Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verswater tank Westfalia 1991

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Vreeks »

Vorig jaar mooie Westfalia gekocht en leuke tripjes mee gemaakt.
Vorige eigenaar had echter de vers watertank er uit gehaald voor extra berg ruimte en helaas ook weg gegooid.
We misten vorige zomer wel het kraantje en ben nu dus op zoek naar een originele vers water tank voor onze Westfalia uit 91 dus met de watertank rechts achterin.
Iemand een idee waar ik die zou kunnen vinden?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum. Een originele schoonwatertank zal niet makkelijk te vinden zijn. Je kunt Marktplaats en ebay-kleinanzeigen in de gaten houden. Daar wordt een enkele keer wel iets aangeboden. Je kunt ook denken aan een ander soort watertank, Reimo maakt watertanks die onder de bus gemonteerd kunnen worden, dan houd je die extra bergruimte.
Hier een advertentie voor een compleet interieur met duidelijk foto's van de watertank, dan weet je in ieder geval hoe deze eruit ziet. https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 33-223-222
$_59.jpeg
$_59 (1).jpeg
Hou wel in de gaten: Als je geen watervoorziening met kraan in je keukenblok hebt zitten dan voldoe je niet aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst. Bij controle kan dit een dure grap worden. Lees ook dit topic eens door: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=52941
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Vreeks »

Bedankt voor de tips van de belastingdienst, had ik nog niet aan gedacht.
Ben inderdaad al poos aan het zoeken maar valt niet mee.
Ga verder zoeken.
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Freds »

Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hanz »

Niet voor de T4 California.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Vreeks »

Nee dat was er helaas geen.
Toch bedankt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hanz »

Daar is er een! Geen binding mee, succes.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... stfalia-t4
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Vreeks »

Heb meteen bericht gedaan.
Wat zou zoiets mogen kosten ongeveer?
Heb geen idee wat ik zou moeten bieden?
Bedank weer.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door J vd Pal »

Ik zou vragen wat hij ervoor wil hebben. Ik heb ze in het verleden gezien vanaf €50,= voor een kale tank tot een veelvoud daarvan voor een complete set met niveaumeter, pomp en bekleding.

Hier eentje die in Duitsland te koop staat: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-23975
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hanz »

Met een bod onder de 50 euro kom je waarschijnlijk niet serieus over maar beter inderdaad om contact op te nemen en vragen wat hij moet opbrengen. Op de foto's lijkt de tank helemaal compleet met beide afsluitdoppen en aan de draden te zien zitten waarschijnlijk ook de pomp en de niveaumeting er nog in. Als die beiden nog werken dan is de tank wel een stuk meer waard. Niveaumeter is bij deze leeftijd vaak kapot en vervanging erg lastig en/of kostbaar. die van mij is ook defect en ik laat het zo, iedere keer dat je de achterklep open doet zie je het niveau ook, die melding op het display voegt niet veel toe.
De prijs van die Duitse tank is niet helemaal maatgevend, daar zit nog meer spul bij en de prijs is ook onderhandelbaar (VB= Verhandlungsbasis).
Aan de andere kant moet je bedenken dat een nieuwe gewoon rechthoekige tank al gauw 80-100 euro kost en een tank die over de wielkast valt kost ongeveer het dubbele. Dus voor deze originele en dus goed passende tank zou ik wel wat over hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Vreeks »

Heb een richtprijs gevraagd. Maar inderdaad rond de 100 a 150 ben ik wel op berekend.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hanz »

Succes ermee. Benieuwd hoe het afloopt en voor welke prijs.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hella »

Zoals altijd geldt ook hier: beter duur dan niet te koop.
Zeker bij een voor een camper essentieel onderdeel als een watertank moet je niet op de kleintjes blijven letten.
En bedenk wel, het betreft hier een origineel onderdeel wat wordt aangeboden dus prijsvergelijk met een after market niet origineel / dus niet passend onderdeel gaat niet op!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Multivan Generation »

Dat kan wel zo zijn, maar kunststof heeft ook een levensduur. Bij klanten adviseren wij PVC leidingen van tegen de 15 jaar om die te vervangen. Het materiaal wordt gewoon bros.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verswater tank Westfalia 1991

Bericht door Hanz »

Inderdaad, elk materiaal veroudert en heeft dus een levensduur. Maar uit diverse onderzoeken en praktijkervaringen blijkt dat de levensduur van PVC en Polyethyleen (waar volgens mij de watertank van gemaakt is) eerder tussen de 55 en 100 jaar ligt. Die termijn van 15 jaar die jullie aanhouden kent waarschijnlijk een flinke veiligheidsmarge.
Het is wel zo dat de levensduur van deze kunststoffen verkort wordt door invloed van UV-licht en vorst (min 10 graden of kouder), maar dat zijn omstandigheden waar de gemiddelde watertank in een camper niet mee te maken heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie