook eens op ikea hack vw t5 vw t6
Ja het smaller worden, dat heb ik ook gemeten. Ik zie verschillende manieren om dat op te vangen.
Ik zit op het punt om de multi functie van de DB-9 los te laten en een "vaste" versie van bed te onderzoeken.
Een verhuizing van onze dochters met een bed of een bank kan gewoon weer met de aanhangwagen en niet met de camper. Het proces van loslaten van mijn wensen komt in een ver gevorderd stadium. :knipoog

Ik kan een 1m60 bed maken op het frame op raamhoogte. Vandaag hebben we een ontwerp gemaakt dat we onder het bedframe een indeling voor opbergen met kratten van 60x40x31 kunnen maken. Dit wordt dan 2 etages 3 breed met een horizontale tussen multiplex plaat.
De horizontale verdeling wordt dan 1/3 en 2/3. 1/3 met aan de linkerkant een uitschuif lade met een wokbrander en rechts 2/3 de mogelijkheid om de kratten of de grotere voorwerpen als tenten, tassen, stoelen, extra tafel, peddels, houtkachel mee te kunnen nemen.
Waarom schrijf ik dit op? Eigenlijk om een beetje op het goede pad te blijven door jullie goede opmerkingen en om deze ervaringen over het ontwerp proces te delen. Je wilt gewoon het beste wat bij je past. :knipoog
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Goedenavond, ik loop tegen de volgende dingetjes aan. Wie kan mij opweg helpen?
1 Welke type torx bit is er om de sjorogen los te maken?
2 Welk type bout gebruiken jullie om een bodemplaat vast te zetten?
3 Als ik de verwarming/ventilator weghaal. Dan connectoren los en de koelwaterslangen beide afdoppen toch?
4 Wat gebruiken jullie gebruikt als afdop?
5 Of moet er in de software nog wat gedaan worden? Ik heb een laptop maar hoe verder?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 10 jan 2022, 18:45 Ik loop tegen de volgende dingetjes aan:
  • Welke type torx bit is er om de sjorogen los te maken?

    Is veeltand en geen torx .Maat 10 of 12

    Welk type bout gebruiken jullie om een bodemplaat vast te zetten?
    Ik heb daar toen Inbusbouten met een verzonken kop voor gebruikt

    Als ik de verwarming/ventilator weghaal. Dan connectoren los en de koelwaterslangen beide afdoppen toch?

    Nee, de koelvloeistof slangen aan elkaar koppelen zodat de koelvloeistof circuit gewoon in takt blijft.

    Wat gebruiken jullie gebruikt als afdop?
Soort van U in kunststof gebruikt en dat gehaald bij een landbouw mechanisatie bedrijf.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Dank je Peter!
lastig om die kunststof u bocht momenteel on-line te vinden. Anders ga ik wellicht iets van koper flanzen.
Maar nog een puntje van zorg.
Met dat doorkoppelen, moet er dan eigenlijk niet juist een kleine restrictie in? Anders kan de flow over de cabine radiator te klein worden. En verwarm je de loze leiding voor janjoker.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

Zet de draaiknop voor de achterzijde op koud. :zwaai

Zie ook hier:
viewtopic.php?p=465674#p465674
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Ja zo simpel kan het zijn. Maar ik vermoed dat de klep bij de ventilator zit. Ik zal dat eerst eens testen. Er zit een verstel stang in. Kom ik op terug.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Isoleren met arma6mm en wol?
De 6mm gaat tegen het stalen plaatwerk en onder de multiplex vloer op de stalen bodem.
Ik heb net een testje gedaan hoeveel vocht wol vasthoud.
44gram droog 72gram nat. Ik noem dit spons.
De vochthuishouding van het ramencondens is onworpen om vloeibaar water door een gaatje onder in de panelen af te voeren.
Ik zie natte sponsen niet zitten. Ik ben allergisch voor schimmel.
Is er een alternatief? Ja misschien arma 6 ook op de binnenkant van de panelen plakken. Maar wat win ik daarmee? Of antiklots kunststof uit de racerij. Dat neemt waarschijnlijk minder vocht op.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Stapje voor stapje is het motto, nu is gedaan:
1. plaatwerk en spuitwerk bij instap van deuren. Oorzaak haastige brandweer laarzen enzo.
2. isoleren koude buitenplaatdelen 6mm armflex 1/3 klaar.
3. ventilatorkachel losgezaagd van de vloer. Het was mij te nat/koud en te veel werk om op straat onder de bodem moeren los te draaien die achter een hitteschild zitten. Deze zit nog aangesloten omdat deze nog niet is afgemeld. Ik heb wel obd2 stekker maar geen ervaring/software.
4. Veel spullen bestellen en gekocht o.a 9mm vloer, 52cm keuken voor naast de 2erij 2zits, elektra, koelkast, solar, N75 (klein mooootje na >100km rit.) Ik vermoed solenoid niet sterk genoeg bij warmte?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door Multivan Generation »

marrcel schreef: 21 jan 2022, 14:50 3. ventilatorkachel losgezaagd van de vloer. Het was mij te nat/koud en te veel werk om op straat onder de bodem moeren los te draaien die achter een hitteschild zitten. Deze zit nog aangesloten omdat deze nog niet is afgemeld. Ik heb wel obd2 stekker maar geen ervaring/software.
Hoef je niet af te melden.
Daar ben ik later achter gekomen.
Is het gelukt met een U-bocht?
Messing/koper zou ik zelf niet aan beginnen, dat reageert met de koelvloeistof.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Dank voor de belangstelling Peter!
Ik kon geen U vinden. Ik heb nu een recht GRP tussen stuk. Niet hoeven afmelden, das goed nieuws. Dan gaat dit stuk er snel tussen.
Ik heb nog niet kunnen constateren waar de waterklep van de achterin kachel zit. Er zit een stangen systeem op de ventilator. Deze zal ik na demontage aan een inwendig onderzoek onderwerpen.
Over koelvloeistof.
Bij de Alu blokken van mijn motorfietsen en de benz gebruik ik altijd blauwe koelvloeistof geschikt voor Alu. In deze T5 zit rode vloeistof. Ik heb het ooit wel geweten wat het verschil is. Ik zal het instructie boekje van de t5 nog maar eens nalezen. Bij de Action hebben ze blauwe type C/G11 en de rode type D/g12.
Over motorolie.
De vw 507 00 5w30 kon ik niet bij de Action vinden. Wel een vw502.00/505.00/505.01. Deze is ook longlife voor benz en BMW. Ik heb deze maar mee genomen omdat de benz binnenkort weer aan de beurt is. Die 507.00 is voor roetfilter diesels. Waar is deze te vinden?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door krekwakwol »

Bij de meeste autoshops wel, maar ook bij Winparts en Autodoc en bij meer online automaterialen webwinkels.
Onder andere Castrol edge is leverbaar in 5W30 504.00/507.00.
Die gebruik ik ook voor onze T5 2.5TDI met (DPF)roetfilter
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie