Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kitnaadjes

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

kitnaadjes

Bericht door busbart »

bij het wassen van mijn bus zag ik pas dat de kitnaadjes die de T4 óók heeft (net als zijn voorganger de T3) een beetje droog aan het worden zijn.
zijn die kitnaadjes bij de T4 net zo problematisch als bij de T3?

wat zijn jullie ervaringen?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kitnaadjes

Bericht door Pascal-141 »

Nee , bij de T4 zijn de naden al veel beter t.o.v. de T3
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: kitnaadjes

Bericht door Timy »

Is het niet zo dat het naadje linksachter tussen de twee achteraf ramen va boven naar beneden wel een bekende roest veroorzaker is?
Daar zie je vrij regelmatig roestvorming bij de T4.
Ik heb dat naadje een tijd geleden vervangen toen het begon te scheuren en ik de roestduivel dacht te zien. Is erna (gelukkig) niet verder gegaan maar ik hou hem in de smiezen!

Verder inderdaad geen bekende plekken die ik weet.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: kitnaadjes

Bericht door busbart »

dat is idd die ik ook bedoel.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: kitnaadjes

Bericht door odorf »

De naad van de C-stijl is inderdaad zeker bij de eerdere bouwjaren (grofweg bouwjaar ‘92 tot ‘98) een berucht roestprobleem.

Kit bijhouden is verstandig, maar zelfs als je niets ziet kan het zijn dat er in de plaatwerkranden al flinke roest aan het ontstaan is.
C-stijl
C-stijl
Hierboven zie de de beruchte C-stijl van boven in doorsnede. Links is de buitenkant. Door de L vorm van de verbinding in het plaatwerk (nb; in een verstevigingskoker daardoor onbereikbaar. ) is hier nooit roestpeventie bij de naad gekomen. Daarom én door het puntlasproces kan hier gewoon vocht tussen het plaatwerk komen en daarna ook roest. Zie je roest aan de buitenzijde ben je eigenlijk altijd te laat.

:bonk

Tot zover het lesje C-stijl bestuurderszijde. :zwaai
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: kitnaadjes

Bericht door busbart »

Timy schreef: 13 apr 2022, 06:41 Is het niet zo dat het naadje linksachter tussen de twee achteraf ramen va boven naar beneden wel een bekende roest veroorzaker is?
Daar zie je vrij regelmatig roestvorming bij de T4.
Ik heb dat naadje een tijd geleden vervangen toen het begon te scheuren en ik de roestduivel dacht te zien. Is erna (gelukkig) niet verder gegaan maar ik hou hem in de smiezen!

Verder inderdaad geen bekende plekken die ik weet.
Hoe heb jij deze kit vervangen? (volgens mij heb je dan toch ook behoorlijk verfwerk om het weer netjes te krijgen toch?)
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: kitnaadjes

Bericht door Timy »

busbart schreef: 05 apr 2024, 21:49
Hoe heb jij deze kit vervangen? (volgens mij heb je dan toch ook behoorlijk verfwerk om het weer netjes te krijgen toch?)
Die heb ik met een kleine dremel met staalborsteltje vrij gemaakt van de kit die erin zit. Toen antiroest behandeld en weer voorzien van nieuwe carrosseriekit.
De lak gaat er inderdaad flink aan.. maar wij hebben onze onderste helft al een keer zelf geverft omdat die lak heel slecht (gekrast) was. Dus bijwerken is dan wel goed te doen. Met originele lak (metallic) is het moeilijk weer mooi te maken. Als je een uni kleur hebt lukt het nog wel aardig.

Roest is nog steeds niet aanwezig dus we gaan goed :proost
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: kitnaadjes

Bericht door busbart »

Mooi zo, bedankt.
dat word dan nog wat, met metallic verf..
Groet, Bart
zwijntje
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2013, 08:08

Re: kitnaadjes

Bericht door zwijntje »

Bij kleine barstjes in de kitnaad gelijk behandelen met blanke lak. Voorkomt roestvorming.
VW t4 California syncro TDI 1998
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: kitnaadjes

Bericht door Timy »

zwijntje schreef: 06 apr 2024, 19:07 Bij kleine barstjes in de kitnaad gelijk behandelen met blanke lak. Voorkomt roestvorming.
Is dat niet een heel tijdelijke noodoplossing? De lak over een slecht worden de kitnaad lijkt mij niet een stevige oplossing voor lange termijn. Maar mogelijk heb ik dat mis.
Plaats reactie