Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
stug en hoog op de poten
stug en hoog op de poten
hallo allemaal,
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een T5 uit 2009. Het is na jaren Citroen C5 wel ff wennen: het stugge rijden!
Wat ik allereerst heb gedaan, is de dubbele cabine er uit halen, en de bandenspanning verlagen naar 3 bar rondom. Misschien kan er nog wel meer uit.
Ik rij vrijwel zonder lading, zeker nu die cabine en zware achterbank er uit zijn.
Het valt me op dat de bus prima over drempels e.d. gaat, maar klinkerwegen of paden met kuilen is een drama. Alles schudt en stuitert, zoals bijvoorbeeld in de bekerhouders.
Ook opvallend is, dat de auto erg hoog boven de banden staat. Als ik in de wielkasten meet, zit ik van band tot binnenkant op 21 centimeter!
Morgen ga ik hem eens op de brug zetten om te kijken wat voor veren en schokbrekers er onder zitten.
Ik sta open voor alle tips die leiden tot meer comfort!
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een T5 uit 2009. Het is na jaren Citroen C5 wel ff wennen: het stugge rijden!
Wat ik allereerst heb gedaan, is de dubbele cabine er uit halen, en de bandenspanning verlagen naar 3 bar rondom. Misschien kan er nog wel meer uit.
Ik rij vrijwel zonder lading, zeker nu die cabine en zware achterbank er uit zijn.
Het valt me op dat de bus prima over drempels e.d. gaat, maar klinkerwegen of paden met kuilen is een drama. Alles schudt en stuitert, zoals bijvoorbeeld in de bekerhouders.
Ook opvallend is, dat de auto erg hoog boven de banden staat. Als ik in de wielkasten meet, zit ik van band tot binnenkant op 21 centimeter!
Morgen ga ik hem eens op de brug zetten om te kijken wat voor veren en schokbrekers er onder zitten.
Ik sta open voor alle tips die leiden tot meer comfort!
Re: stug en hoog op de poten
Kijk met die bandendruk verlagen een beetje uit, als je te laag gaat kan je oververhitte banden krijgen. Ik kan het voor je uitrekenen. Als het dan door de vering komt, kun je de banden bijna plat zetten, en heb je nog geen comfort, alleen onveiligheid.
Als ie zo hoog staat, kom je, denk ik, als je er onder kijkt, tegen , dat de vering bijna bovenaan zijn bereik zit.
Hopelijk is de vering dan verstelbaar, anders zou je aan soepeler vering kunnen denken.
Als ie zo hoog staat, kom je, denk ik, als je er onder kijkt, tegen , dat de vering bijna bovenaan zijn bereik zit.
Hopelijk is de vering dan verstelbaar, anders zou je aan soepeler vering kunnen denken.
- Jan anno NU
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: stug en hoog op de poten
Een aannemersuitvoering , dubbelcabine dus , is bedoelt om lading mee te vervoeren.
Leg er eens wat straattegels in .
Onze T4 ex dubbelcabine rijdt al vele jaren rond met achter veren voor een multivan , geeft meer comfort , anders is het nagenoeg leeg een stuiterbak.
Voor jou wellicht ook een optie.
Dat gat in de wielkast zal dan waarschijnlijk ook wat kleiner worden, bij ons wel.
Ps , ben je er ook van bewust dat je formeel een wijziging op kenteken moet doen bij het verwijderen van je DC?
Het wordt dan een enkelcabine.
Leg er eens wat straattegels in .
Onze T4 ex dubbelcabine rijdt al vele jaren rond met achter veren voor een multivan , geeft meer comfort , anders is het nagenoeg leeg een stuiterbak.
Voor jou wellicht ook een optie.
Dat gat in de wielkast zal dan waarschijnlijk ook wat kleiner worden, bij ons wel.
Ps , ben je er ook van bewust dat je formeel een wijziging op kenteken moet doen bij het verwijderen van je DC?
Het wordt dan een enkelcabine.
Re: stug en hoog op de poten
Dank voor de tip. Wat de registratie van de cabine betreft: dit heb ik nagevraagd bij de RDW en die zeiden dat dat niet hoeft! Qua veren, gisteren op de brug gezet, ik weet niet wat de eindstand is maar hier is een foto:
Re: stug en hoog op de poten
Ik zie hulpveren. Die blauwe binnen. En 3 x geel kleurcode.
Re: stug en hoog op de poten
Ja inderdaad, wat wil dat zeggen, 3x geel?
Re: stug en hoog op de poten
En die hulpveren, die kunnen er dus uit?
Re: stug en hoog op de poten
Ja en als ik me niet vergis is 3x geel extra versterkt. Maar dat is zeker geen zekerheid. Kijk eens op de site van mickel moen. Of eldiape.com.
En ik denk dat als je er andere schokbrekers onder zet in combo met wat mildere veren ( gebruik zoek functie) het een heel stuk beter kan worden.
En ik denk dat als je er andere schokbrekers onder zet in combo met wat mildere veren ( gebruik zoek functie) het een heel stuk beter kan worden.
Re: stug en hoog op de poten
Ik heb dat 3x geel eens nagevraagd bij een VW dealer, die kwam niet verder dan dat dit standaard veren zijn voor mijn bus. Over andere kleuren kon hij me niets vertellen. Wel zei hij dat die hulpveren er inderdaad uit kunnen.
Zoekfunctie voor die kleuren geeft als resultaat enkel een letter-brij waar je ook niet wijzer van wordt helaas.
Welke kleur nou milder is? Ik kan het nergens vinden.
Zoekfunctie voor die kleuren geeft als resultaat enkel een letter-brij waar je ook niet wijzer van wordt helaas.
Welke kleur nou milder is? Ik kan het nergens vinden.
Re: stug en hoog op de poten
Ik zou voor multivan of caravelle veren gaan. Maar zeker ook kijken naar welke schokbrekers er onder zitten.
Re: stug en hoog op de poten
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=58352Mamagyver schreef: ↑16 feb 2022, 22:31 Ik heb dat 3x geel eens nagevraagd bij een VW dealer, die kwam niet verder dan dat dit standaard veren zijn voor mijn bus. Over andere kleuren kon hij me niets vertellen. Wel zei hij dat die hulpveren er inderdaad uit kunnen.
Zoekfunctie voor die kleuren geeft als resultaat enkel een letter-brij waar je ook niet wijzer van wordt helaas.
Welke kleur nou milder is? Ik kan het nergens vinden.
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: stug en hoog op de poten
Dank René..
Dat scheelt de topicstarter even wat zoekwerk
Dat scheelt de topicstarter even wat zoekwerk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: stug en hoog op de poten
Als het met gasgevulde schokdempers en ze zijn stuk blijven ze helemaal in de bovenste stand staan en heb je geen vering meer.
Zelf ooit meegemaakt bij een Mercedes, viel niet mee te rijden, na vervanging was het opgelost.
Zelf ooit meegemaakt bij een Mercedes, viel niet mee te rijden, na vervanging was het opgelost.
Re: stug en hoog op de poten
Dank voor de reacties weer. Ik heb foto's gemaakt van de achter schokbrekers. De link naar het topic over veren is nu juist wat ik bedoel met letter-brij, allerlei gewichtsklassen en dan heel veel lettercode's, ik word daar geen wijs uit