Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht starten bij koud weer, bij warm weer prima

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Slecht starten bij koud weer, bij warm weer prima

Bericht door Martens-Tvier »

Sinds afgelopen winter start onze bus slecht bij koude ochtenden. De accu is nieuw en de startmotor draait goed rond. De motor “pakt” pas na 5-7 seconden of zo.
Bij weer zoal nu, ca. 10 graden, start de bus prima, na 1 seconde ongeveer loopt de motor.

Ik dacht eerst dat dit kwam door een distributiewissel van maart 2021, maar daar ben ik nu niet meer zeker van. De motor loopt naar mijn idee prima.

Iemand een idee? Gloeibougies? (Zitten er minstens 100.000 km in).

Motor: 2,5 TDi ACV
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 628
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Slecht starten bij koud weer, bij warm weer prima

Bericht door Lutra »

Kan een kapotte temperatuursensor zijn. Ook eens gehad bij een 2.5 tdi. Is geen kostbaar onderdeeltje.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Slecht starten bij koud weer, bij warm weer prima

Bericht door DavidJohn »

Ik heb hetzelfde gehad deze winter. Mijn vermoedde was eerst ook de accu, maar na vervanging van de gloeibougies startte hij weer helemaal super, ook bij koud weer (-3). Ik erbij zeggen dat ze ook de sproeiers hebben schoongemaakt, alhoewel dat volgens mij nog wel een keer mag gebeuren (trekt erg traag op). Dit zal vast ook enigszins invloed hebben gehad.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Slecht starten bij koud weer, bij warm weer prima

Bericht door Martens-Tvier »

Vanochtend vroeg de bus (bij 2 graden) opgehaald bij de dorpsgarage waar hij gister voor onderhoud en APK was. Gloeibougies waren versleten, aldus de monteur. Nog even bijgekletst en vervolgens de koude bus gestart: binnen een halve seconde loopt de motor. Bingo dus.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Slecht starten bij koud weer, bij warm weer prima

Bericht door DavidJohn »

Martens-Tvier schreef: 18 mar 2022, 19:17 Vanochtend vroeg de bus (bij 2 graden) opgehaald bij de dorpsgarage waar hij gister voor onderhoud en APK was. Gloeibougies waren versleten, aldus de monteur. Nog even bijgekletst en vervolgens de koude bus gestart: binnen een halve seconde loopt de motor. Bingo dus.
Toch die bougies dus. Fijn dat hij weer goed start!
Plaats reactie