Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Richardhag »

Hallo allemaal,

Sindskort eigenaar van een Multivan T4 automaat, camperbus uit 1994 waar wij erg blij mee zijn. Het is een oud beestje dus er is nog wel wat werk aan de winkel. Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat mijn vragen op de juiste plek gesteld worden door mij.

Ik loop tegen een aantal uitdagingen aan waar ik niet helemaal goed uit kom:

1. Gordijnen. De multivan heeft van die drukknopgordijnen. Echter, ik vind ze niet erg mooi en vervang ze liever door gordijnen op een roede 'of op rails. Daar komt gelijk mijn probleem. Kan ik zomaar gaten boren in de kuntstof bekleding rondom de ramen voor het bevestigen van rails? en blijft dat dan goed zitten. Iemand ervaring mee?

2. Het keukenblok is zoals te zien valt op de foto's in niet al te beste staat, en de maatvoering is ook niet geweldig (te hoog). ik ben op zoek naar ideeën. Ik ben wel gebonden aan deze maten omdat het bed nog uitgeschoven moet worden maar wil er wel iets moois van maken. Iemand suggesties?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Vriendelijke groet
Richard
Bijlagen
vwt4 keuken.jpg
vwt4 keukenvloer.jpg
Laatst gewijzigd door Richardhag op 25 feb 2022, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Bas_Caravelle »

Hoi,

In mijn MV heb ik gordijnen op rails geplaatst ( via Ebay ). Deze zet je vast met kleine schroefjes in de kunststof raamomlijsting. Wel goed aangeven welk bouwjaar want daar zit verschil in ( wel of niet extra airco/verwarming / ventilatie )

Qua keukentje zijn er 1001 creaties te verzinnen.. grotendeels afhankelijk van hoe je je MV gebruikt.
A3C1F87F-8510-4E01-8980-8D67E25608F6.jpeg
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door J vd Pal »

Bedenk bij de keuken aanpassingen wel dat je aan de eisen van de belastingdienst blijft voldoen!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Bas_Caravelle »

Klopt exact Jan… als je een beetje puzzelt kan er een hoop.

Werkblad is hoog genoeg, blok kan alleen met gereedschap worden losgenomen. Gaspitje kan ook worden gebruikt bij gesloten lade, maar dan met open klep. Kan in deze opstelling dus zowel links als rechts worden gemonteerd.

In onderste compartiment kan zo’n zelfde alu box of een koelbox. Lekker flexibel :toppie

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Richardhag »

Bas_Caravelle schreef: 21 feb 2022, 15:23 Hoi,

In mijn MV heb ik gordijnen op rails geplaatst ( via Ebay ). Deze zet je vast met kleine schroefjes in de kunststof raamomlijsting. Wel goed aangeven welk bouwjaar want daar zit verschil in ( wel of niet extra airco/verwarming / ventilatie )

Qua keukentje zijn er 1001 creaties te verzinnen.. grotendeels afhankelijk van hoe je je MV gebruikt.

A3C1F87F-8510-4E01-8980-8D67E25608F6.jpeg
Dank voor deze toelichting! Hoe zit jouw keukenblok aan de vloer bevestigd ? Ik ben er achter gekomen dat die van ons vast geschoeft zit door de bodemplaat heen. Is dat iets wat bij jou ook het geval is?

gr.
Richard
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Bas_Caravelle »

Richard,

Bij een MV2 heb je rails waar de stoelen in vastzitten. In die rails heb ik de keuken vast gezet.

Bij een MV1 heb je die rails niet ( back-to-back stoelen zitten met een beugel aan de voorstoelen meen ik.

Wel zou je in de vloer cargo-rails kunnen maken… dan heb je een flexibele montage rail.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Richardhag »

Dankjewel!

Nee er zitten helaas geen rails in, vandaar de montage met een pin door de bodemplaat heen :) niet ideaal, maar het functioneert.
mogelijk blijf ik die voorlopig hanteren, anders zou ik er een vloer in moeten zetten.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door CapoJan »

In mijn MV1 is voor het keukenblok gebruik gemaakt van de schroefdraad in de bodem. Daar zat voordien de zit op de tweede rij in vastgeschroefd. Ik nam een paar inbusbouten M8, maakte twee gaten in de bodem van het meubel en zo zit het vast. In principe kan het ook met vier, want er zijn vier schroefopeningen in de bodem.
IMG_20211007_091627(1).jpg
IMG_20211007_091554(1).jpg
Dit is een Belgisch busje: hier is voor een kampeerwagen geen spoelbak nodig.

Voor gordijnen zijn er toch al enkele mensen die Baimex aangeraden hebben. De sets van hen worden compleet geleverd en zijn op maat.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Richardhag
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 feb 2022, 13:58

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Richardhag »

CapoJan schreef: 22 feb 2022, 11:24 In mijn MV1 is voor het keukenblok gebruik gemaakt van de schroefdraad in de bodem. Daar zat voordien de zit op de tweede rij in vastgeschroefd. Ik nam een paar inbusbouten M8, maakte twee gaten in de bodem van het meubel en zo zit het vast. In principe kan het ook met vier, want er zijn vier schroefopeningen in de bodem.
IMG_20211007_091627(1).jpg
IMG_20211007_091554(1).jpg

Dit is een Belgisch busje: hier is voor een kampeerwagen geen spoelbak nodig.

Voor gordijnen zijn er toch al enkele mensen die Baimex aangeraden hebben. De sets van hen worden compleet geleverd en zijn op maat.


Dankjewel voor je reactie! Ik heb het keukenblok nog niet los gekregen. Moer zit zo vast dat ik vrees even naar de garage te moeten om mij te helpen. Daarna zal
Ik eens kijken of we ook in mijn bodem schroefdraad zit :)!
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Bas_Caravelle »

Als voorgordijn heb ik overigens een gordijn voor aan de buitenkant. Ik had altijd ruzie met de originele met drukknopjes 😬
D0B56679-3977-4A1C-B733-14201ECF9D69.jpeg
Is eenvoudig monteren en superdonker.

Enige nadeel… hij kan nat worden….
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Martens-Tvier »

Leuk "extern" gordijn! Waar haal je dat?
Wij zitten ook altijd te kloten met dat drukknopgordijn aan de voorzijde van onze California.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door Bas_Caravelle »

Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vw T4 multivan Keuken én Gordijnen

Bericht door J vd Pal »

IMG_20210716_094043702.jpg
Grote voordeel van buiten isolatie is ook een betere warmte wering in de zomer en geen condens op ruiten achter de isolatie aan de binnenkant. Nadeel is inderdaad dat het nat wordt bij regen, die van ons is gemaakt van waterdicht materiaal. Doekje erover en dan is hij weer droog.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie