Jasper schreef:Buis voor je radiateur is van je stuurbekrachtiging.
Waarom heb je deze losgemaakt? Lekte die buis/koppeling al wat?
In principe moet je alleen je radiateur naar voren klappen en je kunt er aardig bij, behalve bij Cil 5 (de meest rechter)
Reken op 40-60 euro voor je gloeibougies
heb de gehele radiateur er maar uit gehaald heb de bus een beetje beroerd staan en kan hem niet verplaatsen en kan er niet onderliggen dus vandaar dat ik die buis los heb gedraaid
bij de brezan was ik 100 euro kwijt eens kijken wat ze bij de dealer kosten
Ah ok,... Nu kun je er inderdaad goed bij zeg.
Het kan goed zijn dat de door mij genoemde prijzen wat verouderd zijn en altijd Ex btw. Ik zou niet te lang zoeken.
Een nadeel van je radiateur demontage is nu wel dat je de nieuwe gloeipluggen niet op hun plek kunt zetten en je meteen een teststart kunt doen.
Wat te doen wanneer het je bougies niet blijken te zijn en je toch alles weer hebt teruggebouwd?
P.s. Er zit toch nog wel Diesel in je tank he!
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
Jasper schreef:Een nadeel van je radiateur demontage is nu wel dat je de nieuwe gloeipluggen niet op hun plek kunt zetten en je meteen een teststart kunt doen.
Waarom zou je dan geen test kunnen doen ? Omdat de radiator eruit is ?
Dan kan totaal geen kwaad om de motor zonder radiator even te starten . Natuurlijk moet je hem geen kwartier laten draaien hé ! Maar even kan geen kwaad , als het dan toch maar gewoon is om te zien of de motor wil aanslaan of niet.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
... en je stuurbekrachtiging dan?Die zit aan de radiateur.... Kan dat ook geen kwaad...?
In dat geval, doen wat Pascal schrijft. Ik laat zelf de motor pas lopen als alles gevuld en aangesloten is. Kennelijk zijn er toch tussenstappen. Dan ben ik te voorzichtig.
Succes met je werk!
Laatst gewijzigd door Jasper op 20 dec 2007, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
Jasper schreef:... en je stuurbekrachtiging dan?Die zit aan de radiateur.... Kan dat ook geen kwaad...?
In dat geval, doen wat Pascal schrijft. Ik laat zelf de motor pas lopen als alles gevuld en aangesloten is. Kennelijk zijn er toch tussenstappen. Dan ben ik te voorzichtig.
Succes met je werk!
Stuurbekrachtiging is ook geen probleem = je haalt gewoon even het V-riempje los zodat de servo-pomp niet meedraait hé , is slechts 2 minuten werk. (= minder lang dan de radiator terug te monteren , en op te vullen met koelvloeistof , die er misschien terug af moet als het niet goed is.)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
radiateur terug zetten is het werk toch niet die zit er met 10 min. weer in ga ervan uit dat hij wel start zaterdag weer eens verder dan heb ik pas weer tijd tot die tij lekker cruizen met m'n 59'er kevertje
met die kever in elk geval geen radiateurproblemen
je hoeft die leidng niet los te schroeven van de slangen (voor een volgende keer) ik heb de leiding losgemaakt van de radiateur en aan de slangen laten hangen en aan de kant geklapt. Enige vloeistof waar je dan mee zit te knoeien is de koelvloeistof.
Ik zou de stuurbekrachitingsleiding aansluiten, radiateur eraf laten en even teststart maken..... scheelt weer wat ergernis en watergeknoei
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
- motor koud;
- accu goed geladen;
- spanning op elke gloeibougie minimaal 11,5 volt.
Controleren (test 1)
- Sluit een inductiestroomtang aan op de toevoerkabel naar de gloeibougies.
- Gloei normaal voor, start de motor en laat deze stationair draaien.
- Controleer de stroomsterkte tijdens het nagloeien (circa 2 minuten), u moet bij de 1X-motor circa 40 A aflezen. Bij de ABL-motor is dit circa 32 A. Indien deze waarde lager is, ga naar test 2.
Controleren (test 2)
- Verwijder de toevoerkabel en de stroomrail.
- Sluit een testlampje op de pluspool van de accu aan.
- Zet de meetpen van het testlampje achtereenvolgens op elke gloeibougie.
- Indien het lampje brandt, is de gloeibougie in orde.
- Brandt het lampje niet, dan is de gloeibougie defect en dient vervangen te worden.
Let op! Verbrande gloeistiften zijn dikwijls het gevolg van verstuiverstoringen. Een dergelijke schade wordt niet door een gebrek in of aan de gloeibougie veroorzaakt. Indien u een dergelijke gloeibougie aantreft, is vervanging van de gloeibougie alleen niet voldoende. De verstuivers dienen op druk en afdichting gecontroleerd te worden. Zie paragraaf 6.2.2.
Let op! Bij de motorcode ABL is een voorgloeisysteem gemonteerd dat ingeschakeld wordt door de portierschakelaar. Het voorgloeien begint automatisch nadat het bestuurdersportier gesloten is. de gloeibougies zijn hierop aangepast en hebben een kegelvormige punt. De nieuwe gloeibougies kunnen ook in wagens met het 'oude' gloeiconcept worden ingebouwd. De 'oude' gloeibougies kunnen echter niet in een wagen met het nieuwe gloeiconcept worden ingebouwd.
Figuur 6.9: De nieuwe gloeibougies hebben een kegelvormige punt
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
vandaag de nieuwe gloeibougies erin gezet was het lekker weer voor om dat buiten te doen. Hij starte wat lastig maar denk dat dit komt omdat ik de brandstofleidinge los heb gehad om er beter bij te kunnen.
Eens kijken hoe hij het morgenvroeg doet als het weer lekker koud is