Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olieverbruik T6 CXEB

vragen over de T6
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door krekwakwol »

Hopelijk valt het mee, maar veel succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
INUVIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2011, 16:41

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door INUVIK »

Als er iets is met de Turbo? Valt dit niet onder de "zogenaamde garantievoorwaarden" van het Motorblok. Dit zijn opbouw-onderdelen!
grt
-------------
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door KlaasBanga »

Auto is gister weer naar de dealer geweest, bleek de temperatuur meter op de motor los geraakt te zijn, dus met wisselen van de motor niet goed vastgezet, jammer dat dit is voorgekomen maar ben blij dat het niet erger is. Ik ga nou nog vragen waarom de 1e melding naar de mobilitets monteur niet is opgevolgd, ben zeer benieuwd naar de reden.
jans
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:03

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door jans »

Hier ook T6 uit 2018 motor type CXEB met net 115.000 km op de teller bus gaat olie gebruiken meer dan 1 liter per 1000km :-( en add bleu storing.
Bij dealer geweest en wat zeggen ze bus is net uit de garantie 2+2 dus helaas.

Erg slecht van VW ! ben in staat om hem zo door de showroom naar binnen te rijden.

Iemand hier ervaring mee wat te doen ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Multivan Generation »

jans schreef: 24 apr 2022, 13:56 Hier ook T6 uit 2018 motor type CXEB met net 115.000 km op de teller bus gaat olie gebruiken meer dan 1 liter per 1000km :-( en add bleu storing.
Bij dealer geweest en wat zeggen ze bus is net uit de garantie 2+2 dus helaas.

Erg slecht van VW ! ben in staat om hem zo door de showroom naar binnen te rijden.

Iemand hier ervaring mee wat te doen ?
Kijk even hier, dan krijg je wellicht een indruk wat er aan de hand kan zijn:

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door KlaasBanga »

Dit zal waarschijnlijk hetzelfde zijn dat ik heb gehad, ik zat nog in de garantie en heb met de dealer een " weging van de olie " gedaan wat noodzakelijk schijnt te zijn om het juiste verbruik te constateren. Bij mij is er een nieuwe strip motor in gekomen, alles wat overgezet kan worden is weer gebruikt. Maar het probleem is opgelost. :T6NOLESS
jans
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:03

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door jans »

Oke mooi filmpje bedankt, zijn precies de problemen die bij mijn bus zich voor doen bus net 4 jaar eigenlijk gewoon schroot geworden,

Toch niet normaal ?

En vindt het behoorlijk frustrerend dat VW geen gehoor geeft ze weten er kenlijk zelf vanaf.
Sandman75
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2019, 09:48

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Sandman75 »

Hallo, mijn T6 gebruikt nog steeds olie, verder rijdt hij nog steeds prima. Olieverbruik blijft wel hetzelfde.
Bij Redhead, van de YouTube filmpjes, zijn ze ervan overtuigd dat hoge olietemperatuur de oorzaak zijn van het verbruik. Temperaturen van 120 graden Celsius en hoger lijken normaal vooral bij snelweg kilometers op hogere snelheid.
Ik rij weinig snelweg, afgelopen tijd de temperatuur wat in de gaten gehouden, 100 graden bij normaal binnendoor en weinig snelweg is wat ik zie. Ben benieuwd welke temperaturen jullie meten, vooral op langdurige hogere snelheid.
Redhead biedt ondertussen een oplossing, een extra oliekoeler achter e voorbumper, iemand misschien al ervaring mee?
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door KlaasBanga »

Goedemorgen Sandman, ik ben gister op en neer Rosmalen geweest, prachtige oldtimer beurs, maar de olie temperatuur op de eter blijft keurig, eigenlijk constant 120 km/uur gereden en niks aan de hand.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door krekwakwol »

Sandman75 schreef: 05 nov 2022, 16:35 Hallo, mijn T6 gebruikt nog steeds olie, verder rijdt hij nog steeds prima. Olieverbruik blijft wel hetzelfde.
Bij Redhead, van de YouTube filmpjes, zijn ze ervan overtuigd dat hoge olietemperatuur de oorzaak zijn van het verbruik. Temperaturen van 120 graden Celsius en hoger lijken normaal vooral bij snelweg kilometers op hogere snelheid.
Ik rij weinig snelweg, afgelopen tijd de temperatuur wat in de gaten gehouden, 100 graden bij normaal binnendoor en weinig snelweg is wat ik zie. Ben benieuwd welke temperaturen jullie meten, vooral op langdurige hogere snelheid.
Redhead biedt ondertussen een oplossing, een extra oliekoeler achter e voorbumper, iemand misschien al ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik hoop dat deze wel via een thermostaat geregeld is, anders wordt het lastig om je olie bij lage buitentemperaturen of vorst op bedrijfstemperatuur te krijgen en dat is ook weer nadelig voor je motor.
Helemaal al mocht je 's winters ook nog naar het hoge noorden zou willen afreizen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door krekwakwol »

