Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Multivan Generation »

Titus schreef: 26 jan 2022, 11:18 Je kunt een offerte aanvragen. Retour kost ons 815.- inclusief annuleringsverzekering en buitenhut. Periode mei-juni. Ik weet niet of het duurder is in het hoogseizoen.
Dat vinden wij wel aantrekkelijk. Besparen hiermee wat reisdagen en pakweg 2000 km. En komen (hopelijk) uitgerust aan in zuid Noorwegen.
Hoe kom je aan dat bedrag?
in dat artikel staan heel andere bedragen vermeldt:
De veerdienst gaat vanaf april drie keer per week vanuit Eemshaven naar Kristiansand varen.
De overtocht duurt achttien uur en een retourtje inclusief slaaphut kost 225 euro per persoon. De auto meenemen kost 25 euro extra.
Of wordt een bus niet als auto gezien?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Titus »

Ik heb een offerte opgevraagd. En daar staat dat bedrag :-)
Inmiddels de annuleringsverzekering er uit gehaald want die hadden we al.
De reis kost ons 752,50. 2 personen, buitenhut, vw-t5 laag en kort.


inmiddels werkt ook de site van de rederij https://hollandnorwaylines.com/nl/ weer zie ik nu, maar dat was eergisteren nog niet het geval.

De eerder genoemde bedragen waren vermoedelijk eerste ramingen op basis van nieuws/persberichten?
Laatst gewijzigd door Titus op 26 jan 2022, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2022, 12:14

Hoe kom je aan dat bedrag?
in dat artikel staan heel andere bedragen vermeldt:
De veerdienst gaat vanaf april drie keer per week vanuit Eemshaven naar Kristiansand varen.
De overtocht duurt achttien uur en een retourtje inclusief slaaphut kost 225 euro per persoon. De auto meenemen kost 25 euro extra.
Of wordt een bus niet als auto gezien?
Het goedkoopste retourticket voor mij (met een Crafter) kost me 900Eur. 375Eur vr de auto x2 + 75Eur vr de slaapcabine x2 ... (dat is de prijs voor voeruig + 1 persoon)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Pascal-141 »

Wij plannen ook om enkele weken naar Noorwegen te gaan dit jaar , als de Covid maatregelen dat toelaten. Daarom had ik voor mij ook al eens zitten uitrekenen wat de beste oplossing zou zijn tussen de 2 opties : Naar Kristiansand (No) met de nieuwe ferry vanuit Eemshaven , of met de catamaran vanuit Hirtshals (Dk)

Ik kwam uit op hetvolgende :
Vertrekkend vanuit Mechelen (Belgie) =
optie 1 : Eemshaven :

Mechelen -Eemshaven = 365km . Kost me 66eur en 4u rijden
Ferry Eemshaven - Kristiansand kost me 450eur (enkele rit) , en 18u onderweg + de tijd van boarding enz
Totaal : 516eur en 22u onderweg

optie 2 : Hirtshals :
Mechelen - Hirtshals = 1075km, Kost me 194eur en 11u rijden
Ferry (Catamaran) Hirtshals - Kristiansand kost me 215eur (enkele rit) , en 2u15 onderweg + de tijd van boarding enz
Totaal : 409eur en 13u15 onderweg

Ik reken voor de brandstofkost 18eur/100km (pakweg 11L/100km x1.65eur ter indicatie) voor mijn Crafter camper (6m lang , 2,6m hoog , 3,5T)


Dus ik kies voor optie 2 , Hirtshals - Kristiansand . En dat voor enkele redenen :
-Een goeie 7u minder lang onderweg
-goedkoper
-en , momenteel in de huidige omstandigheden niet onbelangrijk , ik vind 18u op een boot met diner en ontbijt een veel hoger risico nu in Corona tijden, dan 2u15 .
-en ondanks dat ik altijd graag op een ferry heb vertoeft (ging voor Corona 4a5x per jaar naar de UK) , kijk ik er al naar uit om te genieten van de landschappen enz onderweg richting Hirtshals .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
het corona risico zie ik exact zo, maar je vergeet nog een reden:
Je kunt je motorblok eens goed schoonblazen door een paar uur flink te gassen..
En ja dat is voor mij ook vakantie :knipoog

Andere mensen vinden het ontspannen reizen en minder kilometers te moeten rijden ook bij de vakantie horen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2022, 15:00 @ Pascal,
het corona risico zie ik exact zo, maar je vergeet nog een reden:
Je kunt je motorblok eens goed schoonblazen door een paar uur flink te gassen..
En ja dat is voor mij ook vakantie :knipoog

Inderdaad !! is ook nodig in tijden van EURO6 restricties :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door bvddobb »

