Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tip! Jankend geluid motorruimte opgelost

vragen over de T4
Plaats reactie
Teevier
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mei 2020, 11:52

Tip! Jankend geluid motorruimte opgelost

Bericht door Teevier »

Goedemorgen!

Hier een tip. De laatste paar weken had ik in mijn T4 2.5 TDI AJT 88PK (geen airco) een jankend en gierend geluid onder de motorkap. Ik dacht meteen aan druklagers, koppeling, tandjes in de versn.bak etc. Het gierende geluid ging mee met het toerental. Ik heb de multiriem eraf gehaald om een en ander uit te kunnen sluiten. Toen de motor gestart. Het geluid was er niet meer. Met de hand alle poelies een draai gegeven. De spanner is prima, meelooprol prima, stuurbekrachtigingspomp prima. Toen de dynamopoelie een zet gegeven, man het leek wel alsof er halve knikkers over de straat rolden. Dynamo naar plaatselijke elektroboer gebracht maar niet interessant om te reviseren, dus een nieuwe aftermarket besteld. Je kan ook zelf de lagers vervangen, maar het risico op het defect maken van de dynamo is groot. De dynamo was origineel en heeft het 350.000 km uitgehouden.

Stappenplan:

- T4 opkrikken en assteunen er onder
- Motorbeschermbak demonteren (4x boutje)
- Multiriem demonteren (je kan een bahco of officiele sleutel op de spanner zetten. Wat ook werkt is onder de auto liggen en aan de riem gaan hangen en over de poelies heen trekken)
- Auto starten. Accu lampje blijft natuurlijk branden en je hebt geen stuurbekrachtiging. Voor deze test is dat niet erg.
- In mijn geval dynamo demonteren. Let op, eerst accupool los, daarna stekkers op dynamo los. De dynamo zit met 2 bouten gemonteerd. Gebruik een schroevendraaier of koevoet om de dynamo los te krijgen. Deze kan nogal vast zitten tussen de verbindingen.
- Montage omgekeerde volgorde. Controleer de multiriem of deze nog oke is, anders vernieuwen. In mijn geval ligt er een 6PK1753 om. Dit werkt, dus een andere lengte hoeft van mij niet. Kijk altijd zelf op je eigen multiriem, écht iedereen gebruikt een andere lengte.

Binnenkort naar Schotland, dus ik ben weer blij!

Hopelijk kunnen jullie iets met bovenstaande. Gr. Leon
Huidige auto:
VW T4 2.5 TDI AJT 1998
VW Golf 2 1.6 PN
Volvo V50 2.5 D5 2009

Vorige auto's:
Opel Vectra GTS 2004 1.8 benzine
BMW 3 E46 2004 1.9 benzine
Opel Astra 1.6 benzine
Seat Leon 1.6 benzine
Plaats reactie