TommyM schreef: ↑09 jan 2022, 13:59
Hanz schreef: ↑09 jan 2022, 13:08
Maximaal toegelaten massa is 2680 kg. Dat is meer dan de vier velgen samen mogen dragen. De aslasten zijn voor en achter vaak verschillend. Dus een grote kans dat een van de aslasten hoger is dan 1340 kg. Op die as schieten je velgen zeker tekort.
Als je voor veiligheid gaat, deze velgen niet gebruiken. Als je het maximale laadvermogen nooit nodig hebt zou het net kunnen. Maar ook afhankelijk van de Belgische regelgeving.
Mijn tarra gewicht is 1845 kg en er zal nooit 835 kilo bij komen.
een matras, en wat kampeermateriaal meer niet.
Als ik ruim tel zal ik maximum op 2200 kilo komen, daar heb ik mezelf en een passagier bij gerekend :)
en dan zou ik in principe nog 400 kilo marge hebben, dat neem je niet zo maar mee
Ik zou het er niet op willen wagen, ik denk dat ze bij een accident niet het wrak op de weegbrug zetten, maar kijken wat de minimum eisen moeten zijn, en als je velgen niet geschikt zijn voor je maximum aslast, denk ik dat je een probleem hebt.
Ik denk dat die regel in het buitenland (België in dit geval), niet veel zal afwijken en je komt misschien ook wel over de grens, waar andere regels gelden.
En anders zou je het eens bij de belgische rijksdienst voor wegverkeer eens kunnen navragen, dan weet je het zeker.
.Maar de keuze ligt natuurlijk bij jou.
Succes met de keuze.