Sandman75 schreef: 05 nov 2022, 16:35 Hallo, mijn T6 gebruikt nog steeds olie, verder rijdt hij nog steeds prima. Olieverbruik blijft wel hetzelfde.
Bij Redhead, van de YouTube filmpjes, zijn ze ervan overtuigd dat hoge olietemperatuur de oorzaak zijn van het verbruik. Temperaturen van 120 graden Celsius en hoger lijken normaal vooral bij snelweg kilometers op hogere snelheid.
Ik rij weinig snelweg, afgelopen tijd de temperatuur wat in de gaten gehouden, 100 graden bij normaal binnendoor en weinig snelweg is wat ik zie. Ben benieuwd welke temperaturen jullie meten, vooral op langdurige hogere snelheid.
Redhead biedt ondertussen een oplossing, een extra oliekoeler achter e voorbumper, iemand misschien al ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik hoop dat deze wel via een thermostaat geregeld is, anders wordt het lastig om je olie bij lage buitentemperaturen of vorst op bedrijfstemperatuur te krijgen en dat is ook weer nadelig voor je motor.
Sowieso duurt het al veel langer voor je olie op temperatuur komt met een ongeregelde rijwind koeler.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Olaf »

Ik had een t5gp 180pk, software matig aangepast naar 220pk, olie temperatuur kwam nooit boven de 110 graden uit bij stevig doorrijden op de Duitse autobahn.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Pascal-141 »

Sandman75 schreef: 05 nov 2022, 16:35 Hallo, mijn T6 gebruikt nog steeds olie, verder rijdt hij nog steeds prima. Olieverbruik blijft wel hetzelfde.
Bij Redhead, van de YouTube filmpjes, zijn ze ervan overtuigd dat hoge olietemperatuur de oorzaak zijn van het verbruik. Temperaturen van 120 graden Celsius en hoger lijken normaal vooral bij snelweg kilometers op hogere snelheid.
Ik rij weinig snelweg, afgelopen tijd de temperatuur wat in de gaten gehouden, 100 graden bij normaal binnendoor en weinig snelweg is wat ik zie. Ben benieuwd welke temperaturen jullie meten, vooral op langdurige hogere snelheid.
Redhead biedt ondertussen een oplossing, een extra oliekoeler achter e voorbumper, iemand misschien al ervaring mee?
Bij mijn T6.1 is de olietemperatuur bij gewoon woon/werk verkeer rond de 90a92gr , op de snelweg rond 100gr . Zelfs afgelopen zomer (bij die warmte ) op de snelweg bij toch wel stevig doorrijden niet hoger dan 105gr geweest .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door marrcel »

In Duitsland vindt men 160km/h gemiddeld over een uur langzaam. Dan gaat de temperatuur ook hoger. In NL/Be zijn zware aanhangers met lage toeren verdachte.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Multivan Generation »

Olaf schreef: 06 nov 2022, 12:10 Ik had een t5gp 180pk, software matig aangepast naar 220pk, olie temperatuur kwam nooit boven de 110 graden uit bij stevig doorrijden op de Duitse autobahn.
Andere basismotor en andere randdelen er aan, dus niet echt vergelijkbaar.
De EGR bij de T6 en 6.1 is actiever en de aansturing anders. Tel daarbij ook nog de SCR kat met ad-blue op.
Het komt bijvoorbeeld veel voor, dat bij de EGR koeler er een uitlaatgas busje scheurt bij de T6.

Ik heb ook op vakantie met iemand gesproken, die een T6 had met de 199pk BiTDI 4 motion DSG (the full monty :gekte ) en hij vertelde ook dat op de Autobahn hij regelmatig de 120°C olietemperatuur aantikte. Ik heb hem geadviseerd om veel eerder olie te verversen.
Bij onze terugweg, met 30+ °C en 140-150km/u daar waar het mocht, liep alleen bij een lange zware beklimming de olietemperatuur even op naar de 105 a 106 °C en voor de rest bleef deze keuring rond en onder de 100 graden Celsius staan.
Maar nogmaals, onvergelijkbare motoren.

Zoals Pascal en ook anderen doen, is het zaak om meteen vanaf het begin, veel frequenter olie te verversen, om meer schade en hoge reparatiekosten voor te zijn. Ben je eenmaal zo ver, dat er een exorbitant olieverbruik is, dan mag je hopen dat de bus nog in garantie en of verlengde garantie zit, of dat je zoals Mettesboy er voor verzekerd bent. Maar heb je dat niet, dan ben je aan de goden overgeleverd.. En dan zijn er goede revisiebedrijven die hopelijk een remedie kunnen aanbieden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie