Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e accu plaaten T5 multivan

vragen over de T5
Plaats reactie
meastro24
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2022, 19:23

2e accu plaaten T5 multivan

Bericht door meastro24 »

Goedendag,

Ik wil graag een 2e accu plaatsen onder de bestuurders stoel van mijn T5 multivan. Nu heb ik veel gelezen op dit forum over de 2e accu maar heb ik nog niet echt een antwoord kunnen vinden over een vraag van de bekabelling.

Het gaat om een T5 multivan uit 2013. De bus is niet met een 2e accu uitgevoerd, maar heeft onder de stoel wel een zekering kast, waar ook een "loze"' accukabel + zit, welke is afgetaped en nergens is aangesloten. Ik denk dat deze kabel hier misschien zit voor de aansluiting van de "2e accu" indien hiervoor zou zijn gekozen voor de aanschaf maar weet dit niet zeker.

Nu heb ik de tape van de kabel los gehaald en doorgemeten. De kabel geeft 12,8 V en tijdens het lopen van de motor laadt die ook met de dynamo.

Nu is mijn vraag of ik deze kabel kan gebruiken voor het aansluiten van de 2e accu? en heeft er misschien iemand een schema van de zekeringkast onder de stoel?

Ik hoor graag of iemand hier verder ervaring mee heeft. Bedankt!

Wietse
Bijlagen
IMG-1294 klein.jpg
IMG-1297 accu.jpg
IMG-1296 - onder bestuurdersstoel.jpg
Laatst gewijzigd door meastro24 op 06 apr 2022, 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 2e accu plaaten T5 multivan

Bericht door krekwakwol »

Kun je die zelfde kabel ook weer terugvinden bij je startaccu in de buurt? En hoe dik is de kabel?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
meastro24
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2022, 19:23

Re: 2e accu plaaten T5 multivan

Bericht door meastro24 »

krekwakwol schreef: 05 apr 2022, 19:25 Kun je die zelfde kabel ook weer terugvinden bij je startaccu in de buurt? En hoe dik is de kabel?
Hi! bedankt voor he reactie. Op de kabel staat niet hoe dik die is, maar ik denk ongeveer een halve centimer. Bij de accu + komen 2 kabels uit. Deze hebben alleen een zwarte vaste omhulzing dus ik kan niet zien of het dezelfde kabel is. In de bijlage heb ik wat fotos toegevoegd van onder de bestuurderstoel en de accu.

dank!
Bijlagen
IMG-1297 accu.jpg
IMG-1296 - onder bestuurdersstoel.jpg
IMG-1294 klein.jpg
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: 2e accu plaaten T5 multivan

Bericht door moosev »

Kabel komt waarschijnlijk onder je accu uit. Daar zit nog een zekeringbox (E-box). Zekering nr 3 is voor de tweede accu.
gr
René
Bijlagen
Sicherungen SA Motorraum T5-2 ab 2010.pdf
(58.04 KiB) 102 keer gedownload
SSP_311.pdf
(2.03 MiB) 78 keer gedownload
meastro24
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2022, 19:23

Re: 2e accu plaaten T5 multivan

Bericht door meastro24 »

Dank ik zal dit weekend de accu eruit halen en kijken of zekering 3 is aangesloten. Heeft er iemand misschien foto's van hoe de 2e accu is aangesloten onder de bestuurderstoel van een multivan?

Groet
meastro24
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2022, 19:23

Re: 2e accu plaaten T5 multivan

Bericht door meastro24 »

Hi Rene,

Ik heb even in de zekering gekeken en inderdaad loopt er een kabel naar zekering 3 (zie foto). Betekend dit dat ik de 2e accu dan gewoon onder de bestuurdersstoel kan plaatsen, de rode kabel die er al aansluiten op de plus en voor de min een massadraad plaatsen naar het frame?

dank!

Wietse
Bijlagen
IMG-1302 zekering 3.jpg
Plaats reactie