Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wintersport met T5 camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Wintersport met T5 camper

Bericht door Luuk741 »

He allemaal,

Over circa twee weken gaan mijn vriendin en ik voor het eerst op wintersport met onze camper. Nu zit ik vast na te denken hoe we het zo comfortabel mogelijk kunnen maken. Op de camping is er een ruimte waar we onze natte skispullen kunnen laten drogen. We hebben een standkachel op diesel dus die zal de camper op temperatuur moeten brengen. Het hefdak omlaag houden zal al veel warmteverlies schelen denk ik; gezien de kou slapen we toch beneden. Uiteraard hebben we een dik winterdekbed in de bus liggen. Sneeuwkettingen ga ik binnenkort bestellen.

Waar ik nu het meest bang voor ben is het bevriezen van de watertank en het water in de leidingen, en dat dat ergens een lekkage zal veroorzaken. Onze watertank is opgebouwd uit een grote jerrycan die in de 'garage' staat. Afhankelijk van het weer kan de temperatuur in de camper flink dalen als wij van 9 tot 17 uur op de piste staan. Om nou de standkachel al die tijd voor de vogels te laten branden is ook een beetje zonde van de diesel. Wellicht gewoon de watertank en leidingen leeg houden en werken met fleswater?

Buiten dit vraagstuk, zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden? IJskrabbers en een sneeuwschep staan ook al op de paklijst.

Groeten Luuk
:campingT4
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Wintersport met T5 camper

Bericht door brugseb »

Kachel op minimum laten branden en alle kastdeuren open laten, zo doen wij het. Ik dacht dat je dan zo'n halve liter per dag verbruikt. Of je kan een klein elektrisch warmte element laten branden (maar dat vertrouw ik zelf minder). Weinig waarschijnlijk dat de boel op die manier bevriest (bij ons was het -7°C).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: Wintersport met T5 camper

Bericht door Luuk741 »

brugseb schreef: 08 feb 2022, 15:39 Kachel op minimum laten branden en alle kastdeuren open laten, zo doen wij het. Ik dacht dat je dan zo'n halve liter per dag verbruikt. Of je kan een klein elektrisch warmte element laten branden (maar dat vertrouw ik zelf minder). Weinig waarschijnlijk dat de boel op die manier bevriest (bij ons was het -7°C).
Voor dat verbruik hoef je het niet te laten inderdaad. Kan het geen kwaad om de standkachel zo lang te laten draaien? Kan me voorstellen dat dat met de kou dan meerdere dagen zal zijn. Het laatste wat ik wil is dat hij (en de bus) vlam vat als ik op de piste sta, dat is het gebruik van fleswater me wel waard :toppie
:campingT4
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Wintersport met T5 camper

Bericht door peetjeadhdtje »

Proberen met lege tank aan te komen en daar (winter) diesel tanken. Onze Nederlandse winterdiesel begint te vlokken bij -22.
Toen wij in de Franse Alpen waren was het snachts -27 en de bus wilde niet meer te starten door de diesel dus niet door slechte accu of gloeiproblemen.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Wintersport met T5 camper

Bericht door Beckontheroad »

Startkabels, accu lader voor de start accu, in geval van?
Rubbers in vaseline (dun)
Sleepkabel

Antivries in je ruitensproeier
Stoffer en schep om auto uit te graven en ramen sneeuwvrij
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: Wintersport met T5 camper

Bericht door Luuk741 »

J vd Pal schreef: 08 feb 2022, 19:17
Luuk741 schreef: 08 feb 2022, 15:19 Sneeuwkettingen ga ik binnenkort bestellen.
Hoi Luuk,

ik heb een set sneeuwkettingen te koop staan: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=68145
Bedankt voor het laten weten maar ik heb ondertussen al andere sneeuwkettingen gevonden wat dichter bij huis
:campingT4
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Wintersport met T5 camper

Bericht door bvddobb »

Misschien kun je uit dit oude topic nog wat tips halen: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 42#p316242

In ieder geval niet met butagas op stap gaan, dat doet het niet als het vriest. En de dieselstandkachel dagen achtereen op stand 1 laten draaien is geen enkel punt!
Plaats reactie