Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Racefietsen mee ín camperbus

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Jolien
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2022, 14:25

Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Jolien »

Hai allemaal! Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op een camperbusje. Ik wil graag zo klein mogelijk, het liefste een Volkswagen Transporter LWB (T4/T5) met een hefdak (schuin of recht) met beneden een 'semi' vast bed. Hij wil echter dat sowieso onze twee racefietsen binnen in de camper kunnen staan aangezien het jammer is als ze worden gejat.

Mijn vraag daarom, en eentje waarop ik al lang aan het zoeken ben maar ook op dit forum nog geen antwoord op gevonden heb: zijn er hier mensen die en beneden slapen en daaronder een 'garage' hebben waar twee racefietsen (voorwiel eruit op een 'slide' achterwiel erin) onder passen? Dat je dan slaapt het met hefdak omhoog?

Wij zijn maar met z'n tweeën dus we willen graag een 'semi' vast bed (iig willen we geen bank -> bed transformatie) twee omdraaiende voorstoelen en dus slapen op het bed met het hefdak omhoog. Verder hebben we niet zoveel nodig (behalve keukentje dan natuurlikk). De andere helft wil graag een, noem het maar, crafter sprinter transit Ducato boxer l2h2 maar ik wil graag niet direct alle mogelijkheden tot een behapbare alledaagse auto kwijtschelden.

Als er mensen hiermee zijn: zouden jullie hier evt tekeningen, foto's en afmetingen van willen delen? Wij zijn allebei 1.84 m lang en aangezien andere helft graag nog triathlons (vandaar ook dat de fiets binnen moet kunnen staan ;)) in buitenland wil gaan doen met campertje is een goed ruim bed wel een must, slapen in het hefdak op 1.10 breedte lukt ons niet.


Ik hoor graag of anderen hier al tegenaan gelopen zijn en of hier überhaupt nog opties in zijn of dat ik de hoop beter op kan geven. Bedankt!
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Timy »

Ik zie dat niet passen.. zeker niet als het een "vast bed" moet zijn en een T4. Maar mogelijk kan het met een verlengde wel!

De originele Cali heeft een bed van ca 110cm bij 200cm en dan is er maar weinig ruimte over aan het voeteneinde.
Over afmetingen en dergelijke van de originele California is genoeg te lezen, kijk daar zeker naar voor de oriëntatie.

Maar als binnen stallen voor 2 fietsen een must is, wordt dat een uitdaging. Met een ducato bus (en dergelijke) is dat ook al uitdagend hoor. Tenzij je één met Alkoof neemt, dan is het geen probleem. Dan ben je alleen weer veel meer flexibiliteit kwijt.
Keuzeskeuzeskeuzes.. :nuts
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Snautzer »

Hoi In mijn T4 lwb heb ik een klapbed gemaakt https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 78#p407278 voor heb je dan denk ik genoeg ruimte voor het bed (ik ben 1,88m en lig ruim met 2) of in mijn bus zijn geval kan je je fietsen aan de zijkanten weghangen zonder dat je je last hebt van de wielen.

Denk ook wel dat een standkachel voor sportivos zoals jij wel een must moet zijn.

Ik denk dat als ik je vraag zo lees mijn bus wel eens iets kan zijn.

Je kan altijd even komen kijken. En neem je fietsen dan mee.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Jan anno NU »

Als je op zoek gaat naar een lange wielbasis en een slaap hefdak monteerd hou je beneden veel ruimte over.
Daar beneden is dan een keukentje nodig en wat afsluitbare bergruimte en een opklap tafeltje, en je zitgelegenheid
Eventueel een zijwaarts bankje als je een diskussie bij de keuring over wel of niet goedgekeurde draaischijven of consoles onder de voorstoelen uit de weg wil gaan.

Ik ken zelfs een forumlid die zo binnen in de bus zijn Zündapp mee nam.

En een garage in een T4 , ??
Dat is meer iets van grote campers.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Stephan80
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 dec 2019, 17:37

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Stephan80 »

Als de t4 een (origineel) schuin hefdak heeft zou een andere oplossing kunnen zijn om de middelste bedplank eruit te halen en de fietsen boven je hoofd weg te bergen. Dan moet je wel weten waar de versteviging zit, zodat je het kunststof/polyester van het hefdak zelf niet overbelast.
Is bovenop het dak wegzetten van de fietsen niet een andere mogelijkheid? Dat is toch een flinke drempel voor eventueel geboefte.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Renew »

Misschien is dit wat?
Volgens mij passen er ook twee racefietsen in.
Kijk maar hier


In onze camper passen ook twee elektrische fietsen.

viewtopic.php?p=439514#p439514
Kijk hier maar even.

Wel is waar moeten ze s’nachts buiten staan.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Hanz »

Renew schreef: 08 mar 2022, 13:09 Wel is waar moeten ze s’nachts buiten staan.
Het gaat er juist om dat ze 's nachts binnen staan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door chv »

@renew: Prachtige oplossing. Maar begint vanaf 13500,- zonder kooktoestel en ik zie nix over de koelkast.
Dat lijkt me ongeveer het bedrag dat de bus heeft gekost?

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Hanz »

Simpelste oplossing: 1 persoon slaapt beneden naast de fietsen en 1 persoon slaapt in het bovenbed. Dat geeft heel veel mogelijkheden voor de verdere inrichting.
Er zijn nog meer mogelijkheden maar het zou wel aardig zijn als Jolien eerst even laat weten of ze nog meeleest en of ze iets aan onze suggesties heeft. Tot nu toe heeft ze 1 bericht geplaatst, ruim een maand geleden, en verder niet meer gereageerd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Jan anno NU »

Gewoon met een dikke ketting aan het sleepoog van je bus ketenen.

Het geboefte heeft tegenwoordig toch meer intresse in E-bikes.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door krekwakwol »

Kun je geen frame maken waar je bed op ligt en dan een brede lade bijna ter breedte van de bus min framepoten, dan kun je de fietsen er plat onderleggen, even wat opvulling en steuntjes op de lade ertussen ter bescherming tegen het heen en weer schuiven.
Er zijjn al lade geleiders van meer dan een meter lang.
De voorwielen konden er uit dus dat scheelt al weer lengte.
Dan heb je ook een soort van garage onder je bed.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Stephan80
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 dec 2019, 17:37

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Stephan80 »

@Hanz, ach indien ze niet meer meeleest hebben we toch weer wat creatieve breinoefeningen gedaan :bonk
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door krekwakwol »

Misschien weet ze niet meer op welk forum ze het geplaatst heeft :groteogen
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Racefietsen mee ín camperbus

Bericht door Snautzer »

Last active: zo feb 06, 2022 20:57
Plaats reactie