Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kortsluiting waterkraan

vragen over de T4
Marijn
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022, 10:45

Kortsluiting waterkraan

Bericht door Marijn »

Wij zijn op reis en zitten op dit moment in zuid Spanje en hebben geen vast adres hier waar we even wat op kunnen laten bezorgen.

Onze kraan is kapot. Help

De kraan lekt aan de bovenkant. Komt best wat water uit, dit komt bij de elektrische aansluiting van de waterpomp switch op de kraan en we denken dat daar nu kortsluiting in zit omdat de pomp niet meer uit gaat als we de kraan dicht draaien. We hebben de zekering er uit gehaald zodat de pomp stopt en deze doen we er weer in als we water nodig hebben. Alleen lijkt me dit op lange termijn niet een goede oplossing.

Heeft iemand hier een idee of we de kraan kunnen maken of dat er een soort work around is.

Als vast bedankt :-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Multivan Generation »

Koop een jerrycan met kraantje voor nu.
Goedkoop en veilig.
Nadien thuis weer repareren.

Zo zou ik het doen.

Trouwens welkom op weetjewel :zwaai

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 315
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door eindgebruiker »

Als je lang genoeg op een plek bent kun je een nieuwe kraan poste restante laten verzenden naar een postkantoor in een grote plaats in de buurt. Hou wel rekening met levertijd en voldoende speling.
Marijn
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022, 10:45

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Marijn »

Bedank. We werken nu met flessen water. Zijn alleen pas weer in NL over paar maand. Dat post zonder adres ken ik niet bedankt voor de tip ga ik even uit zoeken.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door chv »

Zo'n postadres is het adres van het plaatselijke (hoofd) postkantoor waar jij op dat moment in de buurt verblijft.
Dat kan/kon overal ter wereld zijn. Kwestie van ff langsgaan bij het dichtstbijzijnde postkantoor voor meer informatie.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Marijn
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022, 10:45

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Marijn »

Bedank voor de tips.
We hebben er een extra switch tussen gezet. Nu gebruiken we de micro switch niet meer die in de kraan zelf zit. Het is een tijdelijke oplossing maar voor onderweg prima. Op deze manier kunnen we de kraan wel gewoon gebruiken :ikrij :T5cruisin
Bijlagen
16436434946733673227064830731685.jpg
16436434158567174687873303509081.jpg
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 669
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Jan anno NU »

Prima opgelost voorlopig .
:toppie

Blijft handig als je wat kan improviseren.
:goodidea
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Mickel Moen »

Mooi opgelost.

Tip. Als je de kraan gaat maken of vervangen, zet er dan een relais tussen. Die microswitches zijn nogal kwetsbaar.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef: 02 feb 2022, 18:14 Mooi opgelost.

Tip. Als je de kraan gaat maken of vervangen, zet er dan een relais tussen. Die microswitches zijn nogal kwetsbaar.
@Geert, een kraan vervangen na minimaal 17 jaar wil ik niet echt kwetsbaar noemen, maar gewoon slijtage.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Ik lees nergens iets over 17 jaar. Maakt ook niks. De ervaringen met deze kraantjes zijn zeer divers. Op het camperforum zijn er ook meldingen van klachten na 1 jaar. Dit soort zaken zijn altijd zeer discutabel. Er zijn mensen die het lukt om een mooie Optima accu in een paar jaar naar de filistijnen te helpen. Die van mij zijn nu met het dertiende jaar bezig.

Een en ander is afhankelijk van gebruik en Inrichting van de installatie. De bouwkwaliteit van het betreffende item daargelaten.

Ik heb ook zo’n kraantje. Zit erin sinds 2009. In hoeverre het later geplaatste relais hierin een rol gespeeld heeft is niet te zeggen. Het plaatsen van een relais is een advies wat ik ook ooit eens tegenkwam. Gezien de kosten ook niet iets om van wakker te liggen. In laagspanning systemen wordt gezien de lage spanning en diengaande hoge amperages veel met relais gewerkt. Dus het toepassen van een relais bij zo’n kraantje is zeker verdedigbaar.

Maar wat is jouw punt nu eigenlijk?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef: 02 feb 2022, 23:46
Maar wat is jouw punt nu eigenlijk?
Met het inbouwen van een extra relais, kun je dus ook een extra foutbron inbouwen.
Mijn kraantje kostte ruim gezegd 20 euro en als dat 10 jaar mee gaat (mijn ervaring) en je koopt daarna een andere,
dan is dat onder de streep misschien wel beter en goedkoper als een, voor de meesten (als ze de prijs vernemen) origineel duur exemplaar met relais.
Maar dat is gewoon een andere opvatting en anders aanvliegen van de materie.
Snappie?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marijn
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2022, 10:45

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Marijn »

Bedankt voor de tip. Ik ga hier eens naar kijken. Hoe lang de kraan er al in zit weet ik niet precies wij hebben de camper 5 jaar. De camper is van zichzelf 30 jaar oud. De kraan is een orginele westfalia kraan dus wie weet heeft die wel 30 jaar gewerkt 😁🤙🤷
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door Mickel Moen »

:toppie

Zo zie je maar.

Peter, eens. Het is maar net hoe je het aanvliegt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door JoopSchilp »

Nu geeft mijn kraan ook geen water meer, waar zit die Micro switch precies?
JoopSchilp
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2021, 16:54

Re: Kortsluiting waterkraan

Bericht door JoopSchilp »

Nu geeft mijn kraan ook geen water meer, waar zit die Micro switch precies?
Het gaat om een Westfalia uit 1999
Plaats reactie