Pascal-141 schreef: 26 jan 2022, 12:49 Dus ik kies voor optie 2 , Hirtshals - Kristiansand . En dat voor enkele redenen :
-Een goeie 7u minder lang onderweg
Er is natuurlijk nóg een reden: de uren op de boot zijn voornamelijk 's nachts/slapend, de uren onderweg zijn (waarschijnlijk) overdag en niet-slapend. Zo bezien kost de overtocht minder tijd/vakantiedagen dan rijden naar Hirtshals. Wij namen daar de laatste keren toch meestal al 2 dagen voor, ipv. in één keer 1000+ km te razen (toch al gauw 12+ uur reizen) of, in de praktijk, meestal stil te staan/file te rijden langs alle Baustellen op de A1 in Duitsland (wat het al gauw 15-16 u reizen maakt, met alle ergernis daarbij...).
Dan is één nacht toch een stuk sneller dan twee vakantiedagen + overtocht Hirsthals-Kristiansand of Langesund. Heen en terug scheelt dat (in ons geval) toch 4 vakantiedagen. Die brengen wij liever in Noorwegen door dan op de Duitse Autobahn.
:ikrij
Dat mag dan iets duurder zijn. :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef: 26 jan 2022, 20:51
Dan is één nacht toch een stuk sneller dan twee vakantiedagen + overtocht Hirsthals-Kristiansand of Langesund. Heen en terug scheelt dat (in ons geval) toch 4 vakantiedagen. Die brengen wij liever in Noorwegen door dan op de Duitse Autobahn.
:ikrij
Dat mag dan iets duurder zijn. :toppie
[glimlach mode aan]
Och maar ietsje duurder natuurlijk, zeker als je ook nog een Noorse garage gaat bezoeken.
Dan heb je de extra dagen hard nodig :knipoog
viewtopic.php?t=67360&start=45
[glimlach mode uit]
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: direkte veerboot Eemshaven - Noorwegen

Bericht door J vd Pal »

Als Noorwegenganger lees ik hier met herkenning mee met de verschillende afwegingen. Al met al zit er niet zoveel verschil tussen de beide opties en zijn eventuele voordelen qua tijd en geld afhankelijk van het reisgezelschap, reismoment en gekozen (financiële)uitgangspunten.

Optie 1: Via Hirsthals

De weg naar Hirstshals is in mijn ervaring door de weeks redelijk te doen maar in het weekend is een gemiddelde (dus inclusief stops om te tanken/rusten/enz) snelheid van rond 100 km/uur niet mogelijk. Mijn ervaring is dat 60-70 km/uur dan al een hele uitdaging is. Wij hebben op zaterdag in het hoogseizoen meermaals voor Hamburg 1-2 uur stilgestaan om daarna bij de hoge brug bij Rendsburg weer 1-3 uur stil te staan. Afgelopen zomer op een woensdag op datzelfde traject maar 1,5 uur vertraging waarvan de helft Covid controle was aan de Deense grens.

De boot vertrekt om 11:45 of 18:00 vanuit Hirsthals. Er moet een uur van te voren worden in gecheckt dus je moet er om 17:00 zijn. In de perfecte wereld moet je dan uiterlijk om 6:00 vertrekken. Je bent dan om 20:15 in Noorwegen. Na zo'n lange dag ben ik dan moe en wil meteen naar een slaapplaats. Als je op een camping staat dan komen de kosten van de camping er dan nog bij. De volgende ochtend kan je dan fris uitgeslapen op pad. Tijdstip naar eigen keuze, laten we zeggen 7:00 uur.

Reistijd verlaten huis->iets doen in Noorwegen 25 uur.


Optie 2: Via Eemshaven

De weg naar Eemshaven is ook in de vakantieperiode niet druk en 4 uur rijden is goed mogelijk want geen stop nodig om te tanken.

De boot vertrekt om 15:00, uurtje eerder ivm inchecken. Uiterlijk 14:00 aanwezig. Dat betekent dat je genoeg tijd hebt om 's ochtends rustig op te staan, vertrek 10:00. Je bent dan de volgende ochtend om 9:00 in Noorwegen klaar om wat te gaan doen.

Reistijd verlaten huis->iets doen in Noorwegen 23 uur.


Qua kosten heb je meer kosten bij het rijden dan alleen de brandstof en de kosten voor de eerste overnachting in Noorwegen bij de optie Hirsthals zijn afhankelijk van de keuze.

In ons geval zijn wij met 4 personen en dat maakt de ferry vanuit Eemshaven fors duurder (meer passagiers en extra slaapplaatsen) en dan is de optie Hirsthals financieel weer aantrekkelijker.


Overigens kan je als je naar de fjorden wilt in mijn ogen beter de ferry nemen van Hirsthals naar Bergen en als je richting Oslo / Lillehammer wilt dan is de ferry Kiel-Oslo een aanrader.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie